Русская Православная Церковь. Святцы

Канон святителю Николаю, архиепископу Мир Ликийских, чудотворцу (второй) (Каноны святым)

Песнь 1.

Ирмос:

Христос раждается — славите! Христос с небес — срящите! Христос на земли — возноситеся! Пойте Господеви, вся земля, и веселием воспойте, людие, яко прославися.

Недоуменным языком и устнами, похваление малое и моление принести твоему, Николае, приидох богоподражанному преизяществу; но, яко богатодавец, Спаса и Бога милостива подаждь ми.

Человек сый небесный, равноангелен на земли явился еси, вдов защитник готовый, и утруждаемых отмститель, и всем скорбящим в бедах помощник, отче Николае.

Сказует вся подсолнечная, Николае треблаженне, чудес твоих добродетелей пучину: нищии — предстателя, и сироты и вдовы — питателя, и слепии — путевожда, вси же — поборника.

Троичен: Троицу чествую несозданную: Отца и Сына со Духом — существо просто, Божество, естество несекомое существенне, три ипостаси, разделяя лично и по ипостаси.

Богородичен: Безсеменно Слово зачала еси, единаго от Троицы, Всенепорочная, и Сего плотию родила еси, пребывши по рождестве Дева, яко и прежде. Сего, яко Сына Твоего и Бога, о нас присно моли.

Песнь 3.

Ирмос:

Прежде век от Отца рожденному нетленно Сыну и в последняя от Девы воплощенному безсеменно, Христу Богу возопиим: вознесый рог наш, Свят еси, Господи.

Скрижаль в сердцы стяжав, богомудре, многих добродетелей, написану безсмертным и пречистым перстом Христа Бога, Николае, паче меда и сота сладость точиши из устен твоих.

Показа благодать на тебе преславне чудеса, Николае: чистое бо житие твое, воистинну злата светлейши, облистает мрачныя души зарею Божественнаго Духа.

Живеши и по смерти, во снех яве являяся, и юноши от смерти преславно избавил еси, вопия яве царю: не обиди мужей, суетною завистию оклеветанных.

Троичен: Милостива буди мне, Всесвятая Троице, Боже наш, безмерными прегрешении осквернившему житие, Отче, Сыне и Душе Живый, соблюдающи мя отвсюду, и присно неуязвленна от скорби.

Богородичен: Даеши, Богородице, спасения надежду рабом Твоим и в нуждах, и напастех скоротечными молитвами соблюдати и помогати предстани: Ты бо еси похвала нам, верным, Приснодево.

Седален, глас 8.

Возшед на высоту добродетелей и Божественными оттуду, отче, озарився сиянии чудес, пресветел воистинну явился еси мирови пастырь, нам — в напастех сый предстатель непобедимь; темже, преславно врага победив, лжу отгнал еси, и человеки спасл еси от смерти, Николае. Моли Христа Бога грехов оставление даровати чтущим любовию святую память твою.

Слава: Реку исцелений, обильне изливающую, и источник тя чудес неоскудный показа, Николае, милости бездна: тяжкими бо недугами горце дручимии и злоключеньми жития люте мучимии всякия скорби целебную воистинну обретают лечбу, теплое твое защищение. Сего ради вопием ти: молися Христу Богу прегрешений оставление даровати празднующим любовию святую память твою.

И ныне: Яко Деву и едину в женах, Тя, без семене рождшую Бога плотию, вси ублажаем, роди человечестии: огнь бо вселися в Тя Божества, и яко Младенца доиши Зиждителя и Господа. Тем, ангельский и человеческий род, достойно славим пресвятое Рождество Твое и согласно вопием Ти: моли Христа Бога согрешений оставление даровати покланяющимся верою пресвятому Рождеству Твоему.

Песнь 4.

Ирмос:

Жезл из корене Иессеева и цвет от него, Христе, от Девы прозябл еси, из горы, Хвальный, приосененныя чащи пришел еси, воплощся от Неискусомужныя, Невещественный и Боже, слава силе Твоей, Господи.

Именование твое, едино воистинну призываемо, от всех вражиих совет скоро избавляет зовущия тебе тепле, священне Николае: яко первее воеводы избавил еси, спаси и нас от всякаго лютаго обстояния.

Престолу предстоя Божию, молити прилежно, мудре, не престай о всех нас, твоих верных рабех, чудне Николае, да огня вечнаго избавимся и от врагов, языка лукаваго и озлобления.

