Святцы: Соообщество Православных Прихожан

Канон происхождению (изнесению) Честны́х Древ Животворящего Креста Господня (Каноны ко Господу и праздникам)

Песнь 1.

Ирмос:

Яко по суху, пешешествовав Израиль по бездне стопами, гонителя фараона видя потопляема, Богу победную песнь поим, вопияше.

Кресту, верных спасению, покланяюся, и тепле облобызаю, и, объемля, вопию: Древо всеблаженное Христово, душу мою и ум просвети, молюся.

Победоносно явися на страсти и бесы днесь знамение Креста. Темже, вернии вси, светло просвещше души, ныне облобызаем.

Лучезарная облистает сияния Крест Честный и просвещает верно покланяющияся ему днесь, освящая души наша и телеса.

Жизнодательный Крест предлежащ и зримь световидную зарю препосылает благодатей: приступим и приимем просвещение, веселие, и спасение, и оставление, хваление Господеви приносяще.

Богородичен: Пресвятая Дево, Яже Христа плотию рождши, пострадавшаго нас ради волею на Кресте, Тя блажащия честно, спасай мольбами Твоими.

Песнь 3.

Ирмос:

Несть свят, якоже Ты, Господи Боже мой, вознесый рог верных Твоих, Блаже, и утвердивый нас на камени исповедания Твоего.

Оружие древле жизни блаженное древо даровася хранити, за преслушание первозданнаго Адама, Крест же сему путь сотвори.

Очима, устнами и душами, лицы и сердцы поклонимся вси Пресвятому Кресту Жизнодавца Христа, имже мир весь освящается.

Храмы Богу пророчески днесь бывше, покланяющеся древу Пресвятаго Креста, и наследницы Его, со страхом вси целуем.

Песнословим тя, Кресте, и верою молящиися силе твоей: изми нас сетей вражиих, и управи нас к пристанищу всех спасения, поющих тя.

Богородичен: Девою родила еси Сына, прежде Тебе рожденнаго от Отца прежде век, без матере от Бога, распятаго плотию, да спасет прежде согрешшия.

Седален, глас 6:

Крест Твой, Господи, освятися, в нем бо бывают исцеления немощным во гресех, егоже ради припадаем Ти: помилуй нас.

Песнь 4.

Ирмос:

Христос моя сила, Бог и Господь, честная Церковь боголепно поет, взывающи, от смысла чиста, о Господе празднующи.

Да кропит вся земля радование, да веселятся древа дубравная, днесь обожена Всечестным Крестом, сияющи концем.

Показавый орган умерщвления, живоносно мирови, победотворное оружие непобедимое, преславный Кресте, сердца наша просвети.

Ты Божественная победа, ты соделование нашего спасения, ты верным соодоление и Божественная жертва, о, Всечестный Кресте, поющия тя освяти!

Небо всей земли свеселится, страстотерпцы, мученицы, апостоли, души праведных радостно ныне радуются, и вся спасает зримо предлежащее посреде жизнодательное Древо, и верныя освящает благодатию.

Богородичен: Воистинну Ты явилася еси, воистинну родила еси Сына Вышняго, на Кресте руце простершаго, Дево Мати Марие, и мир призвавшаго.

Песнь 5.

Ирмос:

Божиим светом Твоим, Блаже, утренюющих Ти души любовию озари, молюся, Тя ведети, Слове Божий, истиннаго Бога, от мрака греховнаго взывающа.

Подъимем с радостию преблаженный Крест, в церквах и градех сей предложенный, и поклонимся, да долгов приимем оставление.

Умерщвляется змий лукавый ныне, иже тмы начальник, сияния не терпя, еже облистает Живоносный Крест, Божественнаго Царя скиптро честное.

Яко пресветла звезда и яко бисер благолепен и пресиянное солнце, вся озаряет земли концы Крест Господень, егоже облобызаем.

Воскликните, языцы, воспойте, играйте, колена, и пойте Богу, давшему Креста нерушимое утверждение, еже ныне предлежит; вси вернии, радуемся, яко того ради благая приемлюще.

Богородичен: Спасению Тя начало, вси вернии, ведуще, ублажаем, Чистая: Ты бо прежде Сущаго плотию родила еси, хотением Своим пригвожденна на Кресте.

Песнь 6.

Ирмос:

Житейское море, воздвизаемое зря напастей бурею, к тихому пристанищу Твоему притек, вопию Ти: возведи от тли живот мой, Многомилостиве.

Яко Божествен сосуд, яко светильник светел, в церквах днесь, и в храмех, и градех Крест предлежимь видяще, и Уяснившаго сего воспоем.

