Святцы: Соообщество Православных Прихожан

Каноны святому преподобному Никодиму Святогорцу (Каноны святым)

Песнь 1.

Ирмос:

Отверзу уста моя, и наполнятся Духа, и слово отрыгну Царице Матери, и явлюся, светло торжествуя, и воспою, радуяся, Тоя чудеса.

Троице Единосущная, отче, Сыне, Душе Святый, премудрость подаждь ми, да воспою светло прославльшаго словесы, и учении, и делы Тя, Господи, святаго Никодима.

Ум Небесный, мирохранительница Духа, Божественный Никодим всех зовет нас летную память его совершити. Приидем убо вси, сего чтуще.

Умертвив помысл плоти твоей, Никодиме, хуждшее, отче, покорил еси лучшему подвигом любомудрия Божественнаго и явился еси благодати сосуд многоценный.

Богородичен: Силу, и утверждение, и просвещение стяжав Твоим, Госпоже, благоволением, Божественный Никодим, богодухновен и весь богоносен, последним в летех явися на Афоне.

Ин. Глас 8.

Ирмос:

Колесницегонителя фараоня погрузи чудотворяй иногда Моисейский жезл, крестообразно поразив и разделив море, Израиля же беглеца, пешеходца спасе, песнь Богови воспевающа.

Твоим сиянием, Светодавче Господи, ум мой просвети и слово ми даждь, Слове, да воспою усты светло песнь достойную Никодиму, Божественному и дивному Твоему служителю.

Чистое твое жительство, преподобне, селение света яви тя на Афоне, и столп всесветлый, и светильник светлейший, сияющий в мире безсмертия учении, отче Богоглаголиве Никодиме.

Закон Божественный раскрывая, преподобне, слово богодухновенное богоприятным языком, разумений море и богатство Божественнаго знания в многообразней мудрости Церкви одождил еси, отче, якоже манну Небесную.

Богородичен: Струи Божественных душепитательных, Госпоже, источниче неистощимый, излей души моей воду, скачущую в живот вечный, да угасиши, Дево, греха угли, и преисполнюся невещественнаго сияния.

Песнь 3.

Ирмос:

Твоя песнословцы, Богородице, Живый и Независтный Источниче, лик себе совокупльшия, духовно утверди, в Божественней Твоей славе венцев славы сподоби.

Исполнился еси света Небеснаго, очистив, Никодиме, ум, и, яко светило многосветлое, в последняя лета в Церкви возсиял еси во спасение благочестивых.

Глаголов Божественных твоих благодать по всей земли возсия, яко молния небесная, нравы душевныя очищающи и к свету направляющи повелений Создавшаго всяческая.

Светильник Божественнаго разумения, труба благохвальная Бога, язык богоглаголивый, да поется Божественными песньми достодолжно днесь Богоизбранный Никодим.

Богородичен: Храм светоносный и Божий престол огнезрачный явилася еси, Благословенная Госпоже, Того плотски заченшая. Сего ради и мене озари светлостию славы Твоея.

Ин.

Ирмос:

Утверждей в начале Небеса разумом и землю на водах основавый, на камени мя, Христе, заповедей Твоих утверди, яко несть свят, паче Тебе, Едине Человеколюбче.

От скверны всякия страсти душу и тело очистив, скорым воздержанием, Богомудре Никодиме, безстрастия возделываеши благодать и к стяжанию сея всех призываеши словом твоим.

Добродетельми украшенный таинник богоносный жития, во Христе сокрытаго, явился еси нам, Никодиме блаженне, к Божественным восхождением возводя души наша.

Ум твой, отче, осиянный Утешителя славою, рука же твоя, Им движимая, изобрази нам Небесная учения во святых и многих книгах, Никодиме.

Богородичен: Препрославленная Мариам, Всецарице Дево, Бога неизреченно рождшая, растлевшую страстьми мою душу исцели и даждь ми скоро обращение спасительное.

