Русская Православная Церковь. Святцы

Канон святителю Иоанну Златоусту (Каноны святым)

Песнь 1.

Ирмос:

Колесницегонителя фараона погрузи чудотворяй иногда Моисейский жезл, крестообразно поразив и разделив море, Израиля же беглеца, пешеходца, спасе, песнь Богови воспевающа.

Покаяния быв теплейший проповедник, Златоусте, покаятися мне, отче, Богу молися от всего сердца моего и древних прегрешений исцелити язвы твоим страдательством умоли.

Всю зарю Святаго Духа, отче, приим, всесветел явился еси столп, предводителен Церкве, преподобне, светел же облак, всеблаженне, осеняющ православных соборы.

От Христа рукоположен учитель, Божественная учения златовидным языком, мыслию же Богомудрою богатно ты источил еси: Божия бо река, вод исполнен Духа, явился еси, Богоявленне Златоусте.

Богородичен: Преукрашена различием благодати, Богорадованная, Отчее Слово, плоть бывшее за благоутробие многое паче ума и словесе, Благословенная, родила еси, пребывши Дева нескверная.

Песнь 3.

Ирмос:

Утверждей в начале Небеса разумом и землю на водах основавый, на камени мя, Христе, заповедей Твоих утверди, яко несть свят, паче Тебе, Едине Человеколюбче.

Умом Ты Христовым обогащся, твоим чистым житием человеком спасения был еси споспешник и повествователь, действитель, Златоусте, учительства точа спасительная, Богодохновенне.

От невещественных сокровищ Духа ты обогатився, от источников спасения почерпл еси приснотекущий источник учений и напоил еси все Церкве, преподобне отче, лице.

Оляденевшия душевныя, Златоусте, нивы, премудрым земледеланием словес изчистил еси, мудре, и плодоносны показал еси, Небесными тучами сия напаяя, Богоприятне.

Богородичен: Порока в Тебе и скверны несть отнюд, Дево, обитель же паче явилася еси Небесных благостей, в Тебе бо вселися добродетелей вся святыня, Всенепорочная.

Седален.

Неизреченныя мудрости Боговидно почерпл еси богатство разума, всем сокровищствовал еси Православия воды, верных убо сердца Божественне веселящия, неверных же мнения достойно погружающия: тем отобоюду благочестия потами показался еси непобедный Троицы поборник, Иоанне Златоусте. Моли Христа Бога грехов оставление даровати празднующим любовию святую память твою.

Песнь 4.

Ирмос:

Ты моя крепость, Господи, Ты моя и сила, Ты мой Бог, Ты мое радование, не оставль недра Отча, и нашу нищету посетив. Тем с пророком Аввакумом зову Ти: силе Твоей слава, Человеколюбче.

Инаго нам апостолов единонравнаго, иже промышлением всех промышляя, яко Благ, даде Христос тя, Небеснаго тайноводства проповедника и Божественнаго сказателя таин Горних, Иоанне всеблаженне Златоусте.

Златозарнаго и златословеснаго, почтим Златоустаго Иоанна, вся позлатившаго златовидными сиянии учения и мир языком просветивша, злата светлейшим и света полнейшим, источающим благодать Божественную.

Весь был еси Божие жилище, весь явился еси орган Духа, возглашающ всякия добродетели Богодохновенную песнь, и спасения вину, и доброту являя Небеснаго Царствия, Иоанне всеблаженне Златоусте.

Ты Божие благоутробие проповедал еси, покаяния образы излагая, и злых отбежания изящнейше поучая, преблаженне и всесовершеннейше, и о делех изрядных поучения источая, всечестне отче Златоусте.

Богородичен: По Бозе предстательницу Тя стяжахом, Ты бо Божия Мати была еси Творца и Содетеля, и наш зрак приемшаго, Всенепорочная, и сей спасшаго от тли и смерти и славою Божественною прославившаго.

Песнь 5.

Ирмос:

Вскую мя отринул еси от лица Твоего, Свете Незаходимый, и покрыла мя есть чуждая тьма, окаяннаго; но обрати мя и к свету заповедей Твоих пути моя направи, молюся.

Церковнаго светильника вси тя вемы световиднейшаго и душам спасительнаго, восхищающаго сия из гортани смертоносныя и к жизни путеводяща вечней, отче приснопеваемый.

Разрушаеши ополчения еретичествующих, треблаженне, оградився благочестия оружии и мужеством души, священнейше, собираеши же, радуяся пресветло, православных лики союзом Духа.

Исполнены, якоже фиалы, Божественных аромат ланиты твоя и вселенную умными благовонии веселят мироварным тайноводством разумений и добротою словес твоих, всемудре.

Богородичен: Яко Бога заченши, Содетеля же, и Зиждителя, и Господа, роди Тя вси человечестии, Чистая, ублажают, и Безтелесных разумная чиноначалия яко Матерь Божию Тя славят.

Песнь 6.

Ирмос:

Очисти мя Спасе, многа бо беззакония моя, и из глубины зол возведи, молюся: к Тебе бо возопих, и услыши мя, Боже спасения моего.

