Святцы: Соообщество Православных Прихожан

Канон святому преподобному Антонию Печерскому (Каноны русским святым)

Песнь 1.

Ирмос:

Отверзу уста моя, и наполнятся Духа, и слово отрыгну Царице Матери, и явлюся, светло торжествуя, и воспою, радуяся, Тоя чудеса.

Зельным воздержанием, и труды, отче Антоние, и всенощным стоянием душу твою царя над страстьми телесными поставил еси. Темже, со святыми веселящеся, Христа поем, тебе такову победу на страсти даровавшаго.

Приспе днесь всечестный день успения твоего, отче Антоние, богатно веселя чада твоя, всечестне. Темже, поминающе твое древнее житие и ангельскую жизнь, светло празднующе, тебе воспеваем, отче.

От темных мест восхитився, к превышним светлостем преславно прешел еси, преподобне, и тамо со святыми, яко победитель страстей, отче, венчался еси.

Богородичен: Люте погружаемую душу мою в пучине страстей бурею безмерных обстояний, спасения простерши ми руку, возведи, Владычице, из глубины зол моих.

Ин. Глас 2-й.

Ирмос:

Во глубине постла иногда фараонитское всевоинство преоруженная сила, воплощшееся же Слово всезлобный грех потребило есть, препрославленный Господь, славно бо прославися.

Еще от малыя версты, преподобне Антоние, велику любовь стяжал еси к Богу, и сего ради плотская взыграния и страсти до конца умертвил еси, и чистотою, якоже крилы, вперився преславно, к небесем возлетел еси, отче.

Владычнему любостранству, преподобне, подобяся, сам странствовати изволил еси, Антоние, темже Всевидящее Око, видя твое благое произволение, даром чудес обогати тя, яко преславна.

Душевную тихость и любовь, яже к Богу, нравы и обычаи благими украшена тя видев, твой духовный настоятель, преподобне, пророчески всем проповедует хотящая напоследок тобою быти преславная, Антоние.

Богородичен: Моих прегрешений, Владычице, пленицы расторгни, Твоего Сына и Бога молящи, и томящий мя грех, Приснодево, низложи, яко да воспеваю Тя, всегда, Пренепорочная, Тобою спасаемь.

Песнь 3.

Ирмос:

Твоя песнословцы, Богородице, живый и независтный Источниче, лик Себе совокупльшия, духовно утверди, в божественней Твоей славе, венцев славы сподоби.

Проповедует преславно и паче трубы вопиет священная твоя, отче, великая Лавра, яже тобою начало приемшая, дом же Божия Матере, аще и не гласом, вещьми же хвалится, глаголя: утвердихся Тобою, Господи.

Единаго Господа возлюбил еси и, Сего Крест на рамо взем, преподобне Антоние, страннолепно пожил еси, в постех, и бдениих, и молитвах образ быв твоим учеником. Темже и от Христа прославился еси.

Плотскаго желания, преподобне, отвергся, гордость возненавидел еси, смирением же и нищетою обогатився, превысокая достигл еси святых жилища.

Богородичен: Помилуй, едина Богомати, помилуй и ущедри душу мою окаянную, потопляемую бесы и страстьми лукавыми, и прежде времене исхода моего сию очистити умилосердися.

Ин.

Ирмос:

На камени мя веры утвердив, разширил еси уста моя на враги моя, возвеселибося дух мой, внегда пети: несть свят, якоже Бог наш, и несть праведен, паче Тебе, Господи.

Прозрев будущая воздаяния, зде маловременная, яко не сущая, отче, оставил еси и сего ради сугубая воздаяния приял еси, преподобне. Темже со ангелы непрестанно поеши Владыку твоего.

Молитися, отче, не престай о стаде твоем, еже многими поты и труды стяжал еси, избавити всех обстояний, бед же и скорбей, да вси тебе, яко чадолюбива отца, воспеваем.

Веселием, преподобне, с чинми святых Богу предстоиши, яже тамо веселия и радости насыщаяся, сподоби и нас тамошняя радования получити, да, веселящеся, тебе величаем, отче Антоние.

Богородичен: Простерши руку благоутробия, Богородительнице, всякаго мя изми осуждения, к Тебе прибегающаго, и Тебе припадающа, и призывающа Твою помощь.

Седален, глас 4.

Удивися твой духовный настоятель, в тебе велико воздержание зря, и внимаше мыслию хотящая о тебе напоследок быти, Антоние, видев бо по Бозе твое великое житие и вражиими прилоги никакоже поколебима. Темже и свидетельствует, яко отец и хранитель твоего жития, отцем Святыя горы вопияше: сей, иже посреде нас видится меньший, но последи в России великий светильник будет.

