Святцы: Соообщество Православных Прихожан


Канон святому преподобномученику Евстратию Печерскому (Каноны русским святым)

Песнь 1.
Ирмос: Твоя победительная десница боголепно в крепости прославися: та бо, Безсмертне, яко всемогущая, противныя сотре, израильтяном путь глубины новосоделавшая.

Воскресения дне и причастник света хотя быти, преподобне, в день страсти Владычни вознеслся еси на крест, и сообразился еси страсти Христовей, победив мир, и ныне, причастник сый славы неизреченныя, веселишися, победную песнь поющи.

Ничтоже в мире сем многомятежном возлюбил еси, преподобне, яко Крест Христов, и, того имея в похвалу, со апостолом взывал еси: мне да не будет хвалитися, токмо о Кресте Господнем. О немже веселишися, песнь победную поющи.

Ко кресту пригвожден сый от иудей, всеблаженнейший отче, пригвоздил еси вся телесныя страсти, яко тебе со апостолом глаголати: мне мир распятся, и аз миру. Темже достойно ныне с Воскресшим веселишися, победную поющи.

От любострастнаго Египта мира сего изшед, о кресте всебурное того безмятежно прешел еси море, святе, вопреки же написав пригвожденныма дланьма, погрузил еси мысленнаго фараона с воздушными вои и ныне радуешися, победную поющи.

Богородичен: Любострастнаго мира сего изшед, аки от Египта, возвращаюся на первая, да чреву угождаю, питаяся скотски; даждь ми, Богоневестная Дево, поне мало уклонитися от сих, да, свободь сый, принесу Ти хваление, победную поющи.

Песнь 3.
Ирмос: Едине Ведый человеческаго существа немощь и милостивно в не воображся, препояши мя с высоты силою, еже вопити Тебе, Святый: одушевленный храме неизреченныя славы Твоея, Человеколюбче.

Приидите ко Мне, вси труждающиися, — Рекшему последовал еси, отче, и Того Крестом разгнал еси враги мысленныя, иже, до конца побежденни, возвратишася со студом. Моли и о нас, да и мы противу тех ополчения станем, на сие бо о Христе утверждаемся.

Крест возложив на рамо, святе, верою несумненною к Единому любовию привязался еси, да Христа приобрящеши, и Того по желанию обрел еси тесною стезею, юже прошел еси, не запенся, имый крест державу и утверждение.

Облекийся во иноческий образ, мира обнажился еси, блаженне, и, легце прошед путь, во обетованную землю, в Печерскую обитель, точащую, аки мед и млеко, учения богоносных отец, от нихже напитався, был еси крепок, тех учением сотвори, да и мы утверждаемся.

Глаголом молитвы и постом чувственнаго врага покорив духу, смирением же и послушанием мысленнаго Амалика победив, был еси, отче, угоден Владыце своему и от Него приял крест, оружие непобедимое, о немже и мы утверждаемся.

Богородичен: Колеблемь сый вражиими прилоги выну, утверждения не имый аз, страстный, к Тебе прибегаю, Мати Божия: Ты бо еси верным Необоримая Стена, о нейже утверждаемся.

Седален:

Победоноснаго страдальца приидите, людие, воспоем память, песньми и пении день веселия его провождающе, от плачевнаго бо удолия сего к некончаемей радости прейде, и, предстоя Владычню престолу, вопиет к нам: подражатели мне бывайте, якоже аз Христу, Иже подаст всем богатую Свою милость.

В мире страстное житие имый, обуреваюся смертоносных ветров волнами, Кормчия рождшая, Христа, к тихому пристанищу управи живот мой, молюся, и подаждь ми богатую Твою милость.

Песнь 4.
Ирмос: Гору Тя, благодатию Божиею приосененную, прозорливыма Аввакум усмотрив очима, из Тебе изыти Израилеву провозглашаше святому, во спасение наше и обновление.

Ведый, преподобне, невоздержания ради перваго во ад всельшагося человека, приложился еси воздержанию и пощению зельному и отсюду стяжал имя постник, зане словом Божиим паче, нежели брашном, питался еси, поющи Христу, яко Всесилен.

Вышняго попущением пленен, святе, быв от половцев, апостольски взывал еси: свободь есть, иже пленяет ум свой в послушание Христово. Тем в скорби не изнемогал еси, но паче, судьбам Божиим дивяся, славословил еси Христа, яко Всесилен.

