Русская Православная Церковь. Святцы

Канон святому апостолу Варфоломею (Нафанаилу) (Каноны святым)

Песнь 1.

Ирмос:

Во глубине постла иногда фараонитское всевоинство преоруженная сила, воплощшееся же Слово всезлобный грех потребило есть, препрославленный Господь, славно бо прославися.

Проведец всех и Бог, ума твоего боговидно зря, избра и тя сочета лику апостольску, Варфоломее всехвальне, благодатию просветив сердце твое.

Добродетелей на высоту возшед, языком огнедохновенным огневидно разделением обогатился еси, яко Христов апостол, пришествием Утешителя, пребогате, нечестия хврастие поядая, и неразумия.

Богоносен угль воистинну, Божественнаго Духа зарею разжжен, показался еси, прелести сено попаляя, Варфоломее прехвальне, и просвещая верою сердца поющих тя.

Богородичен: Чистая, рцы, како доиши? Како же Мати была еси, девственными печатьми сияющи? — Не пытай бездны, непричастна естеством, испытаяй един всех Бог и Господь, Егоже и плотию родих.

Песнь 3.

Ирмос:

Процвела есть пустыня, яко крин, Господи, языческая неплодящая церковь, пришествием Твоим, в нейже утвердися мое сердце.

Яко дождь небесный, изсохшую, премудре, вселенную всю тмою безбожия напоил еси, боговидче досточудне.

Источник изыде спасительнаго пива, Варфоломее всечестне, и многосугуб плод принесл еси языком спасения, досточудне.

Солию благодати идольское уставил еси гноение, всемудре, сладким словом веры сердца услаждая чтущих тя.

Богородичен: Едину Деву Тя и Матерь чтим, яко спасения Ходатаицу бывшую нам, Непорочная, и мир избавляющую молитвами Твоими.

Седален, глас 8.

Мрежею слова возвед из глубины неразумия, боголепно языки привел еси верою и, яко источник сый вод духовных, вселенную всю напоил еси благодатию. Темже и спасшиися тобою, богогласе, яко друга тя ближняго Христова ублажаем, Варфоломее, вопиюще ти: моли Христа Бога согрешений оставление даровати чтущим любовию святую память твою.

Богородичен: Яко Всенепорочная Невеста Творцу, яко Неискусомужная Мати Избавителя, приятелище яко сущи Утешителя, Препетая, беззаконию мя суща скверное обителище и бесом игралище в разуме бывша, потщися от тех злодейства мя избавити и светлое жилище добродетелей соверши, Светоносная Нетленная, отжени облак страстей и вышняго причастия сподоби и Света невечерняго молитвами Твоими.

Песнь 4.

Ирмос:

Пришел еси от Девы, не ходатай, ни ангел, но Сам, Господи, воплощся, и спасл еси всего мя человека. Тем зову Ти: слава силе Твоей, Господи.

Упразднил еси, крестом Господним ограждаемь, демонское свирепство, Варфоломее преизрядне, и сих душегубительную прелесть отгнал еси проповеданием.

Свет мира, славы божественныя сияние Христос тя показа, Варфоломее богоприятне: всю бо просветил еси богоразумием тварь, всеблаженне.

Возмутил еси языческая моря, апостоле, яко конь преизряден, колесница Слова быв, верою же погасил еси горькаго безбожия концы.

Богородичен: Исцеляя Евино ветхое преступление, в Тя, непорочную, Пречистая, вселися, всего мя человека обнови падшаго Пребожественный.

Песнь 5.

Ирмос:

Ходатай Богу и человеком был еси, Христе Боже: Тобою бо Владыко, к светоначальнику Отцу Твоему, от нощи неведения, приведение имамы.

Несозданну Свету, нас ради в зданиих явльшемуся Христу, перводельно беседовал еси, к Нему пришед, апостоле, и божественными зарями от Него просвещаемь.

Яко роса Божия, человеком исцеление подающи, в мире был еси, о Варфоломее преблаженне, и землю нечестия пророчески опровергл еси.

К первому Свету приступль, был еси свет вторый: яже оттуду сиянии и светолитии озаряемь, яко самовидец Слова, Варфоломее всемудре.

Богородичен: Глаголы Твоя помняще, Тя ныне блажим: Тобою бо, Непорочная, блаженство обретохом и жизнию честною истинною обогатихомся.

Песнь 6.

Ирмос:

В бездне греховней валяяся, неизследную милосердия Твоего призываю бездну: от тли, Боже мя возведи.

