Русская Православная Церковь. Святцы

Канон святому преподобному Савве Освященному, Муталаскскому (Каноны святым)

Песнь 1.

Ирмос:

Колесницегонителя фараоня погрузи чудотворяй иногда Моисейский жезл, крестообразно поразив и разделив море, Израиля же беглеца, пешеходца спасе, песнь Богови воспевающа.

Светозарением Святаго Духа, Савво, озари благочестною любовию песньми восхваляющия тя, постников похвалу, монашествующих славу, пустыни украсителя, благочестия учителя.

Всю любовь к Богу возложив от юности, и к Нему, радуяся, все твое желание имея, плоти движения и страстей находы воздержанием умертвил еси, Савво богоносе всехвальне.

Победив плодом, сокровеннаго змия попрал еси и того сети легко преминул еси, богочестия крилы вперився, отче; жизнь же, радуяся, объял еси от сада крестнаго.

Просвещаемь Светом благодати, во огнь вшел еси, якоже трие отроцы пребыл еси неопален, Богу тя сохраншу и являющу всем будущее тебе преспеяние, послежде, отче, и совершение.

Богородичен: Неудержными на нас смерть стремленьми ятся, но, Твоему Рождеству приближившися, погибе и, приразившися, упразднися, Богородице Дево, Жизнь бо воистинну присносущную воплотившуюся родила еси.

Песнь 3.

Ирмос:

Утверждей в начале небеса разумом и землю на водах основавый, на камени мя, Христе, заповедей Твоих утверди, яко несть свят, паче Тебе, Едине Человеколюбче.

Ум владыку над страстьми, всебогате, поставив, податель правды показался еси, лучшему бо яве хуждшее повинул еси. Темже, яко финикс, отче, в пустынях процвел еси.

Последовати разумев стопам Владыки, пресельник отечества был еси и, в пустыни обитая, победу воздвигл еси на противоборныя, Божественною силою укрепляемь.

Твердостию разума, всеблаженне, укрепляемь, различная вражия коварства обличил еси, мудре, и всем явил еси и гордыню онаго возвышенную низложил еси.

Священна тя душею и простоты изволения добродетельми украшена видя, светлейшая звезда Евфимий прият, пророчески вещая твою, всеблаженне, светлость.

Богородичен: Спасительнаго нас ради Слова строения светлая Ты, Мати Дево, дверь позналася еси воистинну: Ты бо нам ввела еси умную лучу Пребожественнаго Божества.

Седален, глас 8.

Земная вся оставив, в мире сый телесно, духом был еси ангелом сопричастник: настоящия бо страсти телесныя умертвив, Троицы показался еси служитель, блаженне. Темже и недугующих врачуеши страсти и словом духи отгониши благодатию, богоносе отче наш; молися Христу Богу прегрешений оставлению дароватися празднующим любовию святую память твою.

Слава: Молвы житейския оставив, крест твой на рамена взем, всего возложил еси тебе Богу, плоти же и мира вне быв, Духу был еси Святому собеседник. Темже и к ревности люди воздвизая, грады истощил еси и пустыни грады сотворил еси, богоносе отче наш, моли Христа Бога прегрешений оставлению дароватися празднующим любовию святую память твою.

Богородичен: Яко Всенепорочная Невесто Творца, яко Неискусомужная Мати Избавителя, приятелище яко сущи Утешителя, Всепетая, беззаконию мя суща скверное обителище и демоном игралище в разуме бывша, потщися и тех злодействия мя избавити и светлое жилище добродетелей соверши, Светоносная, Нетленная, отжени облак страстей и вышняго причастия сподоби и Света Невечерняго молитвами Твоими.

Песнь 4.

Ирмос:

Ты моя крепость, Господи, Ты моя и сила, Ты мой Бог, Ты мое радование, не оставль недра Отча, и нашу нищету посетив. Тем с пророком Аввакумом зову Ти: силе Твоей слава, Человеколюбче.

Душевное очищая устроение и разширяя Божественными видении, вместну сию воистинну Божественных дарований соделал еси, богоблаженне: возложением же рук твоих немощствующия исцелил еси, подражатель Владыки быв.

