Русская Православная Церковь. Святцы

Канон святому великомученику Димитрию Солунскому (второй) (Каноны святым)

Песнь 1.

Ирмос:

Колесницегонителя фараоня погрузи чудотворяй иногда Моисейский жезл, крестообразно поразив и разделив море, Израиля же беглеца, пешеходца спасе, песнь Богови воспевающа.

Мира благовонна и честна, Димитрие, отверзеный источниче, страстей скверны сердце мое омый, и добродетелей деянием благовоние мя показав Христово, ум мой облагодатстви, благодати твоя божественныя пети.

Воды живыя реки истекати от чрева верных, Слово Божие глаголет. Темже твоего проливаются мира источницы приснотекущии, ихже струи веселят Божий град, славящий мученическое дерзновение твое.

Жезл убо древле Моисеев, ударив камень в земли пустынней, отверзе струи рек многотечныя; тело же твое, Димитрие, прободенное копием, мира источник показа, новаго Израиля прохлаждающее.

Яже убо имаши воздаяния, Димитрие, мученических твоих язв, ниже око виде, ниже ухо слыша; ныне же мира море, воздаяния чистоты проливаеши мира концем, страсти душ очищающее.

Богородичен: Пренескверно приятелище, Всечистая, Слово обрет Тя Божие, в Твоя вселися ложесна: и еже из Тебе приятие помазав Своим Божеством, Един пройде от двою, и истощенное миро наречеся, Христос бо Бог же и Человек.

Песнь 3.

Ирмос:

Небеснаго круга Верхотворче, Господи, и Церкве Зиждителю, Ты мене утверди в любви Твоей, желаний краю, верных утверждение, едине Человеколюбче.

Родився с небес от Бога, был еси Божественных благ наследник, сын нарицаемь, снаследник Христов, царствуеши же с Ним, миро бо образ сего, Димитрие.

Вкоренився, якоже древо Давидски, славне, при исходищах вод, велик воздал еси мучения плод и ныне источник показался еси мира, проходящ, земли концы.

Почерп благодать Христову, ребра с Кровию источившаго воду, кровь излиял еси твою, Его ради прободся; и ныне, яко воду, проливаеши сердцам благовонное миро, Димитрие.

Богородичен: Священнии Твои сосуди душевнии, Пречистая, полны аромат и мира Божественнаго Духа, нашедшаго на Тя, ибо Бога рождши, верныя изменила еси от зловония страстей.

Седален мученика, глас 4.

Яко доблему страдальцу и воину крепку всецарюющаго Христа, взываем псаломски: радуйся, мучеников украшение и лепота; радуйся, светлая Церкве звездо и стено, и пристанище прибегающих к тебе, великомучениче славне Димитрие, тя поющия спасай от всякаго вреда чуждаго и озлобления вся.

Песнь 4.

Ирмос:

Ты моя крепость, Господи, Ты моя и сила, Ты мой Бог, Ты мое радование, не оставль недра Отча, и нашу нищету посетив. Тем с пророком Аввакумом зову Ти: силе Твоей слава, Человеколюбче.

Скверну всяку отверг рождения, банею порождения, чистоту, явился еси, соблюдая даже до кончины. Темже Христос тебе, Димитрие, естественную влагу претворяет в миро, якоже и воду в вино преложи.

Якоже огня естество всему преподается, целу спасающ силу, тако твое миро, страдальче, всеми убо почерпается, обаче же пребывает неумалено. Темже ныне благочествующии, покланяющеся, поем Бога, Иже благодать тебе даде.

Кто слышаны Твоя хвалы сотворит, Христе Слове, видя Твоя благодати, яже страдальцем Твоим подал еси? Димитрия бо се миро мученика, яко источник, убо истекает, благовоние же дышет и разоряет зол омрачение.

Напаяше убо источник, от земли восходящий, первее, неже одождити все сея лице, ты же сокрывся, мучениче, под землю, источник явился еси благовонна мира, Димитрие; копий бо множество отверзоша жилы и ныне мира напояеши концы.

Богородичен: Невесту Божию Тя и Матерь вемы, Богородице, Тебе бо, яко миродохновенный шипок, обрет Слово Божие, цветущ во удоле смиреннем человечестве, возжеле Твоея доброты, из Тебе Плотоносец прошед, верныя облаговонствоваше.