Богородичен: Удивися Иосиф, еже паче естества зря и внимаше мыслию, иже на руно дождь, в безсеменном зачатии Твоем, Богородице, купину, огнем неопалимую, жезл Ааронов прозябший, и, свидетельствуя, обручник Твой и хранитель священником взываше: Дева раждает и по Рождестве паки Дева пребывает.

Песнь 4.

Ирмос:

Неизследный Божий совет, еже от Девы, воплощения Тебе, Вышняго, пророк Аввакум усмотряя, зовяше: слава силе Твоей, Господи.

Место, в немже лежит честное и священное тело твое, преподобне Антоние отче, многа исцеления оттуду приемлют вернии, Христу от души вопиюще: слава силе Твоей, Господи.

Не устраши тебе, преподобне, долгота жестокаго пути, ниже тамо разбойническое нашествие. Темже Святую гору дошед, с сущими тамо отцы воспевал еси: слава силе Твоей, Господи.

Видев Всеблагий Бог твердое твое и доброе изволение, тамо во святых местех посреде отец, славна тя сотворяет, с нимиже сподоби взывати: слава силе Твоей, Господи.

Богородичен: Корень из чресл Тя царских, всех Царь, яко сущу, вожделев и вышшу херувим и серафим соделав, Богородице, вселися в Тя.

Ин.

Ирмос:

Пою Тя, слухом бо, Господи, услышах и ужасохся: до мене бо идеши, мене ища, заблуждшаго. Тем многое Твое снизхождение, еже на мя, прославляю, Многомилостиве.

Промыслом Божиим паки ко отечеству твоему, блаженне, посылаемь бываеши, яко да и тамо многих ко спасительному пути наставиши, Творцу воспевати: слава силе Твоей, Господи.

Упованием будущих благ, Антоние, укрепляемь, плотское стремление обуздал еси и твоей плоти враг немилостив, отче, был еси, сего ради и помощь свыше стяжал еси.

В целомудрии жизнь твою препроводив, преподобне, земная небесными изменил еси и нетленная тленными искупил еси. Темже Христу поеши: слава силе Твоей, Господи.

Богородичен: Добрых всех обнажихся и лежу в злобе: оболкий всех, древле падших, и ныне мя преждними украси, и вторых избави, Богоневесто.

Песнь 5.

Ирмос:

Ужасошася всяческая о Божественней славе Твоей, Ты бо, Неискусобрачная Дево, имела еси во утробе над всеми Бога и родила еси Безлетнаго Сына, всем воспевающим Тя мир подавающая.

Монашествующих образ, отче, и наказатель был еси, темже и сильным запрещаеши на восхищение не желати, но паче маломощныя миловати. И от сего прославился еси, Антоние, и велик наречен учитель явился еси.

Вышше человека, Антоние, стяжал еси житие, равноангельно бо пожив на земли, темже равну яже ангелом почесть сподобился еси получити и поеши с ними Владыку твоего.

Богодарованныя твоя благодати, отче Антоние, всяк слух человеческий удивиша и научиша, яже зде мнящаяся великая, яко мала и худа, презрети вся и последовати стопам твоим, отонудуже моли, преподобне, спастися нам.

Богородичен: Упование еси мое, Пречистая, и спасение, и похвала. Темже прибегаю к покрову Твоему: не гнушайся мене, грехи многими, и болезньми, и скорбьми ныне поглощеннаго, но, предваривши, спаси мя.

Ин.

Ирмос:

Ходатай Богу и человеком был еси, Христе Боже: Тобою бо Владыко, к светоначальнику Отцу Твоему, от нощи неведения, приведение имамы.

Странно твое житие, преподобне, купно же и смирение, еже стяжал еси, Антоние, яко ни самаго света того, иже в мире, ниже солнечнаго сияния, достойна тебе того вменил еси зрения, но в темне месте един тебе затворил еси.

Церковь и дом Пресвятаго Духа, отче Антоние, был еси, различными добродетельми украшен быв, смирением горнюю высоту наследив, нищетою небесное богатство приял еси, преподобне.

Память твою творящих священную от всяких спаси прегрешений, и печалей, и напастей, твое божественное даруй заступление, всех Царю предстояй, отче Антоние.

Богородичен: Яко невечерний Свет, от чрева Твоего сущий возсиявший, отемненную душу мою озари, Владычице Чистая, и отжени всяку мглу сердца моего.

Песнь 6.

Ирмос:

Божественное сие и всечестное совершающе празднество, богомудрии, Богоматере, приидите руками восплещим, от Нея рождшагося Бога славим.

