Русская Православная Церковь. Святцы

Канон священномученику Григорию Армянскому, просветителю Великой Армении (Каноны святым)

Песнь 1.

Ирмос:

Тристаты крепкия, Рождейся от Девы, безстрастия во глубине, души тричастное потопи, молюся, да Тебе, яко в тимпане, во умерщвлении телесе победное воспою пение.

Троице честней предстоя венценосец, яко бодр пастырь, яко мученик священен, священными твоими молитвами успи страстей моих мрачная привидения хвалящему тя, блаженне Григорие.

Незаходимый светильник, иерарх великий, многострадальный пастырь, подвигов искушение, Армении хвала днесь на пение верныя призва: сошедшеся, того ублажим.

Вод животных Духа, блаженне, наполнился еси, яко река Едема умнаго исходящая, лице напаяя церковное и изсушая пучину идолонеистовства, Григорие.

Богородичен: Жены, Крестом от Тебе Воплощшагося укрепляемы, Чистая, пострадаша крепко и Тому приведены быша во след Тебе, Девы, девства блистаньми и мученическими кровьми сияюще.

Песнь 3.

Ирмос:

Яко неплоды роди от язык Церковь, и многое в чадех изнеможе сонмище, чудному Богу нашему возопиим: Свят еси, Господи.

Ранами подвигов твоих зубы сокрушил еси львов, и излияньми кровей демонскую кровь погубляя, идольская же из корене низвращаеши капища, досточудне.

Ни лютых наляцания, ни горькия муки, ни мрачнейшаго рова затворение долговременное твой адамантский превратиша помысл, мучениче досточудне.

Дремания твоим очесем, мучениче, не дал еси, дондеже дреманием злым одержимыя злочестиво сыны дне показал еси, зовущия: свят еси, Господи.

Богородичен: Девоматерь Тя, Отроковице, Рипсимия мученица ведущи едину, восхоте Твоим добротам и Христу во след приведеся, страстьми светящися.

Седален, глас 4.

Пресветлыми сияньми, иерарше, озарив твою душу светоносно, добродетельми просветил еси лице земли, имея в сердце твоем Христа; просвещаеши же, яко солнце незаходимое, языков соборы, мученическими добротами нас удобряя, Григорие всемудре.

Богородичен: Грехолюбив сый, молю Тя, Безгрешнаго Бога рождшую, вземлющаго грех мира, Пречистая, многогрешную душу мою ущедрити и грехи моя многия очистити, грешных бо Ты еси очищение и спасение верных и защищение.

Крестобогородичен: Из Безначальнаго Отца рожденнаго, в последняя времена плотию Рождшая, на Кресте Тя висяща зрящи, Христе, — увы Мне, любезнейший Иисусе! — вопияше, — како славимый, яко Бог, от ангел, от беззаконных ныне человек, Сыне, хотя распинаешися? Пою Тя, Долготерпеливе.

Песнь 4.

Ирмос:

Седяй в славе на Престоле Божества, во облаце легце прииде Иисус Пребожественный нетленною дланию и спасе зовущия: слава, Христе, силе Твоей.

На обзорную тя высоту мучения возведе высокий в славе Господь вышний, славне, Егоже Страсти, радуяся, изобразил еси, священномучениче: слава, — вопия, — силе Твоей.

Губящаго безбожнаго врага всю землю Арменскую Божественною силою низложил еси и, яко заря просияв, просветил еси во тме лежащия, мудре, суетства.

Многосугубно Создателю твой талант принесл еси, спасшихся божественными твоими учении, Григорие, и от Него нестареющийся жребий приял еси, Царство, еже на небесех, и светлость.

Богородичен: Яко добру, яко избранну Тя и яко красну возлюбиша отроковицы девы, с Рипсимиею страдавшия, Девомати Марие, и во след Тебе приведошася Сыну Твоему, радующеся.

Песнь 5.

Ирмос:

Просвещение Твое, Господи, низпосли нам и от мглы прегрешений разреши ны, Блаже, Твой мир даруяй.

Крестоявленно видел еси знамение яве, светом сияющее и разрушающее нощь идольскую, света же чада верныя соделовающее.

В дольнейшем тя рове спасе Христос Бог, со зверьми суща летным изменением, хотяща светом Божественнаго Слова просвещати безумныя.

Мученически подвизався, венчался еси яко победитель, помазався же миром архиерейства, помазал еси люди, злосмрадныя льсти избавив, Григорие.

Богородичен: Воню ощутивше мира девы, из Тебе, Чистая Дево, возсиявшаго Слова, страдальческими подвиги Тому благоугодиша, радующеся.

Песнь 6.