Врачевания точиши всюду верою к тебе притекающим и от уз избавляеши вся. Темже печаль нашу в радость преложи твоими богоприятными молитвами, Николае пресветле, низлагая гордость врагов наших.

Троичен: Безначальнаго Божества начало Отца, и Сына чту, и Духа почитаю Всесвятаго, всяческих вседетельное, единственное, несекомое, треми характиры и лицы разделяемое присно, едино Царство нераздельное.

Богородичен: Ты воистинну паче земных и небесных честнейши едина еси, Богородительнице: всех бо Творца во утробе зачала еси, плотию вещною одеяна, рождши без семене. О, новолепнаго зрения!

Песнь 5.

Ирмос:

Бог Сый мира, Отец щедрот, великаго Совета Твоего Ангела, мир подавающа, послал еси нам; тем, богоразумия к свету наставльшеся, от нощи утренююще, славословим Тя, Человеколюбче.

Проповедует твоя, отче, чудеса, ныне Мир, величайшая митрополия и Ликийская епархия, и вся отечествия твоя чудодейства, имиже вся от болезней и скорбей избавляеши, богоблаженне Николае.

Питатель вдов и отец сирот, помощник сущим в скорбех всеизряднейший, плачущим утешение, пастырь и путевождь всех блудящих, Николае, сый, и нас твоими молитвами от бед избави.

Преставился еси от земли к невещественным обителем, идеже зриши доброту неизреченную Христову, и ангельским воинством собеседник явился еси. Темже, со апостолы и с мученики ликуя, прилежно Владыце всех, отче Николае, о нас молися.

Троичен: Собезначальная Три, единопрестольная, нераздельнаго же единаго Божества славлю самовластная лица яве, Имже из не сущаго приведохся во еже быти, со ангелы зовый: свят, свят, свят еси, Господи.

Богородичен: Человеком спасение всем и упование, яже предваряющи едина и спасающи, помози и ныне нам, вопиющим Тебе, Чистая, и призывающим Тя присно во обстоянии лютых: предстательницы бо иныя, разве Тебе, по Бозе не имамы.

Песнь 6.

Ирмос:

Из утробы Иону младенца изблева морский зверь, якова прият; в Деву же всельшееся Слово и плоть приемшее пройде, сохраншее нетленну: Егоже, бо не пострада истления, Рождшую сохрани неврежденну.

Новый явился еси Авраам, Николае, яко единородна бо сына, привел еси ума Владыце твоему, безкровныя жертвы принося присно. Отонудуже благословился еси, яко страннолюбец, отче, и Троицы был еси обитель Божественна и непорочна.

Странна и ужасна содеваеши чудеса, Николае, по всей земли и в мори далече бедствующим скоротечными молитвами предстательствуя, немощным врачь и нищим питатель, победы на враги тезоименит людем верным являяся.

Оком умным провидя будущая, учений правых наполнил еси вся концы: Единосущна Отцу Сына возвещая нам, Ариево неистовство потребил еси, столп православныя веры, честная твоя предложив исправления.

Троичен: Чту и почитаю Троицу Нераздельную, треми лицы разделяемую присно, соединяемую же существом и естеством, яко едино начало, Отца, и Сына, и Духа Святаго, всеми державно владычествующую и вся соблюдающую, яко хощет.

Богородичен: Весь воплощься во утробе Твоей, Пречистая, Христос Бог, без семене родися: не стерпе бо Своих рук создание зрети, от льстиваго мучимо, прииде рабозрачным образом человеческий род избавити.

Кондак, глас 3.

В Мирех, святе, священнодействитель показался еси, Христово бо, преподобне, Евангелие исполнив, положил еси душу твою о людех твоих, и спасл еси неповинныя от смерти. Сего ради освятился еси, яко великий таинник Божия благодати.

Икос:

Воспоим ныне святителя песньми, мирским людем пастыря и учителя, да молитвами его просветимся: се бо явися чист весь, нетленен духом, Христу принося жертву непорочну, чисту, Богу благоприятну, яко святитель, очищен и душею и телом. Темже сый истинно Церкве предстатель и поборник сея, яко великий таинник Божия благодати.

Песнь 7.

Ирмос:

Отроцы, благочестию совоспитани, злочестиваго веления небрегше, огненнаго прещения не убояшася, но, посреди пламене стояще, пояху: отцев Боже, благословен еси.