Песнь 5.

Ирмос:

Вскую мя отринул еси от лица Твоего, Свете незаходимый, и покрыла мя есть чуждая тма окаяннаго? Но обрати мя, и к свету заповедей Твоих пути моя направи, молюся.

Был еси приятелище с небес Снизшедшаго за милость, якоже дождя или капли, каплющия кротко, упоил еси таинственными даровании и ныне из гроба мира источник точиши, Димитрие.

Страдальцем, якоже закон, всякия мирския обнажився любве, упитался еси, мучениче, елеем благодатей Духа. Победив же тмы начала, мзду приял еси точити миро сладковонное, Димитрие.

Шипок явился еси, процветый внутрь злачника Господня, Димитрие, обагрен кровию мучения и ранами сечений, и болезньми страдальческими, и разжжением пещи, и ныне миро источаеши приснотекущее.

Се паки зрится божественный ковчег — храм мученика, идеже свещник внутрь — гроб, носяй миро и елей, егоже окрест взыграим духовно, и ликующе, восхвалим великаго Димитрия.

Новый якоже Илия, ревностию уязвлен Христовы любве, царя обличаеши и тебе самаго предаеши на смерть. Обаче живеши, и еще мира источник показав гроб, якоже скудельник елея неистощен.

Богородичен: Написует Твое, Дево, древле таинство, поя праотец Твой: Царевы Дщере слава вся внутрьуду. Иже и Тя прославив, яко Блаженную человеком. Радуйся, мира всего воззвание.

Песнь 6.

Ирмос:

Очисти мя, Спасе, многа бо беззакония моя, и из глубины зол возведи, молюся, к Тебе бо возопих, и услыши мя, Боже спасения моего.

Процвел еси духовно, якоже маслина плодовитая, и копиеносными руками нуждно изгнетеся. Верных же утешаеши, миро ныне точа из божественнаго гроба твоего, Димитрие.

Пчелы образом тебе самаго делателя всякия показал еси боготворныя добродетели, душу, блаженне, непорочну, яко сотову телеси, соблюдая, и миро ныне источаеши, услаждающее души.

Возлюбил еси от души Христа, и Сему последовал еси к миру благовония, и Сего причастился еси срастворением лучшим. И ныне мира струи точиши непрестанныя, Димитрие.

Капли страдальческих на землю кровей твоих каплюще, благовония источник мира тую соделаша. И ныне сие непрестанно почерпающим источаеши, Димитрие.

Потом твоих, мудре, кровей облиян, якоже ин новый источник речно, требующим богатно подаеши во исцеление твое миро, блаженне, усердно приходящим.

Богородичен: Зряще златовидный света Свещник неугасимый, множеством грехов души омрачившии, приступим: дает бо просвещение и всякое отгоняет омрачение.

Кондак мученика, глас 2:

Кровей твоих струями, Димитрие, Церковь Бог обагри, давый тебе крепость непобедимую и соблюдая град твой невредимь: того бо еси утверждение.

Икос:

Сего великаго вси воспоим, сошедшеся верою, яко оружника Христова и мученика, Димитрия, в песнех и пениих совзывающе Владыце и Зиждителю вселенныя: избави ны труса и нужды, Человеколюбче, молитвами Богородицы и всех святых мучеников Твоих. На Тя бо вси надеемся избавитися бед и скорбей: Ты бо еси наше утверждение.

Песнь 7.

Ирмос:

Отроцы еврейстии в пещи попраша пламень дерзновенно и на росу огнь преложиша, вопиюще: благословен еси, Господи Боже, во веки.

Воду почерпсти Исаия жаждущим, Димитрие, предповелевает. Аще бы видел твой гроб, возопил бы всяко: мира источнику приходите и почерпите спасение.

Земли убо пород был еси, вселился же еси в земли кротких, идеже вода сладости; еяже напився в сытость, мира источник присный ныне, Димитрие, проливаеши.

Возрасл еси, яко розга в винограде, пребывая неотсечен Богу и совокуплен. И Сего исполнився тука неизреченнаго, миро, яко струи, всем ныне, Димитрие, точиши.

О, новых твоих борений! О, странных мученических страданий! Твоя бо поты, за Него пролиянныя, блаженне, Христос приим, источник мира тя показует.

