Русская Православная Церковь. Святцы

Канон святителю Григорию Богослову, архиепископу Константинопольскому (первый) (Каноны святым)

Песнь 1.

Ирмос:

Христос раждается — славите! Христос с небес — срящите! Христос на земли — возноситеся! Пойте Господеви, вся земля, и веселием воспойте, людие, яко прославися.

Богослова втораго, столпа Света небеснаго, мудрости Божия трубу, приидите, сего словес рачителие, любовию сошедшеся, восхвалим того, яко богопроповедника.

Слово Отчее Безначальное, всех яко Бог промысленник, промыслительною силою тя, блаженне, Церкви, якоже матери, словом и мудростию облагодатив твой ум, дар дарует.

Ум владыку творя, страсти плотския удержал еси и, вместителен быв Божественных озарений, Единаго Бога в Триех Лицех просветил еси ны чествовати, Григорие.

Богородичен: Божия мудрость храм Себе созда, в Твоей всенепорочней утробе вселившися, Благодатная, и паче ума Сему соединившися по Ипостаси, Чистая, явися яко Человек.

Песнь 3.

Ирмос:

Прежде век от Отца рожденному нетленно Сыну и в последняя от Девы воплощенному безсеменно, Христу Богу возопиим: вознесый рог наш, Свят еси, Господи.

Имея премудрости источник, непрестанно источающь твоих всемудрых учений, Христову Церковь, всеблаженне, исполнил еси, над всеми вопиющую Богу: свят еси, Господи.

Благочестия велегласен проповедник и благознаменит богословия богослов, сокровище боговидения обильно предлагается и раздает богатно нам богатство неотъемлемо.

Ритор огнедухновенный, боговещанная цевница благодати, богословным вдохновением и вещанием богодуховным благознамените возшумев, Триипостаснаго Существа нам песнь воспе.

Богородичен: Богородительнице, Царице всея твари, Царя всяческих молящи не престай, Христа, Егоже нам родила еси на спасение сущих на земли, спасти поющия Тя.

Седален, глас 8.

Отверз уста словом Божиим, отрыгнул еси премудрость, проповедниче Света, и мудрование Божественное вселенней всеял еси, отцев воистинну утвердил еси догматы, по Павлу явился еси веры поборник. Тем и ангелов согражданин еси и сих собеседник явився, блаженне, богослове Григорие, моли Христа Бога прегрешений оставление даровати празднующим любовию святую память твою.

Слава, и ныне, богородичен: Помышленьми поползся лукавыми, во глубину впадох греховную и, стеня, зову Ти от сердца, Всечистая: на мне удиви богатую милость, и Твоего благоутробия безмерную пучину, и щедрот Твоих неисчисленное богатство и даждь ми покаяние и прегрешений прощение, да любовию зову Тебе: моли Христа Бога прегрешений оставление даровати мне, Тя бо надежду имею, раб Твой.

Песнь 4.

Ирмос:

Жезл из корене Иессеева и цвет от него, Христе, от Девы прозябл еси, из горы, Хвальный, приосененныя чащи пришел еси, воплощся от Неискусомужныя, Невещественный и Боже, слава силе Твоей, Господи.

Таинник Троицы быв, Сея просветил еси вселенную разумом, мудре, догматов лучи изблистая, преподобне, твоего известнаго учительства, емуже поучающеся присно, вси благочестно восхваляем тя.

Утро благочестия светлое, зарю трисолнечную в себе прием, возсиял еси, и нощь мрачную злочестивых ересей зарею твоих догматов мудрых отгнал еси, и души, отче, верных уяснил еси.

Ум Пресущный, источник Слова и Духа, из Присносущнаго богословным громом, всеблаженне, богословствуя, благочестно научил еси, сему от Него научаемь, яко предочистив твой ум вещных, отче, приятий.

