Русская Православная Церковь. Святцы

Канон святителю Иоанну Златоустому (третий) (Каноны святым)

Песнь 1.

Ирмос:

Воды древле, манием Божественным, во едино сонмище совокупивый, и разделивый море Израильтеским людем, Сей Бог наш, препрославлен есть, Тому Единому поим, яко прославися.

Боговещанная уста, златогласный органе, светлостию словес мой просвети мольбами твоими ум, яко да воспою возвращения твоего память, Иоанне, благодати Божественныя тезоименне.

Яко звезда светоносна, яко просвещающее человеки солнце, яко светило благочестия, под землю зашед, преподобне, законы естественными, паки возсиял еси нам, чадом твоим, посылая чудес обильная озарения.

Златоглаголивым твоим языком учений исполнил еси всю подсолнечную и златыми уды исцелений зари всем облистал еси, страданий тме исчезнути творя, преподобне, возвращением твоим.

Богородичен: Витийствуя Божественная, единственную Ипостась сказал еси, Слово, аще и сугуб бе, из Пречистыя прошедый, плоть прием, Юже благословим непрестанно и верно славим, божественный Златоусте.

Песнь 3.

Ирмос:

Иже от не сущих вся приведый, Словом созидаемая, совершаемая Духом, Вседержителю Вышний, в любви Твоей утверди мене.

В заточения тя сокры вертепех, светильника всесветлаго, царица ослепшая; Христос же на высочайшем тя свещнице, и паки возвращь, поставляет.

Искапая струи чудес и реки проливая врачеваний, возвратился еси, Златоусте, верно чествующим возвращения твоего память, Иоанне.

Златотечный Нил наводняяй в словесех же и чудесех возвратися; да стецемся и верно почерпем обильно вси, во всех да насытимся.

Богородичен: Земное естество не может Тя воспети, Юже ангели поют, яко Бога плотию родившую: обаче верно, раби Твои, дерзаем пети Тя и славити.

Седален, глас 8.

Юже с высоты мудрость уведев и благодать словес от Бога, всем просиял еси, яко злато в горниле, и Святую Троицу во Единстве проповедал еси, сребролюбную лесть устрелив словесы твоими. Темже и ревностию царицу обличив, Ариево посрамил еси иноплеменное мудрование. Иоанне Златоусте, моли Христа Бога прегрешений оставление даровати празднующим любовию святую память твою.

Богородичен: От Троицы Единаго преестественно заченши, Дево, и чудно Сего породила еси паче слова и мысли, и общно Божественнаго естества устроила еси человеческое естество, древле изгнанное. Темже, сошедшеся, Рождеством Твоим вси спасшиися, Всенепорочная, Твоим словесем последующе, должно Тя ублажаем, моляще Христа Бога прегрешений оставление даровати верою Тя славящим, Матерь Его.

Песнь 4.

Ирмос:

Положил еси к нам твердую любовь, Господи: Единороднаго бо Твоего Сына за ны на смерть дал еси. Темже Ти зовем, благодаряще: слава силе Твоей, Господи.

Словес рачителие, словес великаго украсителя словесы священными, радостне паки возвращающася, приидите, да почитаем, словеса суемудренная премудростию словес буесловившей обличившаго.

Обогативый нас учений богатством, Златоусте, руку же востягаеши, тяжестно лихоимания богатством отягчавшую, обличаяй явленнейше и со единем токмо богатством Божественныя благодати.

Лук сильных лютости мучительския сокрушися, ты же, в немощи плоти ангельски пожив, превозмогл еси, молебники, Златоусте, сущия прежде гонители, имеяй, священнейше.

Богородичен: Чини умнии песнопении Тя хвалят, Отроковице: Егоже бо не могут зрети, из чистыя утробы Твоея породила еси, плоть восприемша неизменно, Всечистая Богоневесто.

Песнь 5.

Ирмос:

К Тебе утренюю, всех Творцу, преимущему всяк ум мирови: зане свет повеления Твоя, в нихже настави мя.

Якоже весна, явился еси, благоухая таинственне цветы благодатей верных множества, разрешая злых зиму, отче, в возвращении твоем.

Божественная струя, источник дарований возвратися: жаждущии, приидите, воду жизни почерпите верою, божественне веселящеся.

Зашед, сокрылся еси, увы мне! доброта моя, но возвратился еси мне, вожделенне, во время свое, — Христова Церковь вопиет ти возвратившемуся.

Богородичен: Милостива мне сотвори прошедшаго из Твоея утробы, Всенепорочная, Плотоносца Слова, Егоже в храме Симеон на руку держа, яко Создателя величаше.

Песнь 6.

Ирмос:

Бездна последняя грехов обыде мя, и исчезает дух мой, но прострый, Владыко, высокую Твою мышцу, яко Петра, мя, Управителю, спаси.

Отсекает тя от Церкве Христовы безумная царица, свирепо обличающая, но абие сама отсекается, ты же обличаеши ю и по смерти, чудесное пресечение соделавый.

Орган показался еси Вседетельнаго, Златоусте, Духа, зело благосличнейше гласящий; глуха же бывает мучительница, якоже аспида протек обаванием, и зело окаянною возмеряется ей смертию.