Мудростию духовною мир весь обогатил еси, словесе раздаватель быв богатый: богата бо свыше, иерарше, благодать излияся твоим устнам.

Во всю, яко молния, землю изыде вещание твое, и сила же твоих глагол, Златоусте, яко труба велегласная, вселенныя вся огласи концы.

Свыше во истканную ризу одеявся, всеблаженне, добродетелей и словес красотою обложився, истины явился еси славное утверждение.

Богородичен: Вседержительною силою носяй всяческая, в немощную плоть из Тебе одеявся, Дево Пренепорочная, на благодеяние человеков Человеколюбец.

Кондак, глас 6.

От Небес приял еси Божественную благодать, и твоими устнами вся учиши покланятися в Троице единому Богу, Иоанне Златоусте, всеблаженне преподобне, достойно хвалим тя: еси бо наставник, яко Божественная являя.

Икос.

Всех Творцу преклоняю колена, превечному Слову руки простираю, слова ища дарование, да воспою преподобнаго, егоже Сам возвеличи, глаголет бо пророком Живый во веки: прославлю верою славящия Мя. Иже убо в древних Самуила возвысивый, прослави ныне иерарха: талант бо, емуже вверися, добре купльствовав, Царю принесе, тем и превозвышши его Пресущественный. Сего благодати прошу недостойный аз слово прияти ми, да возмогу благочестно воспети того: концей бо той есть наставник, яко Божественная являя.

Песнь 7.

Ирмос:

Божия снизхождения огнь устыдеся в Вавилоне иногда, сего ради отроцы в пещи радованною ногою, яко во цветнице, ликующе, пояху: благословен еси, Боже отец наших.

Благости бездну и благоутробия навык Божия, поручник явился еси спасения кающимся тепле и вседушно Господу зовущим: благословен Бог отец наших.

Управляеши, Златоусте, учении твоими всякую мысль, и душевныя врачуеши немощи, яко сострадательнейший, и благотекущим споеши, веселяся: благословен Бог отец наших.

Возвысился еси, быв избран, преподобен, незлобив, священник Высочайшаго, правдою одеян светло и веселием, зовый, всебогате: благословен Бог отец наших.

Богородичен: Зачала еси, Пречистая, Сущаго над всеми Бога и Господа, благоволившаго спасти человеческий род от тления и смерти. Егоже, достойно поюще, зовем: благословен Бог отец наших.

Песнь 8.

Ирмос:

Седмерицею пещь халдейский мучитель Богочестивым неистовно разжже, силою же лучшею спасены, сия видев, Творцу и Избавителю вопияше: отроцы, благословите, священницы, воспойте, людие, превозносите во вся веки.

Иже разумно словесем твоим беседующе, Златоусте, Богословия честному учимся, и всеплодствуем благих полезное, и злобы отбегаем вреда: общий бо строитель спасения был еси, вопия: превозносите Христа во веки.

За ны моли Владыку, Златоусте, сострадательнейшее дерзновение имея и милостивною и человеколюбною твоею, отче, любовию: тя бо ко Спасу предлагаем, вернии, ходатая же, и предстателя, и теплейша молитвенника, Богомудре иерарше, всеблаженне Иоанне.

Юношское противление, и непреклонное мудрование, и царствующих неправду обличил еси, тепле предстательствуя обидимыя, преподобне; и сирот, и вдов, и нищих отец был еси любовным предложением, превозносите, вопия, Христа во веки.

Богородичен: Телесными образовании, и различными гадании, и символическими, и знаменательными предъявленьми, Твое провозвестиша Богоглаголивии рождество, преестественное и чудное, Дево; тем Тя, веселящеся, благочестно воспеваем, Христа превозносяще во вся веки.

Песнь 9.

Ирмос:

Ужасеся о сем Небо, и земли удивишася концы, яко Бог явися человеком плотски, и чрево Твое бысть пространнейшее Небес: тем Тя, Богородицу, Ангелов и человек чиноначалия величают.

Истинно наслаждаяся, отче, жизни, о нейже подвизался еси, елико мощно, на земли житием преизяществовав Ангельским и Христов стяжав язык и уста тихая: спастися, Богоглаголиве, моли тя верою изящне блажащим.

Словеса твоя, треблаженне, словеса жизни, жизнь ходатайствующая неконечную: тя бо источника текуща показа Христос и реку, проливающу Божественных потоки учений, сладости истинно поток, оставления же струю и покаяния светла проповедника.

Ходатай явился еси, священноначальниче, Бога и человеков пресветлый, ты бо светильник явился еси благочестия Богосветлый и Божественнаго знания и милостыни наказатель: тем тя, златослове, сердечною любовию ныне достойно величаем.

Богородичен: Чистая препрославленная Мати Божия, поющия Тя любовию спасай, искушений молву разрешающи милостивно. Яко бо Бога рождши, вся, елико хощеши, совершаеши, успеваеши невозбранно и можеши, Дево. Тем Тя вси величаем.

Светилен.

Златозарными словесы твоими Христова Церковь светлеется ясно, о Златоусте отче! Души же веселятся верных, почитающия всесвятую твою память, ты бо всем показался еси покаяния наставник и вождь спасения.