Возшел еси на гору добродетелей, от дольних преселився и мертвых дел отступив, и скрижали, рукою Божиею написанныя, догматы твоего чистаго богословия приял еси, тайноводителю Божественных таинств, Григорие.

Богородичен: Разумом падшаго Адама возставила еси, Всенепорочная, Ипостасную рождши Жизнь из ложесн девических, очищенных Духом, и к безстрастней, и божественнейшей, и нетленней пищи сего возвела еси, Владычице.

Песнь 5.

Ирмос:

Бог Сый мира, Отец щедрот, великаго Совета Твоего Ангела, мир подавающа, послал еси нам; тем, богоразумия к свету наставльшеся, от нощи утренююще, славословим Тя, Человеколюбче.

Глагол твоих Божественное вещание и догматов благодать Божественная, яко скорость молнии, всю обтече землю, Троице во Единице, Единице в Троице, покланятися, богослове, богословствуя и научая нас.

Возжелал еси истинно мудрости Божия, и словес доброту возлюбил еси, и всех предпочтил еси красных, сущих на земли, темже тя венцем, всеблаженне, дарований благолепно украси и богослова содела.

Разумно ты Сущаго, яко древле Моисей, видети, богоглаголиве, вожделел еси, и Сего задняя, каменем покрывся, видети сподобился еси, и пучины научился еси Божественныя мудрости, непостижно являемыя.

Богородичен: Иже древле Еву, праматерь Твою, Создавый из Тебе зиждется, тоя осуждение и преслушание яве исцеляя и разрешая, яко Щедр и Владыка всех, Богородительнице Мати Дево.

Песнь 6.

Ирмос:

Из утробы Иону младенца изблева морский зверь, якова прият; в Деву же всельшееся Слово и плоть приемшее пройде, сохраншее нетленну: Егоже, бо не пострада истления, Рождшую сохрани неврежденну.

Струями мудрых учений твоих, всемудре, Ариев ум мутнейший изсушил еси, в тишине храня паству твою непотопленну, якоже словесный ковчег, в немже благочестия семена положил еси добротою словес твоих.

Да Честныя Троицы осиянием обогатиши ум, отче, уяснил еси, якоже нескверное и новоочищенное зерцало, воздержанием изрядным соделав. Темже и боговиднейший показался еси Божественными явленьми.

Весь срастворився зарею Духа, был еси светильник, отче, всесветел, светлостию твоих словес просвещаяй концы и богословия чистотою украшаяй красное торжество верных, богослове Григорие.

Нов Самуил богоданен явился еси, дан Богу, и прежде зачатия, всеблаженне, целомудрием и чистотою украшаемь и священства всесвятою одеждею, отче, удобрен, ходатайствуя Зиждителю и зданию.

Богородичен: Свиток чист, Слово приемый написанное, прежде неописанное, Божеством, предзналася еси пророки и первее, Мати Дево, Марие Богоневесто: Ты бо Неодержимаго во утробе Твоей несказанно вместила еси.

Кондак, глас 3.

Богословным языком твоим сплетения риторская разрушивый, славне, православия одеждею, свыше истканною, Церковь украсил еси, юже и носящи, с нами зовет, твоими чады: радуйся, отче, богословия уме крайнейший.

Икос:

От богословныя и высокия мудрости твоея исполни мой ум, убогий и страстный, яко да воспою житие твое, отче: не могу бо слова принести тебе, аще не ты подаси ми крепость слова, и разум, и мудрость, яко да от твоих твоя принесу тебе, и от богатства добродетелей твоих оттуду обрящу вину, и увенчаю честную и святую твою главу, с верными взывая: радуйся, отче, богословия уме крайнейший.

Песнь 7.

Ирмос:

Отроцы, благочестию совоспитани, злочестиваго веления небрегше, огненнаго прещения не убояшася, но, посреди пламене стояще, пояху: отцев Боже, благословен еси.

Все желание и сладость яве слово твое, все, Григорие, полно веселия и светлости, благоухания насыщая верою поющия: отцев Боже, благословен еси.