Преданнаго Иисуса всегда нося на теле своем образ, продан был еси в греческую землю, во град Корсун, некоему богоубийце иудеянину, и той тебе тщашеся отвратити от любве Божия, еяже ради и на смерть готов был еси, поющи: воскресе Христос, яко Всесилен.

Затворен быв в темнице с прочими христианы и гладом мучимь от евреина, терпя, сладце рекл еси: кто мя разлучит от любве Христовы? ни глад, ни смерть, ни теснота — вся бо мала суть сия к хотящей славе явитися в нас, поющих: воскресе Христос, яко Всесилен.

Богородичен: Пленен быв от врагов мысленных и близ уже сущи адовы темницы, к Тебе обращся, вопию: Мати Божия, внегда возвратиши плен души моея, тогда язык мой веселия исполнится и воспоет: воскресе Сын Твой, яко Всесилен.

Песнь 5.
Ирмос: Просветивый сиянием пришествия Твоего, Христе, и осветивый крестом Твоим мира концы, сердца просвети светом Твоего богоразумия православно поющих Тя.

Утреневал еси любовию ко Христу, доблественне Евстратие, противящеся понуждающему евреину отступити от Христа твоего, Иже есть Правды Солнце, всем присносущную жизнь возсияющее.

Твоим, отче, учением вси пленницы, сущии в темнице, богоубийственнаго евреина поплеваша буйство и изволиша паче гладом и жаждею умрети, неже отврещися Христа, всем жизнь подающаго.

Полк мученик пятьдесяточисленный, гладом и жаждею убиен от жидовина, предпослал еси, блаженне, Христу своему, сам последи тожде пострадати хотя за любовь Иисуса, всем жизнь подавающа.

Видев окаянный, яко измершим всем узником в темнице погуби злато и надежду привлечения к злочестию своему, умысли распяти тя на кресте, на негоже текл еси спешно, преподобне, зовый: Христе мой, изведи из темницы плотския душу мою.

Богородичен: Преблаженная Дево, ущедри благостию Твоею душу мою, гиблющую гладом, и насыти ю ангельским хлебом, напой потоком сладости небесныя, да отсюду мир души моей обрящу.

Песнь 6.
Ирмос: Обыде нас последняя бездна, несть избавляяй, вменихомся, яко овцы заколения, спаси люди Твоя, Боже наш, Ты бо крепость немощствующих и исправление.

Аки воднаго зверя, бысть утроба беззаконнаго иудеянина, иже хотяше тя поглотити и в число привести омраченнаго еврейскаго сонмища, но ты, отче, дерзновенно стал еси противу того зияния и одолел еси тому, помощию Вышняго укрепляемь.

В оньже день, возшатавшеся, иудее Животодавца на Кресте повесиша, тогда и тебе окаянный евреин распя; да с Нимже страдал еси, с Тем и прославишися, блаженне, в немерцаемом свете приемь возмездие от Спаса своего.

Руганием поминающе страсть Владычню сквернии богоубийцы, якоже отцы их — Христа, тако сии к древу крестному, ругающеся, пригвоздиша тя, отче: но бысть им древо крестное — юродство, тебе же, спасшемуся, — сила Божия.

Обличил еси праздники скверныя иудейския, на кресте вися, святе, не бояся их клятвы, яко та потребися плотию пригвожденна Христа Бога и тридневным Воскресением мир просвещшаго.

Богородичен: Яже прадедную клятву потребившая благословенным Рождеством Твоим, Мати Чистая, благословения избранных Божиих, молю, да мя сподобиши, Благословенная и Прославленная.

Кондак:

Яко ревнитель страсти Владычней и постников усердный последователь сый, пленники учением твоим наставль, Христови привел еси, Евстратие, и нас, плененных страстьми, мольбами своими свободи и подражатели честному твоему житию покажи, зовущих: радуйся, испивый сладостне чашу Христовых страданий.

Песнь 7.
Ирмос: Тебе, умную, Богородице, пещь разсмотряем, вернии, якоже бо отроки спасе три Превозносимый, мир обнови, во чреве Твоем всецел, хвальный отцев Бог и препрославлен.

Безумное веление иудейское, пригвожден сый, отче, на кресте, обличил еси пророческими Писаньми и пасхи законныя не восхотел еси вкусити, желая причастник быти Пасхи, Яже за весь мир пожреся — Христос Бог благословенный.

