Русская Православная Церковь. Святцы

Канон святителю Григорию Паламе, Солунскому (Фессалоникийскому) (Каноны святым)

Песнь 1.

Ирмос:

Твоя победительная десница боголепно в крепости прославися: та бо, Безсмертне, яко всемогущая противныя сотре, израильтяном путь глубины новосоделавшая.

Ты дарований источнику и премудрости духовней, преславне, уста и мысль приложив, благодати явился еси пучина, от нея же каплю, отче, и мне подаждь, поющему тя.

Устав и правило паче естества иноческому жительству ты был еси, уста богословец же, и святитель, и учитель божественная, отнюдуже, сошедшеся вкупе, тебе пение плетут.

Ин явился еси от чрева Иеремия ведом, Сотворшему весь возложен, освящен, богоносе, весь же, отнюдуже твоя уста Божия слова восприяша.

Престолу предстоя Божественному со ангелы, боговидче Григорие, лучу восприемля ныне явленне неприступную, молися тмы греховныя нам разрешитися, молимся.

Богородичен: Свет, возсиявый, Богородительнице, от Твоея утробы, видети желая, Григорий, Тебе Молитвенницу и Содетеля представляет и желаемыя от Тебе получи благодати.

Песнь 3.

Ирмос:

Едине, ведый человеческаго существа немощь и милостивно в не воображся, препояши мя с высоты силою, еже вопити Тебе, Святый, одушевленный храме неизреченныя славы Твоея, Человеколюбче.

Юродство, премудре, мирскую мудрость вменил еси, крестное юродство возлюбил еси и сего, на рамо приим, показал еси, якоже Павел рече, еже юродством мирския мудрости превшед.

Возлюбил еси, отче, от души нищету, и смирение, и худость, и нестяжательство, человек бегая, отнюдуже гонимь еси в пустыню, всегда, в воню мир твоих, Христови зовяше: теку вслед Тебе.

Умертвил еси, премудре, ветхаго тлеющаго человека воздержанием всяким и плачем, источники слезными довольне омываяся, житием восприял еси древнюю свою доброту о Христе и в новаго одеявся.

Восхвалим, множества инок с местных же состояния, со священники всеми и питательницы, гласы красными и словесы божественными днесь общаго учителя, иже нас украсившаго делы же и словесы, Григория.

Богородичен: Видев, юже желаше, зарю духовную, Григорие, предстательством Богоматере, яснейши же ныне Тою освещаемь, Тоя моли, тмы страстей нас пременити Светом благодатным.

Седален, глас 8.

Воздержанием, и плачем, и молитвою, и действом, и нищетою, и общим умовением, Григорие, слезным очистил еси свое сердце, весь восхищен быв, и Христови совокупися духом, отнюдуже, яко Павел, неизреченных услышав и сосуд быв избранен, ты понесл еси Христово имя, Несоздано проповедал еси высоце и просто Едино Божество, еже моля непрестай спастися стаду твоему.

Богородичен: Иже прежде от не сущих привед сущих естества, Слове Божий, почет образом же и рукою человека, истлевша того прелестию змииною, наздав паки Крестом честным Ти, всякое же естество освятил еси, Щедре, Святым Твоим Духом и телесным восприятием, Матере Твоея мольбами, Владыко Христе Боже, согрешением оставление даруй покланяющимся верою державе твоей.

Песнь 4.

Ирмос:

Гору Тя, благодатию Божиею приосененную, прозорливыма Аввакум усмотрив очима, из Тебе изыти Израилеву провозглашаше Святому, во спасение наше и обновление.

Нощь безлучную и тму, Григорие, страстей молитвенною палицею ранив, якоже Моисей Египта, востекл еси паче естества к видению Божественному и законодавец нам был еси.

На высоту возшед Божественную, отче Григорие, добродетелей, якоже на Фаворе Христовы друзи и ученицы, Онаго узрел еси, естественную и Божественную славу являюща, и, обожився, другое показася солнце.

Таинник Божества, боговидче Григорие, и неизреченных причастник ты быв, богословити Того тайну, Едино Тоя возвестив и Несоздано силою и Естеством Треми Составы.