Иже на тя, отче, люте разсвирепев, поглотися, яко Дафан окаянный, и, яко Авирон, потребився: тя бо невидимо Божественная храняше благодать, многих промышляющи спасение, всеблаженне, славный Савво богомудре.

Законом Божиим наказав, богоглаголиве, чувства, к разумению безтелесных и мысленных твою художную управил еси мысль, проходя неослабно от славы в славу, от силы, отче, в силу.

Благодетельствовати единоплеменныя предложив, в пустыни грады создал еси боголепны и душеполезны, и в земли жаждущей источники вод извел еси, и тучи с небесе преславно, богомудре, в безводных селех низвел еси.

Богородичен: Новоцветный безсмертия рай и красен воистинну показалася еси, древо жизни, в Тебе насажденное, богоначальнейше чревоносящи и раждающи, всем искапающее спасительныя надежды, верно Богородицу мудрствующим Тя.

Песнь 5.

Ирмос:

Вскую мя отринул еси от лица Твоего, Свете незаходимый, и покрыла мя есть чуждая тма окаяннаго? Но обрати мя, и к свету заповедей Твоих пути моя направи, молюся.

Неуклонною мыслию к твоему Желаемому простираяся, от Него благодать величайших чудес независтну приял еси, отче, и верно приходящия сострадательно уврачевал еси, преподобне.

Плотских тяжестей дебельство отложив, сосуд богоделанен избран был еси Святаго, чудне, Духа, ошаянием снедей, и молитвою, и терпением, и смиреномудрием украшаемь.

Проповедник Божественных догмат велегласнейший рукоположен еси, соборов, отче, святых сообщник был еси, цари умудряя, имиже яве, благодатию Божественною ограждаемь, явился еси, блаженне.

От Бога давшаяся благодать тебе, богодохновенне, провозгласися, раздадеся всем бо вселенныя концы, яве творящи боголепно показания чудес Божественное действо.

Богородичен: Верных Предстательница, стена неразрушима благохвалящих Тя, яко всему роду человеческому явльшееся спасение, Бога рождши телесне явльшася, душу мою спаси, Пречистая.

Песнь 6.

Ирмос:

Очисти мя, Спасе, многа бо беззакония моя, и из глубины зол возведи, молюся, к Тебе бо возопих, и услыши мя, Боже спасения моего.

Любовь к Богу и ближнему стяжав, закона и пророков исполняя главизну, преимущую бо всех несосудно добродетель, отче, исправил еси.

Равноангельное на земли ты жительство стяжал еси, равноангельну же честь Христос тебе дарова, святых чины спутьшествующия души твоей послав.

Премудрости пород явився, начало премудрости возжелел еси — страх Божий, имже укрепляемь, к совершению вместному человеком, отче, достигл еси.

Богородичен: Спаса и Избавителя, Бога всех и Господа рождши, нам плотию приобщившася, спасай, Пречистая, призывающия Тя от бед, Владычице.

Кондак, глас 8.

Яко от младенства Богу жертва непорочная принеслся еси добродетелию, Савво блаженне, садоделатель быв благочестия; темже был еси преподобных удобрение, гражданин же пустынный достохвален. Темже зовем ти: радуйся, Савво пребогате.

Икос:

О, отцев верховниче и преподобных красото, постников ко Христу дерзновение, пустынный гражданине и садоделателю! Како воспою твое житие, преподобне? блистаеши бо концем, яко солнце. Тем вопию ти: радуйся, красная каппадоков славо; радуйся, честное вселенныя знамение; радуйся, пустыни добрейшее прозябение; радуйся, праведных божественное наслаждение; радуйся, яко презрел еси текущая и тленная; радуйся, яко на небесех со ангелы обитаеши; радуйся, монашествующих исправление и правило; радуйся, ленящихся к Богу воздвижение; радуйся, источниче чудес боготочный: радуйся, честный Духа органе; радуйся, имже украсися восток; радуйся, имже западная сияют; радуйся, Савво пребогате.

Песнь 7.

Ирмос:

Божия снисхождения огнь устыдеся в Вавилоне иногда, сего ради отроцы в пещи, радованною ногою, яко во цветнице, ликующе пояху: благословен еси, Боже отец наших.

