Святцы: Соообщество Православных Прихожан

Канон святителю Михаилу, митрополиту Киевскому и всея Руси (Каноны русским святым)

Песнь 1.

Ирмос:

Яко по суху пешешествовав Израиль по бездне стопами, гонителя фараона видя потопляема, Богу победную песнь поим, вопияше.

Яко Божий иерарх и служитель, Вышняго престолу с лики святых на небеси предстоя, молися о нас, служащих богодухновенными песньми, предстати с тобою, идеже веселие праведных.

Яко избран Господеви во служение славы Его на дело Евангелия Христова, о собранных нас в памяти твоей, святителю Михаиле, молися, да поработаем в заповедех евангельских и приимем мзду — веселие праведных.

Яко свеща, на свещнице стоя, светом твоих благих деяний просиял еси далече, яко и невернии людие твоим, отче, наставлением узреша свет боговидения, и радуется страна, тобою просвещенна.

Богородичен: Истинный Свет от ложесн Твоих явившая миру, нас, во тме страстей ходящих, просвети и настави на путь, Путь порождшая роду христианскому, Марие Богоневесто.

Песнь 3.

Ирмос:

Несть свят, якоже Ты, Господи Боже мой, вознесый рог верных Твоих, Блаже, и утвердивый нас на камени исповедания Твоего.

Не бе вера всаждена в России, ниже благочестие вкоренено, дондеже ты, святителю Михаиле, аки премудр делатель, лядину многобожия истребив, всеял еси богоразумия семя доброплодовитое.

Светом свыше освещся, великий Владимир, аки зарю приемь тя, Божий святителю, приведе во омраченную идолослужением Российскую землю, да и тамо осветятся людие твоим пришествием и вразумлятся истинныя веры познанием.

Солнце Правды — Христос Бог, аки лучу светозарную яви тебе, Михаиле, земли Российской, юже ты просветив светом познания Божественныя веры, и очистив банею возрождения, Владыце привел еси люди новы, обновлены добрым веры исповеданием.

Богородичен: Солнце Правды — Христос Истинный Бог наш, плоть заимствовав от Тебе, миру возсиял есть, и тлю многобожия потреби до конца. Света жилище, Дево Марие, унынием мя омраченна просвети, и настави на путь благодеяния.

Седален, глас 8:

Сечивом Евангельскаго учения посекл еси идольское изваяние, капища на землю опроверг, благочестие насадил еси, имже красующися, град Киев любовию зовет ти: радуйся, Михаиле, архиерее России первопрестольне.

Богородичен: Поющих Ти: радуйся, избавльшая варварскаго служения, изми работы чуждаго и сокрушивши в мыслех идолы страстныя, насади благоразумие страха Божия, Ты бо еси всему благу вина, начаток и исполнение.

Песнь 4.

Ирмос:

Христос моя сила, Бог и Господь, честная Церковь боголепно поет, взывающи, от смысла чиста, о Господе празднующи.

Христова раба и благочестна строителя тебе, святителю, идолы ощутивше, рыдаху горце погибели своея, людие же, крещением обновленнии, веселяхуся, праздник светел о Господе празднующе.

Тебе, отче, на горы Киевския пришедшу, первейший идол Перун, низвержен, влачашеся коньми, прочиим от страха трясущимся кумиром; людие же обновления веселяхуся о Господе, празднующе.

Всяк пол и возраст людей, прежде омраченных, ко просвещению грядяху на реку Почайню, и бысть полк безчисленный, тебе предводителя имущий, емуже послужив банею крещения, к богоразумию наставил еси, Михаиле, Божий архиерею.

Богородичен: Вси роди блажат Тя, Марие Всецарице, и мы, песньми блажаще, изображенному на иконе лицу Твоему покланяемся, праздник светел в памяти святителя Твоего празднующе.

Песнь 5.

Ирмос:

Божиим светом Твоим, Блаже, утренюющих Ти души любовию озари, молюся, Тя ведети, Слове Божий, истиннаго Бога, от мрака греховнаго взывающа.

Божиим светом освещшися, новокрещеннии людие, вопияху с тобою, Михаиле: Христе Боже, даждь Тебе единаго ведети, Слова Божия, от мрака идолобесия нас изымающаго.

Падоша Иерихонския стены, Иисусом Навином кивоту обносиму, падоша и идоли, со крестом тебе, святителю, предгрядущу, людие же прославляху Слово Божие, Тя, Христе, от мрака неверия человеки изымающаго.

Красуется град Киев до днесь, ризою крещения одеян от тебе, святителю, и носит, аки гривну злату, на выи честное Евангелие Христово, еже мы лобызающе, прославляем Слова Божия, от тмы греховныя нас изымающа.

Богородичен: Красуемся вси добротою Твоею, Марие Богоневесто, красна бо еси воистинну, и красоты Твоея вожделев Вышний, плоть от Тебе заимствова, и Человек быв, Тебе ради, Чистая Дево, обожи нас, во тлю падших.

Песнь 6.

Ирмос:

Житейское море, воздвизаемое зря напастей бурею, к тихому пристанищу Твоему притек, вопию Ти: возведи от тли живот мой, Многомилостиве.

Идолобесия смрадное, аки Моисей, жезлом сланое, крестом пресекл еси море, святителю Михаиле, и люди, омыв боговидения водою, привел еси в пристанище, поющия: слава Тебе, Христе Многомилостиве.