Всяких лютых недуг врачь всеизряднейший, отче Николае, явився, души моея немощь исцелив, подаждь ми благоздравие, вопити: отцев Боже, благословен еси.

Избавив древле воеводы от смерти, святе, и тыя воздвигл еси пети и славити Спаса Христа с верою теплою, иже и взываху: отцев Боже, благословен еси.

Премудрости чаши приближився таинственно, устнами твоими, отче Николае, капли одождения почерпл еси, паче меда и сота, людем повелевая вопити: отцев Боже, благословен еси.

Троичен: Троице, Тя воспеваем, единице трисиятельнейшая, единосущная, Отче, Сыне и Душе Святый, в Нихже вси крестившеся, воспеваем: отцев Боже, благословен еси.

Богородичен: Яко всех тварей вышши еси, Богородице, молися Твоему Сыну и Богу, избавитися муки чествующим Тя воистинну и славящим: отцев Боже, благословен еси.

Песнь 8.

Ирмос:

Чуда преестественнаго росодательная изобрази пещь образ: не бо, яже прият, палит юныя, яко ниже огнь Божества — Девы, в Нюже вниде утробу. Тем, воспевающе, воспоем: да благословит тварь вся Господа и превозносит во вся веки.

Чини патриархов и апостолов, и священномучеников собори, и пророков сословие, весь собор постнический блажат божественное житие твое, с нимиже и мы вопием: да благословит тварь вся Господа и превозносит Его во веки.

Высочайший Всецарю, великодержавне, молитвами преподобнаго пастыря жизнь умири всех, Слове, христиан, поборствуя на варвары, да Тебе, Христу, зовем: да благословит тварь вся Господа и превозносит во вся веки.

Светом просвещся неприступным, отче, души сущих в скорби озаряеши, разоряя всю мрачную тму напастей, облистав же веселием сердца наша. Имиже далечесиятельно просвещаеми, вопием: да благословит тварь вся Господа и превозносит во вся веки.

Троичен: Живот и Животы и един и Три светы, Троицу верно воспеваем, — отеческим последующе Божественным истинно учением, — Отца, и Сына, и Духа Святаго. С нимиже благочествующе, воспоим: да благословит тварь вся Господа и превозносит во вся веки.

Богородичен: Чудо страннолепно купина образ прообрази, Чистая Отроковице, горящи неопальна древле на горе Синайстей, тайну Рождества Твоего прописующи: огнь бо, в Тя Божества вселивыйся, невредну Тя соблюде. Егоже воспеваем во вся веки.

Песнь 9.

Ирмос:

Таинство странное вижу и преславное: небо — вертеп; престол херувимский — Деву; ясли — вместилище, в нихже возлеже Невместимый — Христос Бог, Егоже, воспевающе, величаем.

Ликовствуем духовно, вси празднолюбцы, небеса, веселитеся, горы же и холми, церкви, и дев лицы, и постников светлость, в памяти всеблаженнаго, в нейже, сошедшеся, Спаса величаем.

Да поют песньми непрестанно вси концы, похвальными венцы верх Николая украшающе яве, угодника Христа Бога, Егоже молитвами от страстей же и бед да избавимся.

Яко достойное приими пение, Николае, малаго труда сего, якоже Христос прият вдовы два лепта. Не возгнушайся окаяннаго страстьми, не гордяся бо, треблаженне, дерзнух.

Троичен: Соединяется единосущною волею Троица, разделяется же паки лично нераздельне, соблюдающи державу присно, Отец, Сын и Дух Живый, един Триипостасный Бог, Егоже величаем.

Богородичен: Потребися всяка печаль Рождеством Твоим, и отъят Господь рыдание, и плачь, и всяку слезу от всякаго лица земнородных, Чистая Богородице Неискусобрачная. О Тебе и мы долги исполняем.

Светилен.

Великаго архипастыря и иерарха вси, председателя Мирликийскаго Николая восхвалим: многи бо мужи спасе, неправедно умрети имущия, и царю является со Авлавием во сне, реша неправедный суд.

Слава: Вельми тя прослави в чудесех Господь и жива и по конце, иерарше Николае: кто бо от любве веры токмо святое твое имя призовет и не абие услышан, тепла тя предстателя обретает?

И ныне: Мудрость ипостасную, и Слово пресущественное, и Врача всех Христа рождши, Дево, гноения и язвы души моея исцели лютыя и многовременныя и сердца моего страстная помышления умертви.