Мертвости, аще и умре, не пострадати ему яве научи цари Златоустый. Тех бо повелением не повинувся прежде, на моления же тех возвратися потом.

Богородичен: Единаго Тя, сущаго от Девы, помышляя, аще и плоть приял еси, и сугуб был еси, далече отрази и сечение, и слитие Златоустый Иоанн, Богочеловече Иисусе.

Кондак, глас 1.

Возвеселися таинственно честная Церковь возвращением честных твоих мощей, и, сия сокрывши, яко злато многоценное, поющим тя неоскудно подавает молитвами твоими исцелений благодать, Иоанне Златоусте.

Икос:

Свеща дел моих дряхла бысть, Иоанне Златоусте, и ужасаюся к сретению священных твоих мощей, но ты сам настави мя и стези моя исправи, покаяния подая ми время, всесвяте, яко Того еси проповедник Божественный, и страстей моих многовидных утиши бурю и, от сетей велиаровых исхитив мя, в конец спаси мя, яко да пою твое достойне славное возвращение, яко прежде и успение дерзнув прославих, Иоанне Златоусте.

Песнь 7.

Ирмос:

Якоже древле благочестивыя три отроки оросил еси в пламени халдейстем, светлым Божества огнем и нас озари, — благословен еси, — взывающия, — Боже отец наших.

Чужду сотворити вдовицу, премудре, непрощенну быти поведающа от своих ей, чужда тя творит от царствующаго града вседерзая жена, чужда бывает и сама Божественныя благодати, отчуждившая себе от премудрых учений твоих.

Но возвратился еси сладостен, якоже солнце, облаки покрыто бывшее, зело величайший светильниче, светоносных тайным светозарением златых учений твоих просветившимся всем, Иоанне Златоусте.

Простираю ти длани моя, Златоусте, внутрь оград моих тя прияти, невестоводца, возвращающася светле, зело любезна, яко леты закосневшаго, — Церковь вопиет ти, празднующи днесь.

Богородичен: Яко тайная клеща некая, Угль носящая мысленный, грядеши ко храму, Егоже, Симеон просветися, на руце, Пречистая, прием, и о знамениих страсти Его пророчествовати имать зело яснейше.

Песнь 8.

Ирмос:

Нестерпимому огню соединившеся, богочестия предстояще, юноши, пламенем же невреждени, Божественную песнь пояху: благословите, вся дела Господня Господа, и превозносите во вся веки.

Сосцами благочестия, отче преподобне, воспитавшую тя питаеши Церковь, отдая седмократным хлебом Божественныя благодати, твою, питателю, сладость проливая, яко питие же врачеваний, всеблаженне Златоусте.

Во всю землю произыде, отче, вещание твоих догматов, безумная же царица тя изгнати местне повеле, но солгася: ты бо, яко исполин высокотечен, везде осияваеши словес твоих лучами.

Да просветится днесь сословие верных, с веселием сретающе преизряднейшаго учителей: прииде бо и телесне настоит, раздая всем благодать обильную, еяже да насладимся, радующеся богатно.

Богородичен: Зрю Тя на руках Матерских, вем же Тя неприступна Божества естеством. Како убо, Слове, руками держимь еси, Иже в руце всю тварь имаши? — рече Симеон, Богочеловече, неизреченную Твою славя силу.

Песнь 9.

Ирмос:

Новое чудо и боголепное! Девическую бо дверь затворенную яве проходит Господь, наг во входе, и Плотоносец явися во исходе Бог, и пребывает дверь затворена. Сию неизреченно яко Богоматерь величаем.

Воинство ангелов, собор пророков, апостолов же и мучеников божественный лик с нами веселятся светло, сообщающеся празднику, всеблаженне, и пений твоих свою непщующе благодать: всех бо имел еси в себе, житие изображая.

Се мира возсия свет, превысокая явися в нем Божественная свеща, сладкотворная пучина Божественных даров. Да напитаемся, приидите, света, братие, да согреемся, да почерпем, от сердца песньми вси златоглаголиваго величающе.

Яко две цате, тебе пение сие от недостойныя и окаянныя души моея, от всяких убо благих окаянне вдовствующия, от усердия же Божественнаго богатства приносящия сие, благости подражанием Божественныя приими, благодать противу воздая ми богатодарную.

Богородичен: Ступая, трясуся, — рече Симеон, — колебатися же Творящаго свыше призиранием токмо всей земли, держа на руку, укрепляемь есмь, Твое рождение, Дево, от трясущияся уже плоти отпущаемь, извещению хотящих ми быти уже сбывающуся, радуяся, ношу, и сущим во аде избавление благовествуя.

Светилен.

Радуйся, граде градов всех Царствующий, яко добраго твоего пастыря и пастыреначальника тело восприемый днесь, тя и мир весь правяща и спасающа медоточными Златоустаго, и восплещай песньми.

Богородичен: Радуйся, Божия палато, радуйся, горо присенная; радуйся, неопалимая купино, радуйся, престоле славы; радуйся, Божественная трапезо, радуйся, стамно всезлатая; радуйся, светильниче всесветлый, радуйся, легкий облаче, Дево Мати Марие.