Русская Православная Церковь. Святцы

Канон святому преподобному Максиму Исповеднику (второй) (Каноны святым)

Песнь 1.

Ирмос:

Израиля от работы избавил еси, Господи, десницею Твоею державною, яко онаго спасл еси, ныне нас спаси.

Вышния премудрости сокровище стяжав в сердцы, преподобне, тоя ради обогатил еси мир учении.

Ангельское показал еси житие, на земли живый, и был еси храм Богу, христопроповедниче преподобне, темже и возложился Ему.

Едино мысляще друг ко другу, во едину Твою веру, Христе, преподобнии проповедаху Тя в безъязычных устех, яко трубы боговещанныя.

Богородичен: Радуйся, Чистая Богородице, Яже прежде сущаго Слова Божия рождши в последняя плотию; радуйся, стено всем нам, и покрове чтущим Тя.

Песнь 3.

Ирмос:

Несть свят, яко Господь, и несть праведен, яко Бог наш, Егоже поет вся тварь: несть праведен, паче Тебе, Господи.

Крови каплют честныя твоея руки, и учения текут целомудреннаго языка твоего, известно вопиюща по отсечении его, Христа во двою естеству.

Рука твоя писаньми не преста вопия, и язык учении трубит веру твою, богоглаголиве треблаженне: Бог бо бе обоя движа, слагая глаголати.

Треми убо телесы, во единой же души, единомудренно сопротивистеся, отцы чуднии, зле отъемлющим Христовы страсти и сугубое действо.

Богородичен: Жены убо раждают, Мати Дево Чистая, но не ктому девы пребывают, якоже Ты: ниже бо едина от сих Бога породи, токмо Ты, Богородице Чистая.

Седален глас 3.

Учение Божественное держа, столп был еси Православия, и держава, богомудре, веры: во двою существу и дву хотению, проповедал еси Христа Бога нашего, отче Максиме, Егоже прилежно моли, даровати нам велию милость.

Слава, и ныне: Божественныя Твоея славы сияние, якоже можаху, показал еси, Слове Божий, учеником Твоим, на Фаворстей горе преобразующийся. Имиже просветихомся и мы, поющии Тя, едине неизменне и безсмертне Господи, Тебе бо верою вопием: слава, Христе, Царствию Твоему.

Песнь 4.

Ирмос:

Из горы приосененныя, Слове, пророк, единыя Богородицы, хотяща воплотитися, боговидно усмотри, и со страхом славословяше силу Твою.

Ты Моисею подобяся, богомудре, скрижали разумно прият учений: во мрак бо вшел еси видений, и обогатился еси разума светом.

Ты Аврааму поревновав, богомудре, другаго Исаака привел еси Господеви, твое жертвовав, отче, сердце во огни совестне.

Единаго Христа проповедавше, отцы, единаго Сына во двою существу исповедасте, хотяща по существу и действующа обоя.

Богородичен: Безлетна Сына родила еси в лето нетленно и чиста пребыла еси, рождши нас ради Воплощеннаго во утробе Твоей, Богородительнице Приснодево.

Песнь 5.

Ирмос:

Утренююще, вопием Ти: Господи, спаси ны, Ты бо еси Бог наш, разве Тебе, иного не вемы.

Не усече твоего, отче, мечь дерзновения, не угаси, преподобне, заточение веры твоея.

Проповедует убо Рим ревность твою, богоносе, трубит же, преподобне, Церковь словеса твоя.

Пред князи проповедавше Спаса, мученицы бысте произволением, богомудрии.

Богородичен: Источник безсмертия поем Тя, Богородице, Ты бо приснотекущий Живот миру родила еси.

Песнь 6.

Ирмос:

Из чрева адова вопля моего услышал еси глас мой и избавил еси от тли живот мой, Многомилостиве.

Удиви твое, треблаженне, исповедание, в тебе вещавый Иисус, со страждущими тебе.

Ни князей кичения, ни меча, ни огня, претящаго тебе, убояся, преподобне, верою был еси крепок.