Отложил еси привременная, вечными возмездився, и со ангелы ликуеши, яко ангельское пожив житие. С нимиже и пел еси: благословен Бог отец наших.

Вопиет благодарно ко Господу твоя великая и всечестная Лавра, жителя, и зиждителя, и гражданина тя предлагающи, мудре, и хвалящися зовет: благословен Бог отец наших.

Непрестанно моли Господа, Савво богомудре, о пастве твоей, прилежно же испроси твоим трудом вечновати присно плодоносящим и любовию зовущим: благословен Бог отец наших.

Богородичен: Невестник пречист паче словесе Слова воплощения, и чертог, и престол правая мудрствующии Тя именуем и, радующеся, Твоему Сыну зовем: благословен Бог отец наших.

Песнь 8.

Ирмос:

Седмерицею пещь халдейский мучитель богочестивым неистовно разжже, силою же лучшею спасены сия видев, Творцу и Избавителю вопияше: отроцы, благословите, священницы, воспойте, людие, превозносите во вся веки.

С веселием, преподобне, святых чины чистейшей твоей души предтекут на место отрадно в светлая селения, идеже праведных лицы веселятся. С нимиже ныне поеши: священницы, воспойте, людие, превозносите Христа во веки.

Странна твоя чудеса: звери бо укротил еси, утишив страстей волны, предглаголеши будущая пророческим даром, полки демонския прогоняя, язвиши благомощными бдении же и молитвами, и пощеньми, и креста силою непобедимою, богоносе.

Иже Моисею первее от столпа вещавый, столп от земли до небесе всесветел простерт тебе показа, идеже ныне лежит терпеливое твое и многострадальное тело. Емуже, верою предстояще, благочестно поем: людие, превозносите Христа во веки.

Радостно память твоя совершается, всехвальне: в радостотворную бо одеялся еси добродетель, истинную ризу спасения, и чистую, и световидную веселия одежду, в нейже ныне, красуяся, поеши непрестанно: священницы, воспойте, людие, превозносите Христа во веки.

Богородичен: Неискусобрачно родила еси, Дева пребывши, и странным Рождеством Твоим совокупила еси вся, временную брань и дальнее разстояние разрушивши, Христа, мира дателя, носящи в недрех Твоих. Егоже верно поем и превозносим во веки.

Песнь 9.

Ирмос:

Ужасеся о сем небо, и земли удивишася концы, яко Бог явися человеком плотски, и чрево Твое бысть пространнейшее небес. Тем Тя, Богородицу, ангелов и человек чиноначалия величают.

Благоухает твоя рака духовное благовоние, богатно веселящи твоя сыны, тя обстоящия искренно, поминающия, преподобне, ангельское твое пребывание, и тебе данную светлость, и славу, и присносущную красоту.

Проторжеся в пустыни вода, и земля жаждущая в блато бысть, молитвами претворшися, отче, твоими: постничестии бо полки сию населяют, яко речну, страна Иорданова процвете, яко крин, напаяема твоими слезами.

Светлость святых на небесех яко праведнику тебе возсия, отче, Христа бо правду истинную проявленно возлюбил еси; Егоже жительству последуя, всеблаженне, уподобився Сего живоносней, яко мощно бе, святыни.

Богатным, богоносе, сияя Светом и лики ангельския видя, световидны обходящия Троический Свет и приемлющия благодатию боговидения лучи, не престай моля оставления грехов сподобитися поющим тя.

Богородичен: Яко всех превышши земнородных несравненными, Чистая, первенствы: Бога бо, всех тварей Творца, во утробу Твою вместила еси. Того моли яко Милостива единомышление, мир, благостояние тихое Церквам даровати.

Светилен:

Пустыню град сотворил еси любомудрыми нравы, отцев красото, Савво, отче богомудре, и сию совершил еси мысленный рай, цветущь цветы божественными, единонравных множества, достойно совершающих твою честную память.

Богородичен: Яко имущи сострадательное и милость велию, призри, Всепетая Богородице Дево, на мое смирение и страстей молву, и соблазнов жития разори, Отроковице, и огня геенскаго избави мя молитвами Твоими.