Святцы: Соообщество Православных Прихожан

Каноны святому преподобному Никодиму Кожеезерскому (Каноны русским святым)

Песнь 1.

Ирмос:

Колесницегонителя фараоня погрузи чудотворяй иногда Моисейский жезл, крестообразно поразив и разделив море, Израиля же, беглеца, пешеходца спасе, песнь Богови воспевающа.

Песнь приносящаго ти, Никодиме, благоусердно прием, Божественней причаститися от Христа зари умоли, и просвещению сподобитися, и сущаго получити живота, ныне же подай своими молитвами Слова сокровища и благодать даров.

Моря страстнаго пучину преплыв слезных ради источник Божественною силою, живоносным оружием Креста фараона мысленнаго с прилоги потопи, якоже Моисей жезлом Египта погрузи.

Иже от Христа мысленно просвещен весь, Того любовию распаляяся, шествовати по стопам усердно восхоте и светильник пресветел явися, преподобне, подая спасение душам, воспевающим верою твоя подвиги.

Совесть имел еси благу и душу свою к Богу вперяя, еленю подобяся, тела же умерщвление и болезни трудов твоих приятны быша, потове и молитвы, яко жертва непорочна, Господеви принесеся, сего ради причтался еси преподобных ликостоянию.

Богородичен: Пречистую Марию песньми похвалим, Покров Божественный, тихое пристанище. Ты бо, Дево, рабу Своему известное упование, икону Свою, даровала еси, ейже покланяяся, угодник Твой получи дерзновение, егоже ради, Пречистая, подаждь нам велию милость.

Ин. Глас 4.

Ирмос:

Тристаты крепкия, Рождейся от Девы, безстрастия во глубине души тричастное потопи, молюся, да Тебе, яко в тимпане, во умерщвлении телесе победное воспою пение.

Неизреченныя доброты и радости неизглаголанныя насладився, отче, воистинну помяни нас, преподобне, чтущих тя и светло Божественное твое торжество совершающих.

Иго Христово носи, твое житие добродетельми украсил еси, безмолвник, и смирен, и кроток явился еси, преподобне, прозорлив же был еси, прозри будущая, и чудотворец избранный.

Како пожил еси, преподобне, яко земный Ангел, в таковой тесноте в пустыни Хозьюги, аз, смиренный, видя, удивляюся, темже сподобился еси благих нетленных и жизни вечныя наследник был еси.

Богородичен: От корене Иессеова прозябе Отроковица, из Нейже цвет – Христос без семене изыде, Владыка всяческих, Егоже поют всяческая, Сего убо рукама Твоима носила еси.

Песнь 3.

Ирмос:

Утверждей в начале Небеса разумом и землю на водах основавый, на камени мя, Христе, заповедей Твоих утверди, яко несть свят, паче Тебе, Едине Человеколюбче.

От юности, преподобне, ярем Господень восприим, и в браздах своего сердца пшеницу всеял еси духовную, и клас пожал еси добродетелей, блаженне, вопия: несть свят, паче Тебе, Господи.

Удержав в посте чрево и излишняя желания и подпупныя похоти умертвив, чистотою, отче, всячески пожив, уединяяся от всех, Христови же совокупляяся, преподобне, притекающих ти спасай.

Млеком воздержания воспитався, преблаженне, на высоту добродетелей возвысився, дремания же от очию оттрясл еси, темже и провидеши чисто невидимаго прилоги.

Троице Единосущней разумный храм, веселяся, себе сотворил еси, ум очищая и тело, преблаженне, неленостно шествовав животную стезю, измлада возлюби Творца, премудре, и бысть приятелище Трисолнечнаго Света.

Богородичен: Девою, Богоневесто, родила еси, Неискусобрачная, и Девою пребысть, Богородице Марие, Мати Безневестная Христа Бога нашего, Егоже моли страсти плоти моея умертвити и оживити мою умерщвленную грехми душу.

Ин.