Умом просвещенным Источника просвещений достигл еси и, отонудными молниями распаляемь, опалил еси Евномиево языкоболие, Троице вопия: отцев Боже, благословен еси.

Отверз хляби бездны мудрых догматов твоих, заустив же источника мудрости, покрыл еси прелести началовожди, облистаемь вечным Светом и Трисолнечным.

Богородичен: Яко дождь на руно, низшед, в Твою вселися утробу мира река, источник благости, Иже капли дождевныя исчитая, отцев Боже, благословен еси.

Песнь 8.

Ирмос:

Чуда преестественнаго росодательная изобрази пещь образ: не бо, яже прият, палит юныя, яко ниже огнь Божества — Девы, в Нюже вниде утробу. Тем, воспевающе, воспоем: да благословит тварь вся Господа и превозносит во вся веки.

Равно Отцу Слово и Дух благостию и царством, благочестиво научил еси, существенно и естественно тождество зная и единение. Темже вопиеши, радуяся: да благословит тварь вся Господа и превозносит во вся веки.

Славы ангельския удостоился еси, яко бо ангел, просиял еси миру, Троице, всемудре, очистив прилежно душу же, и тело, и мысль. Ейже ныне воспеваеши, веселяся: да благословит тварь вся Господа и превозносит во вся веки.

Милостива молитвами твоими Владыку соделав, испроси, отче, прегрешений оставление верою священную и всепразднственную твою память празднующим. В нейже, веселящеся, воспеваем: да благословит тварь вся Господа и превозносит во вся веки.

Таинник Триипостаснаго Единоначалия и Божества, сущаго в Троице, добродетелей обученьми быв, Троический богослов показался еси, всеблаженне. И ныне воспеваеши, радуяся: да благословит тварь вся Господа и превозносит во вся веки.

Богородичен: Иже архангельскими песнословии славимое богатное Слово нас ради обнища, Тя Матерь, доброту Иаковлю благословенную, избрав. Темже, воспевающе, поем: да благословит тварь вся Господа и превозносит во вся веки.

Песнь 9.

Ирмос:

Образ чистаго рождества Твоего огнепалимая купина показа неопальная; и ныне на нас напастей свирепеющую угасити, молимся, пещь, да Тя, Богородице, непрестанно величаем.

Дает тебе жизнь нетленную Начальная Троица, Юже богословил еси, приемши, Ея ради подвиги твоя, и учения, и борения, Ейже ныне, отче, предстоиши, о мире молитвенник изящнейший.

Зарею Трисиянныя светлости, от Единаго происходящею Божества, осияемь, священнотаинниче Григорие, поющия тя верою спасай и твоих догматов богословием световождствуй.

Течение доброе совершил еси, за Начальную Троицу подвизався, и обожение яко богослов получил еси, и божественнаго твоего желания исполнение приял еси достойно, Церквей благоукрашение.

Богородичен: О, страшнаго Твоего чудесе! Ты бо, Дево Богородице, таинство, прежде родов и прежде веков сокровенное в Бозе, всяческая Создавшем, рождши Бога Слова, несказанно явила еси.

Светилен.

Мечь словес твоих и сила сего языки отсече неверных до конца, яко вещь бо терновную, тех попалил еси безбожная новосечения, Троице научил еси покланятися боголепно, Григорие Богослове.

Слава: Единице Триипостасней и Троице совершенней в Едином Божестве, всемудре богослове, научил еси покланятися: Свет, рекий, Отца и Сына Свет, паки же Свет Духа Святаго. Но Един Свет, Неразделен, Неслиянен, Един бо Бог, уясняяй Единосущное, о Григорие блаженне!

И ныне: С Богоматерию и Девою Мариею и Василием, всемудре, предстояй великим, Неприступней Троице, мир миру, тишину Церкви, победы и нам спасение испроси, ныне восхваляющим тя, богослове архиерею Григорие, риторе церковный.