Седален, глас 5.

Богодухновенная уста Божественнаго Духа, согласная лира Небесных песней, афонских монахов украшение, богоносный книжник премудрости Божия, Никодим Богомудрый радостно да восхвалится, яко Христа служитель истинный.

Богородичен: Богородице Дево, мира помоще, во время нужды помогай присно притекающим тепле предстательству Твоему и настоящий Твой, Чистая, удел честный сохраняй от всякаго вреда, к Твоему бо заступлению всегда притекает, Госпоже.

Песнь 4.

Ирмос:

Седяй в славе на Престоле Божества во облаце легце, прииде Иисус Пребожественный Нетленною Дланию и спасе зовущия: слава, Христе, силе Твоей.

Закона Божественнаго учений и словес Духа научився нощию и днем, Никодиме, древо многоплодное явися при водах Божественныя благодати, плодоносящее ведение лучшее.

Тихий, отче, нравом, и кроток видом, и сладкий словом, и увещанием Богомудрый явился еси к тебе притекающим, святе, подавая всем спасительная учения.

Поражают умы верных, отче преподобне, высота, и глубина, и длина, и широта, Никодиме, мудрости твоея благодатныя сокровища, ты бо яко бездна великая ведения явися.

Богородичен: Небо на земли явилася еси, небес вышшее, Дево Пресвятая, на руку держащая, яко Младенца, Творца небу и земли, милостию к Небесному нас возводящаго жительству.

Ин.

Ирмос:

Ты моя крепость, Господи, Ты моя и сила, Ты мой Бог, Ты мое радование, не оставль недра Отча и нашу нищету посетив. Тем с пророком Аввакумом зову Ти: силе Твоей слава, Человеколюбче.

Медоточный, и сладчайший, и богогласный твоего языка орган, одушевленный Богом, Никодиме, воспел есть преподобных славныя подвиги, звуки сладчайшими и песньми стройными благочестивых сердца возвеселяя.

Манну живота, мед из камене боготочный, росу Божественную, от Святаго Духа сходящую на землю, пораждает слово твое, Небесный таинниче Никодиме, окормляя, и возвеселяя, и орошая сердца верно приникающих к книгам твоим.

Сладость Божественныя благодати, преподобне, непорочным сердцем излиянная усты твоими честными, в книгах святых сохранися, Никодиме, и всех услащает и радует, верно поучающихся от книг твоих.

Богородичен: О нас присно моли, Богородице, Единая Приснодево, Прошедшаго от чистых кровей Твоих, да милостив будет людем, ихже сотвори, и подаст всем нам грехов разрешение и света вечнаго причащение.

Песнь 5.

Ирмос:

Ужасошася всяческая о Божественней славе Твоей: Ты бо, Неискусобрачная Дево, имела еси во утробе над всеми Бога и родила еси Безлетнаго Сына, всем воспевающим Тя мир подавающая.

Учения Божественная источил еси, Никодиме, яко река Бога Живаго, и, яко поток радостный, присно радуеши течении словес твоих, мудре, Церковь всю Христову Православную.

Тихо пожил еси, Никодиме, научився трезвению ума, и воздержанию, и чтению богодухновенных Писаний, и вознеслся еси мысленно в Горняя облистания Духа.

Мученик воспел еси труды и подвиги и преподобных доблести, имже последовал еси ангельским на земли житием и с ними, преподобне, прославился еси.

Богородичен: Пресветлое селение Бога Вседержителя, Благодатная Богородице, омраченную мою душу просвети и сию сосуд чистый Возсиявшаго из Тебе, Богомати, покажи.

Ин.

Ирмос:

Вскую мя отринул еси от лица Твоего, Свете Незаходимый, и покрыла мя есть чуждая тьма, окаяннаго, но обрати мя и к свету заповедей Твоих пути моя направи, молюся.

Добродетелей преуспеяние, и духовных подвигов училище, и писания Божественная велелепно составляеши во святей книзе, юже по долгу от дел сих нарекл еси.