Ирмос:

Возопи, прообразуя погребение тридневное, пророк Иона, в ките моляся: от тли избави мя, Иисусе, Царю сил.

Словес твоих силою требища разоришася, и демонстии низложишася нетвердии кумиры, и верных сердца божественным утвердишася рачением.

Тиридата, якоже вепря связаннаго, привел еси яко агня Господу, прежде бывша волка свирепаго, за великое богатство благоутробия Божия ныне спасаема.

Показал еси заблуждшим стезю Божественную, нелестными поучении, иерарше, совершив яко пастырь, Пастыря истиннаго подражая, Григорие.

Богородичен: Распинаема от Тебе, Богородице, Воплощшагося яко уведе Рипсимия, Тому сраспятся, яко агница Пастырю, яко жертва Богу непорочная.

Кондак, глас 2.

Благославнаго и священноначальника вси, яко страдальца истины, днесь вернии в песнех и песнопениих восхвалим, бодраго пастыря и учителя Григория, всемирнаго светильника и поборника, Христу бо молится, еже спастися нам.

Икос:

Сего великаго во страстотерпцех, светильника божественнаго, Армении верна пастыря и учителя в песнех восхвалим и пении божественными главу его венчаем, ибо тму безбожия идольскаго погуби, с нимиже и демонское действо все умертви. Тем труды претерпев крепким помыслом и благодатию, Христу ныне молится, еже спастися нам.

Песнь 7.

Ирмос:

Авраамстии иногда в Вавилоне отроцы пещный пламень попраша, песньми взывающе: отец наших Боже, благословен еси.

Многовидныя муки претерпев, мучениче, многия от мук свободил еси и будущия печали, вопия: отец наших Боже, благословен еси.

Дом себе Троицы совершив, блаженне, храмы идольския разорил еси, храмы же воздвигл еси Всевидцу Слову, людем на спасение.

Священноделатель явился еси, тебе самаго жертву прежде тепле принесл еси Владыце твоему, Емуже жря потом, благочестивым даеши душам во спасение.

Богородичен: Мученическими венцы украшены, отроковицы из Девы возсиявшему Богу приведошася, песнопесненно вопиюще: Христе, благословен еси.

Песнь 8.

Ирмос:

Избавителю всех Всесильне, посреде пламене благочествовавшия, снизшед, оросил еси и научил еси пети: вся дела, благословите, пойте Господа.

Пострадав законно, посрамил еси беззаконныя враги крепчайше, священнослужителю Григорие, и Богу привел еси множество поющих: всякая дела, благословите, Господня, Господа.

Возделав неплодную ниву, насеял еси словесная семена, во сто пожав словесных класов благоплодие, Делателю душ угобзившее.

Блистаньми словес твоих просветил еси и многия тмы привел еси, нас ради волею Претерпевшему Страсти, Емуже песнопоем: благословите, вся дела Господня, Господа.

Богородичен: Ни множества мук убоявшися, ни плотским сластем повинувшися, от Девы Господа суща исповеда, вопиющи, Рипсимия: благословите, вся дела Господня, Господа.

Песнь 9.

Ирмос:

Ева убо недугом преслушания клятву вселила есть, Ты же, Дево Богородице, прозябением чревоношения мирови благословение процвела еси. Тем Тя вси величаем.

Силою вжиляемь Христовою, претерпел еси мук болезни, и капища погубил еси демонская, и храмы идольския раскопал еси, люди же, сущия в неведении, просветил еси, священномучениче всечестне.

Яко утро, возсия нам память твоя, благодатей зарю носящи, ты бо света явился еси приятелище Божественнаго и к Свету возшел еси невечернему, богатно озаряемь светолитии Божественными, преподобне.

Собеседник явился еси пророков, мучеников же и апостолов купножитель, архиереев и преподобных, ангелов и архангелов равностатен, с нимиже о нас, чтущих тя, отче, моли Человеколюбца.

Доблествоваша жены честныя, испадение Евино исправляюще, претерпеша болезней треволнение, вельми на высоту хвалящагося ногами краснейшими сокрушиша, ихже достойно ублажаем.

Богородичен: Светом лица из Тебе Возсиявшаго озарившися, Приснодево, любовию неудержанною, Рипсимия Страсти Его и Смерть своею плотию изобрази, темже с Тобою, Владычице, ныне веселится.

Светилен.

В рове временно затворена со зверьми Григория похвалим славнаго, пременивша дивия вепря мучителя Тиридата и огласивша слово всей земли просвещения.

Богородичен: Честнейши еси всех тварей, Богородице, Христа порождшая, Того убо моли сохранитися малей сей пастве Твоей невредимей от всякаго навета противнаго.