Разорение клятвы, яже от древа, приводил еси, блаженне, от пророк сказуя, и, вход живота на древе крестном животом, висящим пред очима их, проповедуя, посрамил еси иудеи, неведущия пети: Боже, благословен еси.

Распеншим тя иудеем пророчествовал еси, отче преподобне: приидет вскоре отмщение на вы за кровь мою и прочиих христиан, ихже убисте неповинне, и праздники ваша в сетование обратятся, ненавидит бо суббот ваших Господь, в нихже отвергостеся пети: Христе Боже, благословен еси.

Словеса твоя быша острыя стрелы беззаконным, имиже прободаеми, не стерпеша, но копием ребра твоя прободоша, и отшел еси ко Источившему от прободеннаго ребра жизнь всему миру пети: Боже, благословен еси.

Богородичен: Прободенну ми грехолюбным копием лютаго велиара, скоро приложи пластырь милости Твоея, Богоневестная Дево Мати, яко да, исцелев, выну Ти пою, Владычице: Благословенна еси.

Песнь 8.
Ирмос: В пещи отроцы Израилевы, якоже в горниле, добротою благочестия чистее злата блещахуся, глаголюще: благословите, вся дела Господня, Господа, пойте и превозносите во вся веки.

Почтите, людие, добраго страдальца, иже, вся уды прежде собою мысленне распяв, последи чувственне от иудей распят, возопил ко Христу: се аз язвы Твоя на теле моем ношу и пою Тя во вся веки.

Тебе, отче, на небо огненною колесницею и коньми восхищенну, изыдоша в сретение мученик и праведник лики, восхвалиша ручныя и ножныя язвы твоя и бок прободенный, приемлюще тя в скинию святых хвалити Господа во веки.

Глас принесеся к тебе, святе, от велелепныя славы: се добрый небесный гражданин, егоже не бе достоин весь мир, восходит от суетнаго мира к премирным селениям пети Господа во вся веки.

Сокровище многоценное — мощи твоя, — преблаженне, беззаконный евреин хотя утаити, вверже в море, но Божиим смотрением обретошася зде, в пещере, имже покланяющеся, прославляем прославльшаго тя нетлением и чудесы Господа во вся веки.

Богородичен: Сокровище многоценное, дражайшаго Иисуса, от Матерних недр произведшая, искупи душу мою от пленения любострастнаго мира, да пою Тя зде и в немерцающем Свете во вся веки.

Песнь 9.
Ирмос: Образ чистаго рождества Твоего огнепалимая купина показа неопальная; и ныне на нас напастей свирепеющую угасити, молимся, пещь, да Тя, Богородице, непрестанно величаем.

Светися, светися, Божия Матере Печерская обитель, в тебе бо цветущее древо возрасте, чудный Евстратий, благовонными цветы страдания украшен. Красоте того и мы причастницы да будем, покланяемся мощем его и песньми величаем.

Открываяй тайны Бог скверных убийцев яви благочестивому царю, яко, лицемерствующе, иудее в тайне христиан убивают, и взыде неправда на главу их: равную бо смерть восприяша по твоему пророчеству, отче блаженнейший.

Кровь твоя, неповинне излиянная от иудей, аки Авелева, отче, вопияше к Богу, Иже праведным судом за ню наведе отмщение, и, повешен быв на древе, твой мучитель получи часть со Иудою в геенне, твоя же часть — Господь, Емуже покланяющеся, днесь величаем.

Кровь твоя, святе, и неложное пророчество многия послежде приведе к вере: сбытие бо того видевше, истинно покаявшеся, вероваша во Христа, и, крещшеся, добре пожиша, и блаженныя сподобишася жизни, еяже и мы да не лишимся, кланяемся раце мощей твоих и тя величаем.

Богородичен: Жизнь присносущную в недрех Своих объемля, от временной жизни к вечной нас управи Твоим ходатайством, Непорочная Мати, и даждь всем зрети невечерний день Царствия Сына Твоего.

Светилен:

Присносущную провидя жизнь, блаженне, о временней нерадил еси, вся, наносимая от иудей, претерпев доблественне, и, законныя пасхи не восхотев вкусити, ко кресту пригвожден был еси, и, огненною от земли восходя колесницею, свидетельствовал еси: Христос есть Пасха нетления, мира спасение.

Присносущнаго Света Предстательница сущи, Богоневестная Дево, нам, во мраце живущим, предстани и управи жизнь нашу, да безпреткновенно дойдем, идеже Христос есть Пасха нетления, мира спасение.