Богородичен: Слово Рождшую, Божие Неизреченное, словесы воспел еси священными и тайну светло Божественнаго воплощения возвестил еси, Юже ныне моли Церковь соблюдати необуреваему.

Песнь 5.

Ирмос:

Просветивый сиянием пришествия Твоего, Христе, и осветивый Крестом Твоим мира концы, сердца просвети светом Твоего богоразумия, православно поющих Тя.

Ум Великий, Премудрости глубина неизреченная, обрете твой, богоносе, ум вселение, Себе содружен, Уму и Премудрости орган тя Церкви даровал есть.

Яко лучу светлую, прежде на Афоне, Григорие, возсия, светлому тя граду дарует, Светом духовным Того Богодвижим, освящая и отечески преднаставляя.

Дар Божественный от Бога тя и богатство неистощимое обрет, Феттальская державная митрополия созывает соседы к причастию твоих словес и чудес, блаженне.

Желающии подвига и словес благодатей Григориевых, песнь тому ныне приносяще, того помолим егоже молитвами Зиждителя и Владыку милостива всем соделати.

Богородичен: Просветивый земли широту, солнца светлостию, Свет сущим явися во тме, Дево, Невечерний, Егоже моли тмы лютыя и греховныя нас избавити, Владычице.

Песнь 6.

Ирмос:

Из утробы Иону младенца изблева морский зверь, якова прият; в Деву же всельшееся Слово и плоть приемшее пройде, сохраншее нетленну: Егоже, бо не пострада истления, Рождшую сохрани неврежденну.

Правило добродетели, обоженое житие твое видено бысть верными воистину, Григорие, благочестия же правитель слово твое, и веление, ими же свое родное и пустородное разсуждается, Единаго Бога проповедающе всесильна, Единаго и Несоздана.

Едино благочестно проповедав Божество, великий нам явися, Григорие, Составми Треми Едино Естество и силу, всячески Тую Просту и Несоздану, всех посрамил еси державне, буесловящих создано Божество.

Безумнаго мудрование обличаеши Акиндина, яко и прежде Варлаама гордаго, еллинским бо приобщившимся славам, сведоша Божество в тварь, обесчестивше, якоже жидове первее, Сына Божия достоинство.

Уставы приводя велений, Григорие, и словеса светла, имиже отверзл еси мысль честных богословец Духом, молитвами ти неподвижиму соблюди Христову, избавляющи, Церковь от всякия ереси.

Богородичен: Престол херувимских и всех небесных сил, Владычице, и всякаго вкупе горняго чина вышши Ты показася, яко престол неизреченен бывши Божия Состава, Егоже, яко Сына Своего, милостива ми, верно Тя поющу, соделай.

Кондак, глас 8.

Премудрости священный и божественный орган, богословия светлую согласно трубу, воспеваем тя, Григорие богоглагольниче, но, яко ум, Уму Первому предстояй, к Нему ум наш, отче, настави, да зовем: радуйся, проповедниче благодати.

Икос:

Ангел явился еси на земли, неизреченных Божественная тленным возвещая, ибо Безплотных гласовом, человеческим же и телом живый, удивил еси и сотворил еси звати ти, богоглаголиве, сия: радуйся, егоже ради Свет проповедася; радуйся, егоже ради тма отгнася; радуйся, Несозданнаго Божества возвестителю; радуйся, созданнаго естества и буяго воистину обличителю; радуйся, высото невосходная, Божие естество рек; радуйся, глубино неудобь зрительная, действо рек; радуйся, яко славу Божию добре рекл еси; радуйся, яко мудрования злобных отрек; радуйся, светило, показавый Солнце; радуйся, сосуде, божественнаго пития приятелище; радуйся, имже истина сияет; радуйся, имже помрачися лжа; радуйся, проповедниче благодати.

Песнь 7.

Ирмос:

Тебе, умную, Богородице, пещь, разсмотряем, вернии, якоже бо отроки спасе три Превозносимый, мир обнови, во чреве Твоем всецел, хвальный отцев Бог и препрославлен.