Ирмос:

Не мудростию, и силою, и богатством хвалимся, но Тобою, Отчею Ипостасною Мудростию, Христе, несть бо свят, паче Тебе, Человеколюбче.

Дар от Бога исцелений приял еси, верных просвещая Божественными чудесы, преподобне отче Никодиме, темже, в память твою сошедшеся, почитаем тя.

Изрядно твое житие в последняя времена преславно явися, темже воздержанию звезду и благочестию, вернии, тя знающе, воспоем: яко несть свят, яко Бог наш, и несть праведен, паче Тебе, Господи.

Мирскаго треволнения избегл еси, преподобне, в тихое пристанище достигл еси Небеснаго пребывания, Христови последуя и вопия: яко несть свят, паче Тебе, Господи.

Богородичен: Ангельский чин и человеческий род, непрестанно славим Тя, Сын убо Божий, Един от Святыя Троицы, от чистых кровей Твоих воплотився, боголепно пройде, спасая поющия: кто бог, яко Бог наш?

Ин кондак, глас 8.

Укрепляемь силою Креста и благодатию, преобидев тленная и долу влекущая мудрования, отче, бесов посрамил еси, к Вышнему течение получил еси, устремился еси в Хозьюгу пустыню, Пресвятей Троице жилище был еси, Ейже предстоя, моли о нас, почитающих тя, да возопиим ти: радуйся, преблаженне Никодиме, отче наш.

Икос:

Управи мя, Спасе, на пути Твоя Божественныя, укрепи мя творити Твою волю, просвети очи мои восхвалити Твоего преподобнаго исправления: сей убо воистинну явися столп непоколебим, светило пресветлое и неугасимое, воздержания образ, Ангелом бысть радость, бесом пагуба, чудесем самоделец. Житие убо, отче Никодиме, паче человека совершил еси, вся бо, яже в мире сладкая и красная, преобидев, последовал еси Христу, в Хозьюгу пустыню достигл еси, Никодиме чудотворче, темже и от всех слышиши: радуйся, преблаженне Никодиме, отче наш.

Седален, глас 5.

Благодатию и мудростию украшена, постника Господня Никодима чудотворца, приидите, вси вернии, восхвалим верою и любовию: сей убо, райскую доброту желая и тоя ради в слезах и воздыханиих, бдениих же и молитвах свою жизнь препроводя, желаемое блаженство получил есть и молится о душах наших.

Слава: Житие на земли пожил еси добродетельне, не уклоняяся воздушныя тягости и еже по воздуху парящих и оскорбляющих тело, воздержанием, отче преподобне, украсил еси жизнь свою, яко крепкий адамант, подъял еси вражия коварствия, неподвижим бо явися душею и неуклонен пребывая телом, Никодиме Богомудре, моли о иже верою и любовию чтущих пречестную память твою.

Богородичен: Людем яко воистинну тихое пристанище Христос Тебе яви, Всенепорочная, иже верою и любовию Тя, истинную Богородицу, исповедующим, избавление убо и мир изнесе нам, Дево, скорбь нашу призирающи, ущедри, яко Благая Мати всем Творца, и милость подай Твоими молитвами ко Щедрому Богу нашему.

Песнь 4.

Ирмос:

Ты моя крепость, Господи, Ты моя и сила, Ты мой Бог, Ты мое радование, не оставль недра Отча и нашу нищету посетив. Тем с пророком Аввакумом зову Ти: силе Твоей слава, Человеколюбче.

Богатство и пища, похвала и радость преподобным еси, Христе Боже, тем возлюбив Тя, преподобный Никодим, вся, яже в мире красная, нивочтоже вменив, в пустыни непроходимей многая лета наслаждашеся сладких видений.

Евангельское слово реченное, блаженне, аще что и смертно испиют, не вредит их: враг пошепта, и зелие смертоносное любодеица предложи, аще ты и вкуси, но Бог тя снабдел есть смерти непричастна.

Горькия пищи вкушением болезнь прикоснуся внутренним, преподобне, но Божественным промышлением исцеление получи, не яко во сне, но яве тя напаяющим животных вод, ихже возжелев, яко елень, потече.