Струю мира твоего проливая, велию пучину простерл еси чудес, и душ и телес недуги потопляеши, и напастей, Димитрие, всяку бурю усповуя.

Богородичен: Млеком питала еси, Дево, Плотоносца, Твоего Бога рожденнаго, яко да болезнь Адамову сущую во аде облегчит, от древа снедша знания, и заповеди преслушавша.

Песнь 8.

Ирмос:

Седмерицею пещь халдейский мучитель богочестивым неистовно разжже, силою же лучшею спасены сия видев, Творцу и Избавителю вопияше: отроцы, благословите, священницы, воспойте, людие, превозносите во вся веки.

Да Бог явленна сотворит тя сущим в мире, Димитрие, негасиму свещу душевную сохранша, елеем деяний умащену всегда, и яко чертога, тебе отверзошася двери, приснотекущ источник тя мира божественнаго показует, возмездие чистоты сию дая благодать.

Не из кровей, якоже рече честное Евангелие, ниже из похоти плоти, Димитрие, Богом же родился еси, Воплощеннаго почитая Бога: кровь же усердно Того ради твою истощив, восприял еси свыше чудесную благодать, источаеши божественное миро, души благоухаяй.

Ты лествица явился еси одушевленная, на земли убо утвержденная стопами плоти, до небес же досяжущая, Богом бо обогатился еси, утвержденным, мучениче, в тебе. Столп же явився, помазан елеем подвигов мучения, и ныне источаеши верою приступающим источник божественнаго мира.

Тя реку прописа Божию наводнену, поя Давид пророчески, Димитрие: се бо неистощаемо прихождение мира твоего. Тем и множество рек, наводняющеся, гласы своя возвышают, руками же плещут в славу сими всеми прославльшаго тя Бога.

Господь Един Трисвятый, Ты, Боже Всемощнейше, Егоже богословствуяй страдалец Димитрий в темнице заключается, и с скорпиею чувственною змия уморив мысленнаго, и гордыню Лиеву низложив чрез Нестора божественнаго, копием прободается, и миро ныне из гроба точит.

Богородичен: За Адама — Господь, за Еву — Ты, Всечистая, Гавриил же — за льстивнаго змия, Крест же — за древо, вертоград гроба — вместо Едема, радуйся — вместо печали, копие — вместо пламеннаго оружия, и багряница — вместо смоковнаго листвия: Тя убо поем, Отроковице, яко всех виновну.

Песнь 9.

Ирмос:

Ужасеся о сем небо, и земли удивишася концы, яко Бог явися человеком плотски, и чрево Твое бысть пространнейшее небес. Тем Тя, Богородицу, Ангелов и человек чиноначалия величают.

Прием твой алавастр душевный, добродетелей божественнаго мира исполнен, имея же Христа, преклонша тебе, мучениче, главу, яко упокоившася жития твоего светлостию чистоты. Тем ублажился еси и благодати исполнился еси, мироточити мира концем.

Се ожидающих тя воздаяний неизреченных светлая проображения, се источник мира приснотекущаго, о страдальче! Богу убо предстоя со дерзновением мученическим, Императору нашему испроси на враги победу, и царства конец неотъемлемь.

Образом Креста Победотворца победил еси Лиево суровство, и победителя Нестора, и сострадальца поставив. И ныне всяк язык варварский работен покори Императору нашему, содействуя, своинствуя, укрепляя, величаяй земныя концы Димитрие.

Теплою от сердца любовию к твоему честному ковчегу прибегающия, мучениче Христов, миро проливающему реками, твоими молитвами избави дел душетленных и потопа страстей злосмрадия; обоняния же покажи сия Господу благовоннейша.

День радости духовныя совершаем, Димитрие, видяще мира твоего непрестанно точащ источник. Ты же страстей омрачение разоряя, яко божественнаго исполнен света, яко во дни давай ходити благообразно, Божий же видети Свет неприступный.

Богородичен: Ты, Всечистая, златая голубица еси, яко сучец масличный, носящая Слово Божие, помазавшее плоть Свою елеем Божества. Егоже в сердцы, яко ковчег, прием страдалец, из гроба миро точит, и умащает верных лица.

Светилен.

Крестом вооружил еси Нестора, чрез онаго Лиеву разорив гордыню, Димитрие, на тризнищи, якоже Христос, отверзаеши копием ребра твоя, имиже стадо твое храни.