Не поколеба твоего столпа православия вселукавый враг, но победися и погибе.

Треплетенною твоею пращею прещение Ариево мысленно стреляется, стрелами таин Христовых.

Богородичен: Паче ума и слова, Дево, Питателя всех от сосцу питающи, матерних не разумела еси.

Кондак, глас 6.

Свет трисиянный, всельшийся в душу твою, сосуд избран показа тя, всеблаженне, являюща Божественная концем, неудобопостижных разумений ты сказуяй, блаженне, и Троицу всем, Максиме, воспроповедуяй ясно, Пресущную Безначальну.

Икос:

Подражатель явлься Спасовых страстей и Того в души твоей имея, всеблаженне, восхождения в сердцы твоем возложил еси, пребогате, Той же тебе подаде благодать с небесе: сопротивился бо еси мучителем, мудре, мужески, Безначальную, и Божественную, и Единосущную Троицу проповедуя, и обличая злославныя и богоборныя, безмерныя претерпел еси напасти, всехвальне, языка отрезание богословнаго, преподобне, и твоея руки вкупе, не престал же еси ты со дерзновением глаголя, и утверждая верныя божественными твоими учении, Троицу всем людем проповедуя ясно, Пресущную Безначальну.

Песнь 7.

Ирмос:

В начале землю основавый и небеса словом утвердивый, благословен еси во веки, Господи, Боже отец наших.

Ты одежду естественнаго достоинства кровию твоею украсил еси, богомудре, молчащ язык, отче, и вещающь, явление подавая сею словес твоих.

Гроб ваших не устави языков, земля же дальная не скры словеса, якоже пишет Давид в песнех, во всю воистинну землю проповедашася.

Якоже злато, трие искусившеся во огни искушений онех, чистейшу веру вашу возрастисте Христу, отцы честнии.

Богородичен: Тайны образ Девы в Синаи Ты прообразил еси, купиною горящею и неопаляемою: благословен еси, Господи, Боже отец наших.

Песнь 8.

Ирмос:

На горе святей прославльшася и в купине огнем Приснодевы Моисеови тайну явльшаго, Господа пойте и превозносите во вся веки.

Зарю божественнаго учения в сердцы прием, богомудре, просвещением разума обогатился еси, и премудрости сокровище вложил еси в душу твою, отче.

Учения предложив, богоблаженне, ереси отгнал еси от среды, и Христовым поревновав страстем, был еси жертва чиста и приятна Богу произволением.

В чистоте соблюдше житие и верою украсивше дела, небесныя славы сподобистеся, честнии отцы, темже воспеваете Христа во веки.

Богородичен: Радуйся, двере и одушевленный облаче; радуйся, горо, и купино, и свещниче; радуйся, храме, и престоле, и раю; радуйся, рождшая Содетеля всех, Благословенная.

Песнь 9.

Ирмос:

Проявленное на горе законоположнику во огни и купине, Рождество Приснодевы, в наше, верных, спасение, песньми немолчными величаем.

Ты безстрастием и видением, треблаженне, научил еси словесы нас жизни вечныя, столп одушевлен Православия мирови, исповедание твое оставил еси.

Ты, Финеесу подобяся, богоносе, яко инем копием, мечем слова новонасажденную посекаеши веру, отревая хулящия Христа.

Воистинну прославистеся, богоноснии отцы, ранами и биении, гонении и бедами, во узах же, и темницах, и железах, и в заточениих пострадавше.

Богородичен: Купину, горящу огнем и неопаляему, предзряше древле Моисей, Богомати Дево, богоприятну прообразуя Твою утробу, приемшую нетленный Огнь.

Светилен

Труба явился еси премудрости, благогласным языком твоим сопротивных ужасая полки, Максиме, свет монашествующих, темже, твоими питающеся словесы, разум познаваем сущих.

Слава, и ныне: Свете неизменный Слове, Света Отца нерожденна, в явленнем свете Твоем, днесь на Фаворе свет видехом Отца, свет и Духа, светом наставляющаго всю тварь.