Троицы явися преочищенно селение, Еяже благодать духовную прием, низложил еси державно лютаго миродержителя, телесныя бо страсти удержав, безстрастия достиже и праведных радости сподобися.

Богородичен: Ты верным похвала еси, Безневестная Дево, Ты заступление и прибежище христианом, стена и пристанище, к Сыну бо Своему мольбы носиши, Всенепорочная, и спасаеши от бед иже верою и любовию Богородицу Тебе славящих.

Ин.

Ирмос:

Неизследный Божий Совет, еже от Девы, воплощения Тебе, Вышняго, пророк Аввакум усмотряя, зовяше: слава силе Твоей, Господи.

Аки подвижника тя и учителя благочестию познахом, отче Никодиме, восхвалим, ублажающе верно твое торжество, славо отцем и похвало.

Жизнь свою благочестно скончал еси, Светом Троическим просвещаемь, и от святителя и чудотворца Алексия в Небесныя кровы призван, с нимже тя ублажаем.

Еже на земли временное житие свое в безмолвии мнозе и в трудех постнически пожил еси, Христови поя: слава силе Твоей, Господи.

Богородичен: Непорочная Пречистая Владычице, рождшая человеком Кормчию и Господа, Солнце праведное – Христа, страстей моих непостоянное и лютое отжени, смирение и тишину подаждь сердцу моему.

Песнь 5.

Ирмос:

Вскую мя отринул еси от лица Твоего, Свете Незаходимый, и покрыла мя есть чуждая тьма, окаяннаго, но обрати мя и к свету заповедей Твоих пути моя направи, молюся.

Посреде царствующаго града жилище имея в гноище, яко Иов, прославляемь от Ведущаго человеческая сердца, Фесвитянину житием и званием подобися, иже тебе прорече пустынное жительство, блаженне Никодиме.

Илия царю неправдовавшу смерть провозвести, тебе же Илия путь жизни показа и пустынника тя нарече, место же, аки перстом, показа, идеже, блаженне, течение свое, радуяся, соверши.

Духом распалаяся, Промыслом же Вышняго направляемь, пророчество, преподобне, воспоминая, многоболезненную жизнь совершая, сего ради вечныя пищи причастник явися, болезнем весело прием воздаяние.

Крепок явися болезньми, пощение терпел еси твердо, до старости пребывая глубокия не ослаблен, Никодиме, в пустыни, яко в царстем чертозе, со множеством зверей веселяся, глаголя: Ты ми, Христе, радование.

Богородичен: Уведеша пророчестии гласи разумно Твою тайну, Небесную дверь Владыка Тя показа, Чистая, из Тебе бо, Дево, воплощся, праведное возсия Солнце.

Ин.

Ирмос:

Ты, Господи, мой Свет, в мир пришел еси, Свет Святый, обращаяй из мрачна неведения верою воспевающия Тя.

Аще и в мире суетная преобидел еси, но в Небесных премирная и нетленная стяжал еси, отче Никодиме, и райское наслаждение.

Гроб, идеже положено бысть тело твое, преподобне, жертва Богу является, яко убо Авраам сына, свой ум ты приносил еси.

Освяти свое житие, преподобне, всяческими добродетельми измлада и жилище Всесвятаго Духа бысть, приснопамятне.

Богородичен: Во утробе Твоей Сына Божия заченши, Богомати, Чистая Дево, родила еси Его несказанно и болезни избежала еси, Пречистая.

Песнь 6.

Ирмос:

Очисти мя, Спасе, многа бо беззакония моя, и из глубины зол возведи, молюся, к Тебе бо возопих, и услыши мя, Боже спасения моего.

Яко сна образ, тленную всего мира славу зря, уклоняяся тщия славы человеческих похвал, единаго Бога славу возлюбил еси, ейже причастник быти, Богомудре, праведно сподобися.