Якоже грома глас твоих велений и словес божественных молние ужасных зрети явственне, отче, не возмогают прелестию плененнии и осязают, якоже пишет, яко слепый, ныне стены смешне безумнии.

Нощь не светла непокоривым бысть, и ныне Свет Естественный — Царство Славы Божия, иже яви таинником Человеколюбец на Фаворстей, Григорие, еюже, причастився довольне, приобщаешися угодившим.

Иже нечестиве в благодать, преславне, похулившим Божие безмолвие и молитву, обожению же неизреченному скверне насмеявшихся, тех посрамив, отгнал еси Божественнаго двора, егоже соблюдаеши всегда твоими мольбами.

Богородичен: Прииди ныне в нашу помощь, спасение общее, Григориевы молитвы приемлющи, Владычице, страсти убо усыпающи душевныя и телесныя и общий мятеж и тление вскоре разрешающи.

Песнь 8.

Ирмос:

В пещи отроцы Израилевы, якоже в горниле, добротою благочестия чистее злата блещахуся, глаголюще: благословите, вся дела Господня, Господа, пойте и превозносите во вся веки.

Явился еси, отче, весь светел, сладостен, прав, кроток, верою приходящим ти источая сладкое словес, Григорие, божественное пиво, всех веселя благочестивых сердца, капля недугующих душевными чувствы.

Ум и язык, воистину благороден, наказание же и словеса сердце очищено обрет, Божия в тя вселися Премудрость, ейже друг другу сосвязавшися, отче, чудо всем странно показа тя мирови.

В пещи дети невреждены еврейския показа держава благочестия, имже подобяся, премудре, пламень удержал еси злочестия посреди пещи искушений, и доблествене поя Владыку, и опаляя гонящих.

Умнаго погрузил еси фараона теченьми твоих слез и все египетское потопил еси воинство, возшел еси на гору безстрастия, побивая оттуду Духа силою полки боритель, якоже Моисей великий.

Богородичен: Светлый благодати, Чистая, проповедник и богословец Духа, Богородице, даннаго Тобою мирови, ныне словесы торжествуя пение, песни же и лики вся Ти собирает, яко верный раб, память Твою славя.

Песнь 9.

Ирмос:

Образ чистаго рождества Твоего огнепалимая купина показа неопальная; и ныне на нас напастей свирепеющую угасити, молимся, пещь, да Тя, Богородице, непрестанно величаем.

Престолу предстоя, Григорие, Трисолнечнаго и Безначальнаго Божества и действом довольне насытився благодатию, юже воспел еси, содейственник и другов, ныне воспомянувших тя, поминай.

Обрел еси воздание болезней твоих, Царство, отче, Божие безначальное, еже благочестне на земли воспроповедал еси, венцы триплетены восприял еси исповедания божественнаго, священства же и безмолвия.

Явился еси иночествующим похвала, богословец божествен, священства же правило известное, сего ради зде даст ти ся чудесем Божественная благодать, словеса твоя утверждая.

Закон похвальных, преславне, и словесных подвиг воистину исшед, и на земли живый, и исшед от тела, но приими малое пение изряднейши и прошения подавай, тебе желающих молитвами своими.

Богородичен: Уста страшнаго Рождества Твоего и богословесный язык, Владычице, бысть, еже паче естества от Тебе явльшагося обожения честный Твой раб Григорий, егоже ныне мольбы приемлющи, спаси всех.

Светилен.

Радуйся, отцем похвала, богословец уста, безмолвия жилище, дом премудрости, учителей держава, бездна слова; радуйся, деяния орган, видения верх, целителю страстей и болезнем человеческим; радуйся, Духа Святаго селение, и умер, и жив, отче.

Богородичен: Радуйся, радости ходатаице; радуйся, клятве разрешение; радуйся, Адамово воскресение; радуйся, падение бесовом; радуйся, женскаго студа потребление; радуйся, адово испражнение, тля смерти, освящение человеческаго естества; радуйся, Дево, радуйся, всех Владычице; радуйся, Божия Мати.