Всегдашним к Богу рачением вне плоти и мира, отче Антоние, был еси. Темже и жилище достойно Духа Пресвятаго показался еси, якоже и Сам Христос рече: пришед со Отцем и Духом, тамо вселюся.

Яко пресладкий некий виноград, Святая гора тебе, отче, израстивши, преславно тобою красуется и, радующися, Христа прославляет, тебе сим даровавшаго.

Нощь, яко день, и день, яко нощь, тебе вменяшеся, Антоние: не дал бо еси, по пророку, сна очима твоима, ни веждома дремания, ниже покоя телеси твоему, дондеже сие чисто с душею Богу представил еси.

Богородичен: Твою подаждь ми помощь и избави мя бед, и скорбей, и прегрешений моих, яже всех рождшая присное Избавление.

Ин.

Ирмос:

В бездне греховней валяяся, неизследную милосердия Твоего призываю бездну: от тли, Боже мя возведи.

Яко свобождена бывши блаженная твоя душа от тяжести плотския и от горькаго фараона мучителя, мира сего изшедши, в землю обетования райскаго прейде немятежно, со святыми пребывает, веселящися.

Ныне священное тело твое, преподобне, в пещере лежащее, исцеления многая источает верою приходящим. Темже молим тя: и душевная здравия мольбами твоими подаждь тебе славящим.

Светлейши солнца возсия пречестная память твоя, Антоние, в нюже сошедшеся, прославляем твое успение и труды, яже претерпел еси в жизни сей, просяще от Христа тобою прияти грехов оставление.

Богородичен: Красоты мя видети славы Твоея сподоби, егда от плоти моея хощу разлучитися, яко утверждение мое еси, Владычице: да отсюду прииму избавление.

Кондак, глас 8.

Возложив себе Богу, паче всех возлюбленному от юности, преподобне, Тому от всея души любовию последовал еси, мира же тленная нивочтоже вменив, в земли пещеру соделал еси и, в ней добре противу невидимаго врага козней подвизався, яко светозарное солнце, во вся концы земли возсиял еси, отонудуже, веселяся, прешел еси к небесным чертогом. И ныне со ангелы Владычню престолу предстоя, поминай нас, чтущих память твою, да зовем ти: радуйся, Антоние, отче наш.

Икос:

Присносущнаго немерцающаго света Святыя Троицы насладитися желая и сего ради четыредесятолетное время в единой пещере темне тебе затворив, оттуду неисходен, отче, пребыл еси, дондеже тело твое чисто с душею Богу представил еси. Отонудуже и по преставлении, яко жив, от Господа дарования чудес приял еси, исцеляти различныя болезни зле страждущих и бесы от человек приходящих изгонити. Темже молим тя: молися, отче, сохранити без вреда отечество твое, град же и люди, да зовем ти: радуйся, Антоние, отче наш.

Песнь 7.

Ирмос:

Не послужиша твари богомудрии, паче Создавшаго, но, огненное прещение мужески поправше, радовахуся, поюще: препетый отцев Господь и Бог, благословен еси.

Повелением духовнаго твоего настоятеля, блаженне Антоние, паки ко отечеству твоему посылаемь бываеши. Темже реченная тебе отцем, яко от Бога повеленная, сотворил еси, идеже пришед, отче, многих души Господу привел еси.

Святейшаго места, преподобне Антоние, яко достигл, многих житием твоим удивил еси: выше бо человека восприем житие, имже многих мирская презирати сотворил еси.

Архиепископа Илариона пещеру яко обрет, трудолюбне в ней пожил еси, преподобне, в молитвах и пощениих, дондеже иную пещеру себе соделал еси, в нейже сподобился еси горняго звания.

Богородичен: Человеческия напасти и советы, Чистая, разори божественными молитвами Твоими и рабы Твоя избави болезненных прегрешений, яко да Приснодеву Тя ублажаем.

Ин.

Ирмос:

Богопротивное веление беззаконнующаго мучителя высок пламень вознесло есть: Христос же простре Богочестивым отроком росу духовную, Сый Благословен и Препрославлен.

Великаго трудоположника и ревнителя твоему житию, преподобне Антоние, Феодосия блаженнаго, стяжал еси, ангельскому твоему житию последующа, с нимже в вышних водворяяся, нас поминай.

Новаго тя Моисея, отче, познахом, страстей победителя: якоже бо он, древле Амалика победив, люди изведе, ты же, отче, множество монашествующих в землю обетования райскаго привел еси.

Града и отечества твоего пресельник, отче, был еси, но паки Божиим промышлением ко отечеству твоему славно свидетельствован возвращаешися, идеже благодать от Господа, отче, приял еси.

Богородичен: Пещь прообразоваше Твое рождество, Пренепорочная: отроки бо не опали, якоже ни ложесна Твоя Огнь нестерпимый. Темже молим Тя: огня вечнаго избави рабы Твоя.