Христом обожен быв, усынением приближися Ему, естественная неможения немедленно исправляеши, блаженне, недужных исцеляя, слепых просвещая, беснующихся абие избавляя Божиею благодатию.

Светоносием пророческаго дарования исполнився, чистый твой язык провозвести сокровенная человеков разума, мнящих от тебе утаити, и по смерти явлением возвещаеши, не яко во сне, но яве, предглаголя хотящая сбытися.

Высотою смиреномудрия, отче, обложен, смирил еси превзятую выю нечестиваго смирением словес твоих, премудре, и, яко чуден, источаеши чудеса и отгониши недуги призыванием имене твоего.

Богородичен: Яко святое святилище, Создателя Своего вместила еси, благоизволившаго вместитися, яко одушевленный Кивот, прият Слово Отчее Безначальное, яко престол огненосный, носивши, Богомати, Владыку всея твари.

Ин.

Ирмос:

Возопи, прообразуя погребение тридневное, пророк Иона, в ките моляся: от тли избави мя, Иисусе, Царю сил.

Пустынник, безмолвник и отшельник, преподобный Никодим, Кожеезерский чудотворец, да восхвалится от всех верных Божественными пеньми, сей бо воистинну светило явися светло.

Еже преставление твое к Богу, преподобне, празднующим и твоя почитающим подвиги даруй мир и оставление грехов молитвами ко Господу, молим тя, отче, страстей душевных и телесных избавити нас, да пламене вечнаго свободимся и Царствие Небесное получим, преспевающе добродетельми.

Сети, стрелы и прилоги бесовския отринул еси далече, всебогате, и претерпел еси многажды поношения от безумных людей, и непреклонен бысть, преподобне, и тверд, яко адамант, Божественная бо благодать соблюдаше тя невредима.

Богородичен: Небесная воинства поют Твое рождество безсеменное, Дево Всенепорочная, темже, вси вернии, познахом спасения страшное Божественное таинство, Тя, Пресвятая Мати, Приснодево, кланяющеся, величаем.

Кондак, глас 2.

Пустыню, яко царский чертог, усердно возлюбил еси, в нейже жестокое показа житие многолетным пребыванием, очистив свою душу и ум от страстей, и сего ради Святаго Духа предивно приятелище бысть, Никодиме преподобне, Егоже действием и чудесы обогатился еси, темже и мы почитаем подвиги твоя, всеблаженне, но, яко имеяй дерзновение ко Пресвятей Троице, молися непрестанно о всех нас.

Икос:

Услыша реченный глас Первоначальника пастырем Христа, повелевающий взяти крест свой, и сего блаженнаго гласа внуши, преподобне, и весь Тому прилепися желанием невозвратнаго помысла, подражатель бысть вольныя страсти Его, и плотская умертвил еси злостраданием мудрования, и смерть паче претерпети в пустыни изволил еси, да вечнаго живота насладишися, сего ради от врага претерпел еси безчисленная озлобления: хижицу бо, в нейже подвиги своя совершал еси, сей огнем запали, ты же благоразумным смирением козни его, яко сеть, раздрал еси, в пупе же пламень погаси. Радуйся, преблаженне, пришед бо Христос со Отцем и Святым Духом, обитель в тебе сотвори, и Единосущней Троице в последняя времена предивен угодник явися, от Неяже и чудесы обогатился еси. Радуйся, пустынниче, яко тридесять и шесть лет соверши, уединяяся от всех, и Божественных видений насладися. Радуйся, досточудне, пророческими дары от Господа украсися и преподобных ликостоянию причтеся. Радуйся, преподобне, извещения преставления своего сподобивыйся явлением святителя, великаго чудотворца Алексия, с нимже и Дионисия, иже пастырь бысть великия обители чудотворца Сергия, с нимиже, отче Никодиме, моли Христа Бога непрестанно о всех нас.

Песнь 7.

Ирмос:

Божия снизхождения огнь устыдеся в Вавилоне иногда. Сего ради отроцы в пещи, радованною ногою, яко во цветнице, ликующе, пояху: благословен еси, Боже отец наших.