Умерщвляется смерть, и уморяется тление, и бесовстии полцы отбегают, победный и страшный днесь предлежащь видяще Крест Христов, не смеюще прикоснутися ему.

Воспевающе Тя, Бога, и Царя, и Господа, яко даровал еси нам Крест — стену нерушиму, егоже ныне облобызаем радостию, и лютых отбегаем.

Богородичен: Ядом змииным прабаба пищею, яже во Едеме, помазася; Дева же, рождши Начальника жизни, источи миру нетление и воскресение.

Кондак, глас 4.

Вознесыйся на Крест волею, тезоименитому Твоему новому жительству щедроты Твоя даруй, Христе Боже, возвесели нас силою Твоею победы дая нам на сопостаты, пособие имущим Твое, оружие мира непобедимую победу.

Икос:

Иже до третияго небесе восхищен бысть в рай, и глаголы слышав неизреченныя и божественныя, ихже не леть языки человеческими глаголати, что Галатом пишет, яко рачителие писаний прочтосте и познасте: мне, глаголет, хвалитися да не будет, токмо во едином Кресте Господни, на немже страдав, уби страсти. Того убо и мы известно да держим, Крест Господень, хвалу вси: есть бо нам спасительное сие Древо, оружие мира, непобедимая победа.

Песнь 7.

Ирмос:

Росодательну убо пещь содела ангел преподобным отроком, халдеи же опаляющее веление Божие мучителя увеща вопити: благословен еси, Боже отец наших.

Спасительному древу поклонимся, Кресту пресвятому, емуже служат ангельская вся воинства, предлежащь видяще, вернии, источающ нам освящение и жизнь.

Победоносный явися пресвятый Крест, Животодавца Христа, свыше же бесом всех множество отгоня, варварское шатание, и победителя являя воинство наше.

Яко одушевлену, тебе, припадая, взываю, Кресте мой пресвятый: ты ми просвети душу, и ум, и слух, и устне, и язык, и дыхание, и очи к путем Царства Христова.

Поем, славим, и покланяемся, и величаем Твою, Христе, державу, яко подаде нам, рабом Твоим, Крест Божественный, сладость неисчерпаемую и хранилище душам и телом нашим.

Богородичен: Юноши три пещь не опали, Рождество прообразующи Твое: ибо Божественный огнь Тя не опали, вселився в Тя и вся научив пети: благословен Бог отец наших.

Песнь 8.

Ирмос:

Ужаснися, бояйся, небо, и да подвижатся основания земли: се бо в мертвецех вменяется в вышних Живый, и во гроб мал странноприемлется. Егоже, отроцы, благословите, священницы, воспойте, людие, превозносите во вся веки.

Твой Крест прообразуя Иаков иногда, на внуки положь длани пременно и благословив их, благодати во языцех научая: отроцы, благословите, священнии, пойте, людие, превозносите Его во веки.

О, неизреченнаго Твоего, Христе, снития и неизглаголанных благих! Воплотися и, распят быв, смерть прием, и решиши человеки от клятвы, источив нетление на треблаженнем Древе, препрославленный Крест сей во веки.

Пресвятый Крест, Божественную победу, жизни начальника, лести потребителя, днесь похвалим Крест всесвятый Господень, бесов губителя и варваров прогонителя, верных победотворца и покровителя.

Богородичен: Гвоздьми пригвождена Христа, копием прободена в нетленная ребра, тростием в главу биема, желчь вкушающа, зрящи, Дева вопияше: где Твоя доброта зайде, прекрасное Слово, Препрославленне паче сынов человеческих?

Песнь 9.

Ирмос:

Бога человеком невозможно видети, на Негоже не смеют чини ангельстии взирати; Тобою бо, Всечистая, явися человеком Слово воплощенно, Егоже величающе, с небесными вои, Тя ублажаем.

Тленни от преслушания быхом, Божия заповеди преступницы явльшеся: сего ради смерть прииде человеком. Темже безсмертие процвете днесь — победный Крест Христов, егоже целуем.

Се Древо пресвятое, крепкая надежда верным явися, клятвы избавление, человеком радость предлежит, обличая тмы начальника, сему поклонимся, вернии, с веселием.

Начало благословения, и утверждение христиан, и стена, и твердое заступление, и клятвы избавление явися нам Древо вожделенное, оружие непобедимое, просвети и освяти нас, покланяющихся тебе.

Богородичен: Храме и двере освящения, Престоле Божий, облаче и свещниче всесветлый и ковчеже благодати, Всенепорочная, честне покланяющияся образу честному Единороднаго Твоего Сына, покрый и сохрани.

Светилен:

Крест — хранитель всея вселенныя, Крест — красота Церкве, Крест — наша держава, Крест — верных утверждение, Крест — ангелов слава и демонов язва.