Иже первее блудящая Российская земля, не утверждена, ныне тобою, святителю Михаиле, наставлена, прииде к боговедению, и приемши перстень усыновления, веселится, зовущи: слава Тебе, Христе мой, Многомилостиве.

Свирепеющия неверием люди укротив в Российстей земли и ярем повиновения Церкви возложив на ня, привел еси, Михаиле, многия делатели в виноград Небеснаго Владыки. Сотвори и нас, святе, поне во единонадесятый час делатели, да приимем мзду с последними.

Богородичен: Свирепеющия во мне страсти укроти, и ярем смирения возложи на мя, Богородице, да в том поработаю прочее время, и обрящу милость в день Судный.

Кондак, глас 2:

Моисей вторый России явился еси, отче, пренесый мысленный виноград от египетскаго идолослужения, в землю, пророчествием предуведену, о нейже подобообразно рещи: будет утверждение веры на земли, и на версех гор Киевских превознесется паче Ливана плод, питающ мира всего; от негоже вкусивше, ублажаем тя, Михаиле, Божий святителю.

Икос:

Расточенныя люди собрав во един боговедения разум и крещением омыв неведения ветхость земли Российския, просветил еси Крестом, и научив славити Пресвятую Троицу, Отца и Сына и Духа Пресвятаго, соединил еси разумное стадо Христу Богу. Емуже до днесь верою неподвижно стоящи, взывает: избави от всякаго злаго обстояния град и люди, тя ублажающия, Михаиле, Божий святителю.

Песнь 7.

Ирмос:

Росодательну убо пещь содела Ангел преподобным отроком, халдеи же опаляющее веление Божие, мучителя увеща вопити: благословен еси, Боже отец наших.

Хладодательною благодати от тебе, святителю, Россия омовена водою, чешуи разумных очес избавися во святей купели, и познавши Единаго Создателя своего, и верою зовет: благословен Бог отец наших.

Славному граду Киеву, по крещении веселящуся, сквернии идоли, в нихже первейший Перун, влачими, рыдаху горце. Оттуду людие, познавше свое первое заблуждение, с тобою, Михаиле, возопиша: благословен Бог отец наших.

Злат перстень новыя благодати, архиерее Михаиле, вложив России на руку, обручил еси невесту чисту Христови, от сего языка Церковь. Яже и до днесь, духовне веселящися, зовет: благословен Бог отец наших.

Богородичен: Злат перстень именуем Тя, Дево Чистая, украшен, аки драгоценным адамантом, приединением Божества плоти, Христу от Тебе заимствованней, тем любовию зовем: благословенна Ты едина, нелепоту естества нашего преукрасившая.

Песнь 8.

Ирмос:

Из пламене преподобным росу источил еси и праведнаго жертву водою попалил еси: вся бо твориши, Христе, токмо еже хотети. Тя превозносим во вся веки.

Из пламене идольския лести изъем, премудре, Российскую землю, росою крещения прохладил еси, и несть уже палима развращением на первая, превозносящи Христа, и тебе, пастыря своего, ублажающи во веки.

Вся добре разчинив, яже о людех новоизбранных, поставил еси пастыри и учители по градех, и тем новоизбранное стадо испоручив, сам отшел еси, пастырей Начальнику Христу Богу сцарствовати во веки.

Мног плачь и рыдание граду Киеву, твоим, отче, отшествием к Богу сотворися, но Вышний Иерусалим, приемля тя в недра своя, возрадовася, идеже живый, не забуди стада твоего и моли, да с тобою вселится во веки.

Богородичен: Многое веселие творю злыми делы бесом и радость, хранителю же моему печаль отвсюду. О, Чистая Марие, Мати Христа Бога! настави мя на покаяние, да будет онем плачь, ангелу же моему радость, и мне с ним во веки.

Песнь 9.

Ирмос:

Бога человеком невозможно видети, на Негоже не смеют чини ангельстии взирати; Тобою бо, Всечистая, явися человеком Слово воплощенно, Егоже величающе, с небесными вои, Тя ублажаем.

Яко финикс, процвел еси, отче, в дому Божии, и плоды — нетление мощей твоих, всем явил еси, отсюду убо, мы, уразумевше, яко предстоиши Христу, тя песньми величаем.

Яко благовонный кипарис, мощи твоя, святителю, благоухают, и наслаждают покланяющихся раце твоей, ихже всегда исполни благоухания твоих молитв, да твою память песньми верно прославляют.

Лик святителей Российских и любопразднственных собори, усердно стецытеся ко святей раце первосвятителя вашего, пастырие — первоначальнаго пастыря, людие же — отца своего песньми почтите, вси купно память его ублажающе.

Богородичен: Вся тварь песнословит Тя, Дево, яко прошедшую вся небесная врата и ставшую одесную огнезрачнаго престола Вышняго. Одесную Сына Твоего стати и нас сподоби, яко песньми, Рождшагося из Тебе, и Тя величаем.

Светилен:

Цареви всех предстоиши, святителю Михаиле, и благословением венчается верх твой от Вышняго десницы. Простри руку твою и благослови нас, якоже некоего на пресвитерство восходяща: не умерл бо еси, но во веки живеши. Темже память твою песньми поет Российская Церковь, в нейже и мы славим.

Богородичен: Царя веков Мати, Царице и Владычице, над страстьми покажи царей певцы Твоя, се бо приводим Ти в молитву чуднаго Михаила, иерарха, в егоже памяти празднующе, Тебе величаем.