Чудес благодать прием и исцелений обогащся детелию, Варфоломее всемудре, язык стада уловил еси.

Огненный твой язык, преславне, всяку прелесть, яко сено, попали, верных же просвети сердца божественным проповеданием.

Источника премудрости учителя имея, преславне, Слова Безначальнаго, мирскую обуил еси, богопроповедниче, мудрость благодатию.

Богородичен: Паче естества, Дево, родила еси и вечнуеши Девою, являющи истиннаго Божества, Сына и Бога Твоего, образы.

Кондак, глас 4.

Явился еси великое солнце вселенней учений сияньми и чудес страшных, световодя почитающия тя, Варфоломее, Господень апостоле.

Икос:

Яко небо, славу Божию вещая, виден был еси Духом Святым, апостоле боговидче, и, яко солнце светло, явился еси миру, прелестное помрачение разгоняя Божественною благодатию. Тем молю ти ся и мил ся дею: божественными твоими лучами, души моея ослепленныя, всебогате, просвети зеницы и слово тя пети даждь во отверзение устом моим в твоей днесь памяти, в нюже всяк верный, веселяся, хвалит тя, Варфоломее, Господень апостоле.

Песнь 7.

Ирмос:

Богопротивное веление беззаконнующаго мучителя высок пламень вознесло есть: Христос же простре Богочестивым отроком росу духовную, Сый Благословен и Препрославлен.

Великое таинство, Варфоломее, Божественнаго воплощения миру явил еси, еже всем невместимое и непостижимое, единем же вместимо верным, несказаемо и веруемо.

Яко камень, пресвятый Варфоломее, чисте валяяся, прелести утверждение крепко опровергл еси, Церкви же необоримое основание явлься, сохраняеши сию непоколебиму.

Божественное подобие, Варфоломее, добродетелей шаром, преблаженне, написал еси, отсюду апостол божествен быв, всем проповедал еси Христово пришествие многопетое.

Богородичен: Грозд созревший, Егоже невозделанно, Чистая, возрастила еси, на древе яко узревши повешена, вопияла еси: Чадо сладкое, мсто искапи, имже страстей пиянство отымется.

Песнь 8.

Ирмос:

Пещь иногда огненная в Вавилоне действа разделяше, Божиим велением халдеи опаляющая, верныя же орошающая, поющия: благословите вся дела Господня Господа.

Велие и мало, много же и умалено, Спасово Евангелие премудро научил еси. Велия и преславная сложенными глаголы всем назнаменал еси, Варфоломее богомудре.

Якоже река, от Сиона исходя, церковныя сонмы напояеши, пребогате, и поток божественныя пищи испустил еси явленнейше, зовый: благословите, вся дела Господня, Господа.

Божественных даров яве светлейшими и великими яко апостол божественне украсился еси. Превосходит сан благославия всего, блаженне, сущее во человецех зримое благодатию.

Богородичен: Ум безстрастен в ложеснах Твоих единится человечу уму, Всечистая, плоти же дебельством подлетен быв, веков превышший. Тем Тя, Богородице, верою и любовию славим.

Песнь 9.

Ирмос:

Безначальна Родителя Сын, Бог и Господь, воплощься от Девы, нам явися, омраченная просветити, собрати расточенная, тем Всепетую Богородицу, величаем.

Слова быв самовидец и служитель, ученик же и проповедник боговиден, идеже ныне есть Слово, ты жити воистинну сподобился еси, якоже Сам обеща неложно Преблагий.

Яко ныне предстоя престолу Владыки твоего и отонудными зарями осияемь, о Варфоломее богомудре, певцы твоя назирая, страстей избавляеши и различных обстояний.

Сын веры ради сподоблься быти Богу, отеческих наследник сокровищ был еси. О, великодарныя длани! О, дарования, ныне превосходящаго, Христа, прославльшаго тя, боговидче всеблаженне!

Богородичен: Разумевше издалеча прозорливыма очима, пророцы Тя вси провозгласиша, хотящую Матерь быти Вседетеля и всех Владыки. Тем Тя, Всепетую Богородицу, возвещаем.

Светилен.

Апостолы Христовы приидите, людие, воспоим, божественнаго Варфоломея и Варнаву мудраго, проповедники веры, яко молящияся Христу о душах наших.

Богородичен: Чистая Владычице Святая и едина Муженеискусная, спасение и упование Ты, моли из Тебе рожденнаго Избавителя нашего спасти мир от лести, бед и скорбей.