Песнь 8.

Ирмос:

Отроки благочестивыя в пещи Рождество Богородичо спасло есть, тогда убо образуемое, ныне же действуемое, вселенную всю воздвизает пети Тебе: Господа пойте дела и превозносите Его во вся веки.

Владыки твоего Христа, преподобне Антоние, смирению поревновал еси и сего ради смиренное и жестокое житие возлюбил еси, земнаго пристрастия отреваяся. Темже почести святых сподобился еси и с ними поеши Господа во веки.

Твое преславное успение празднующим, блаженне, молися избавитися всем от различных напастей, да вси тебе прославляем, Антоние, и превозносим Господа во веки.

О нас милостивно око, Антоние, простирай ко Владыце, чадолюбное показуя, и неотлучно от нас духом пребывай, преподобне, якоже обещался еси, егда был еси с нами, да вси с тобою Христу воспоем: благословите, вся дела Господня, Господа.

Богородичен: На моление мое умилосердися ныне и радость ми в печали место даруй, да пою Тя, Владычице, Сыну Твоему воспевая: Господа пойте, дела, и превозносите Его во веки.

Ин.

Ирмос:

Пещь иногда огненная в Вавилоне действа разделяше, Божиим велением халдеи опаляющая, верныя же орошающая, поющия: благословите вся дела Господня Господа.

Исцеления обильна, преподобне, верою приходящим ко храму твоему и сущим в скорбех утешение подавай, да вси с тобою Христу вопием: благословите, вся дела Господня, Господа.

Благодарное сие пение приносящия ти, отче, свыше милостивно назирай и моли Христа Избавителя спасти всех, вопиющих Ему: благословите, вся дела Господня, Господа.

Принесеся дар Вседержителю — тобою множество спасаемых, твоему житию последующих, Антоние. Темже моли спастися всем, с тобою Христу вопиющим: благословите, вся дела Господня, Господа.

Богородичен: Великому таинству рождества Твоего кто не удивится, Богородице? Или кий язык земен или ум безплотен изрещи возможет? Паче естества бо и смысла, Богородице, Зиждителя родила еси.

Песнь 9.

Ирмос:

Всяк земнородный да взыграется, Духом просвещаемь, да торжествует же безплотных умов естество, почитающее священное торжество Богоматере, и да вопиет: радуйся, Всеблаженная Богородице, Чистая Приснодево.

Антония, древле просиявшаго, того житию всячески поревновати потщался еси: он бо в пустыню един вселися, ты же в пещере единаго себе затворил еси и многими леты, отче, неисходен пребыл еси.

Печерскому житию первоначальник и наставник, отче, был еси и тамо подвизался еси, яко безплотен. Темже и Христос дарованием чудес обогати тя, преподобне.

Моею руку воздеяние приими, преподобне, Владычней подобяся благости, презирая прегрешения: ты бо душу уязвил еси Христовою любовию и Его Пречистыя Богоматере, Юже умоли спасти души наша.

Богородичен: Рукою твоею, преподобне Антоние, еже к Богу воздеянием, преславно чудодействовася: молитвами бо твоими огнь с небесе сводиши, во очищение места храма Пречистыя, Юже вси с тобою величаем.

Ин.

Ирмос:

Безначальна Родителя Сын, Бог и Господь, воплощся от Девы, нам явися, омраченная просветити, собрати расточенная, тем Всепетую Богородицу, величаем.

Пахомия Великаго, ангельскаго видения сподобльшагося, житию, отче, подражав, равноангельно в пещере пожил еси. Темже и равноангельную почесть сподобился еси прияти, Антоние.

Иже от Святыя горы путем ведущим, отче, места Киевскаго достигл еси, идеже бяше угодно Владычицы Матере Божия храму воздвигнутися, и тамо храм пречестен в славу Богоматере, купно со блаженным Феодосием, воздвигл еси. Темже тя вси с ним величаем.

Богородичен: Светородительнице Дево, души моея облак отжени и давай чисто зрети, Владычице, спасительную доброту, возсиявшую неизглаголанно из Твоея пречистыя утробы, во свет языков, Препетая.

Светилен:

Житейское сладострастие умертвил еси, Антоние, славу же маловременную познав, сея вскоре отступил еси, тесным путем изволив ходити, ведущим к райскому пространству. Темже молися, Антоние, спастися тебе почитающим.

Богородичен: Богородицу Тя воистинну исповедающе, Владычице, иже Тобою спасаемии: Ты бо Бога родила еси, разоршаго Крестом смерть и к Себе привлекша преподобных соборы, с нимиже Тя восхваляем, Дево.