Стоянию твоему всенощному удивишася Ангели, и крепкаго во бдении мужества устрашишася бесовския многочисленныя четы, не возмогоша бо тебе поколебати: молитвою тех, яко пламенем, попалил еси, Богомудре.

Не дал еси сна очима своима, ни веждома дремания, к Богу же восхождением неотступно пребывая, очищенным разумом невещественным беседуя, светлую приимаше зарю Света, и светодательно ум просвещая, Никодиме, вопиял еси: благословен, Господи Боже, во веки.

Обучением долгим обучался еси к безмолвия борению, Богоблаженне, неразсудным послушанием своему наставнику и умному деланию крепце прилежа, сердце свое, яко светло зерцало, очисти, вопия: благословен Бог отец наших.

Венечник нов, в последних временех победным увязением венчася твой верх, Никодиме преблаженне, и, в Вышних предстоя Престолу Царя всех, отечески стадо свое избавляй, нас, вопиющих: отец наших Боже, благословен еси.

Богородичен: Младо Отроча паче слова родила еси, Ветхаго деньми, нову на земли стезю добродетелей показавша; тем угодник Твой преподобный Никодим, любовию движим, вопиет: Богородице Приснодево, Яже Бога плотию рождшая, благословенна во веки.

Ин.

Ирмос:

В пещи авраамстии отроцы персидстей, любовию благочестия паче, нежели пламенем опаляеми, взываху: благословен еси в храме славы Твоея, Господи.

Небеснаго пребывания сподобился еси, преподобне отче: Сердцеведец Бог, тя провидя на земли, чудесы прослави и на свещнице свет положи, темже возопием: благословен Бог отец наших.

Иже в реках и в мори плавающии тя заступника тепла призывают, Никодиме чудотворче, и в болезни сущии и в бедах избавителя тя знают, и нам, отче, помози, зовущим: благословен Бог отец наших.

Христа, Иже тобою дарующа здравие, отче, моли душевнаго и телеснаго спасения получити ми, да не обрящет мя, неготова, нощь глубокая и тьма отчаяния, молюся.

Богородичен: Пречистая Владычице, Тя, освященное и Божественное жилище, вси вернии, знаем, покланяемся и – радуйся – возопием, благословенна Ты в женах, Девице Всенепорочная.

Песнь 8.

Ирмос:

Седмерицею пещь халдейский мучитель Богочестивым неистовно разжже, силою же лучшею спасены, сия видев, Творцу и Избавителю вопияше: отроцы, благословите, священницы, воспойте, людие, превозносите во вся веки.

Не устраши тя, блаженне, долгота летная, ни пустынное озлобление, ни потребнаго скудость, ни человеческия клеветы и бесовская нападения, но едино пред очима имея: еже Христа ради смерть прияти, да во веки жив будеши.

Аще и напоследок лет от земли, яко солнце, возсиял еси, наипаче сего добродетелей лучи испустил еси и ничим же меньши, преподобне, прежде тебе бывших отец чести и дарований от Бога сподобися, вопия: благословите, вся дела Господня, Господа и превозносите Его во веки.

Светоносная память твоя нам возсия днесь, якоже солнечная луча, озаряющи, Никодиме, исправления твоя, страстей наших отъемлющи облак, юже торжествующих верно назирай, избавляя от зол, вопиющих: благословите, вся дела Господня, Господа и превозносите Его во веки.

Троицы Единыя облистався зарею, просия духовно и явися в Вышнем ликостоянии светел, но озари ми ум, Богомудре, разумным Трисияннаго Божества светом, вопиющу: благословите, вся дела Господня, Господа и превозносите Его во веки.

Богородичен: Укроти языков востания на люди Твоя, Богородице, и угаси пламень страстей наших, скорбем пременение и печалем разрешение дарующи, Тя бо имеем Заступницу и Поборницу, христиане, и Тебе верою поем во вся веки.

Ин.

Ирмос:

Избавителю всех, Всесильне, посреде пламене благочествовавшия, снизшед, оросил еси и научил еси пети: вся дела, благословите, пойте Господа.

О блаженне Никодиме, блаженно поживе на земли и блаженну жизнь получил еси, блажен воистинну был еси и научил еси пети: благословите, вся дела Господня, Господа.

Иже получи здравие тобою разслабленный и другий обретеся цел ногама: от отока повеле ему твоей раце приступити со многим усердием, вопиющу: благословите, вся дела Господня, Господа.

От мира избег, отче, смирен, целомудр, праведен, Божественным заповедем хранитель явися, непрестанно вопия: благословите, дела Господня, Господа.

Богородичен: Гору Тя пророк Даниил Божественным Духом нарече, Дево, из неяже Камень – Христос отсечеся и сокруши истуканныя. Темже вопием: благословите, дела Господня, Господа.

Песнь 9.

Ирмос:

Устрашися всяк слух неизреченна Божия снизхождения, яко Вышний волею сниде даже и до плоти, от девическаго чрева быв Человек. Темже Пречистую Богородицу, вернии, величаем.

Честна воистинну смерть твоя, преподобне: аще бо и в теле преставися от нас, но духом неотступно с нами пребываеши, верно поющим тя от недуг здравие даруеши и душам спасение исходатайствуеши.

Аще и зайде от нас, яко солнце, блаженне, в земленая места честное тело твое, наипаче сего днесь возсия нам светолепная память твоя, озаряющи чудесы от честных мощей твоих, Богу тя прославляющу прежде общаго будущаго прославления.

Место, идеже лежит священное тело твое, преподобне, многа и различна исцеления, яко источник приснокипящ, источает приходящим к чудотворней раце мощей твоих, верою величающим тебе Прославльшаго.

Приидите, братие, летную память преподобнаго Никодима духовно совершим, ни гроб бо, ходатай забвению бысть, покрыти возможе того исправлений, яко солнце, возсия добродетельми, подражающе богоносца, с ним возопием: Тя, Христе, величаем.

Богородичен: Владычице Пречистая, глас Ти приносим Гавриилов: радуйся, – глаголюще, – место священия; радуйся, преподобным славо и всем верным спасение, Еяже ради обожихомся.

Ин.

Ирмос:

Ева убо недугом преслушания клятву вселила есть; Ты же, Дево Богородице, прозябением чревоношения мирови Благословение процвела еси. Тем Тя вси величаем.

Мира убо остави и иже в мире всякая, Христови единому последуя, избежал еси сетей бесовских, чудотворец явися избранный, Светом Трисолнечным осияемь, темже вси тя ублажаем.

Ангельски живый, отче, подвиги и брань претерпел еси, на всяк день, приснопамятне, копием бесов прободая, нося, яко щит, молитву, яко лук, воздержание и, яко меч, слезы.

Како пети тебе и восхвалити недоумею, преподобне, подаждь ми убо свыше спасение и избавление, всякими уязвлену стрелами, да ктому тя множицею ублажаем.

Богородичен: Аще и недостоин и многогрешен, приношу моления с пением, Всепетая Пресвятая Мати Дево, но, верный и богобоязливый, приими убо рабов Твоих моления и от бед всех избави и от муки, молюся.

Светилен.

Рукою моею недостойною приносимое тебе от усердия хваление приими, блаженне Никодиме, и ходатай к Богу буди ми, молю тя, и заступник, и помощник, да непрестанно в песнех тя величаю.

Слава: Крест на рамо в житии взем, отче Никодиме, тем и ныне, к нестареющемуся преставлен желанию, во свете Небесных ликов о Бозе сликовствуеши, присно к ним восхождение подаеши, светильниче иноком, Богомудре.

Богородичен: Пресвятая Богородице, родила еси Христа, Егоже носящи на объятиих Своих, призывающих Тя яко Матерь, понеже утроба сладкая, и прибегающих к Тебе сохрани от всякаго вреда молитв ради Твоего угодника.