Земледеланием словесе страстей отсекаеши корени, Никодиме, и семя заповедей Божиих спасительное в душевныя нивы мудро полагаеши, отче, яко служитель Божий Божественнейший.

Пути невидимыя брани ко властем тьмы, Никодиме, всем раскрываеши, яко в сей победивый, и нас готовиши к подвигу противу страстей же и демонов действенными советы, Богодухновенне.

Богородичен: Матеродевственная Дщи, Яже Бога Слова неизреченно заченшая, сие Твое стадо, славную Гору Афонскую, сохраняй, покрывай от всякия нужды и пагубы, якоже обещалася еси, Твоею добротою.

Песнь 6.

Ирмос:

Божественное сие и всечестное совершающе празднество, Богомудрии, Богоматере, приидите, руками восплещим, от Нея рождшагося Бога славим.

Новоявленное явися солнце Церкви Христовей, Никодиме, просвещая всегда православных собор лучами словесных твоих наставлений.

Велий явился еси учитель, яко сотворивый Божественную волю и научивый, Никодиме, исполняти ю. Сего ради великия чести сподобился еси от Господа, тя прославльшаго.

В добродетелех богодухновенный, словом же и мудростию богомудрый, на Афоне явился еси тайноводство богоразумное помышлений монахов.

Богородичен: Радуйся, светильниче многосветлый Света Богоначальнаго, Приснодево, озаряющи таинственными сиянии благочестно, радуйся, вопиющих Ти.

Ин.

Ирмос:

Очисти мя, Спасе, многа бо беззакония моя, и из глубины зол возведи, молюся, к Тебе бо возопих, и услыши мя, Боже спасения моего.

С терпением твое житие совершив, Никодиме, тишиною ума и Божественным очищением Писаний жилище и учения отеческаго уста показался еси.

Силою любве к Богу, отче, укрепляемь, немощь плотскую расточил еси, Никодиме преподобне, спасения ближняго ради написуя поучения.

Обильно излиянным словесным течением уст твоих, Никодиме, орошаются присно наша помышления к плодоношению добродетельных, отче, деяний.

Богородичен: Ангелов радование и людей помоще, Благословенная Чистая, Едина Приснодево, всегда в нуждах нам помогай и во всяких обстояниих.

Кондак, глас 8.

Яко таинника изряднейшаго добродетельнаго жития и благочестия, богоноснаго учителя Православия, празднует тя Церковь, с Небес бо дарования приемый, озаряеши Божественными твоими писании вопиющих ти: радуйся, отче Никодиме.

Икос:

Нравом Ангел и велий в познании, Никодиме, на Афоне показался еси, ангельское бо имея житие, ангелоподобным гласом уяснил еси отеческая писания, имиже просвещаеши вопиющих: радуйся, Наксии благоукрашение; радуйся, Афона озарение. Радуйся, отеческих догматов раскрытие; радуйся, святых речений разрешение. Радуйся, высото разума и мудрости реко; радуйся, глубино Божественнаго ведения и любве сокровище. Радуйся, яко показался еси книжник Богоносный; радуйся, уяснителю Богоглаголивый. Радуйся, светильниче нравственныя чистоты; радуйся, огню Горния светлости. Радуйся, имже вернии утверждаются; радуйся, егоже врази трепещут. Радуйся, отче Никодиме.

Песнь 7.

Ирмос:

Не послужиша твари Богомудрии паче Создавшаго, но, огненное прещение мужески поправше, радовахуся, поюще: препетый отцев Господь и Бог, благословен еси.

К восхождению степеней жития светлаго, преподобне Никодиме, лествицею словес, тобою водруженною, возводиши верою притекающих к книзе твоей, юже нарицаеши Лествицею новою.

Яко благовонный луг Божественнаго Духа, отче Никодиме, вертоград Живота благодатнаго ралом языка твоего богореченнаго богодухновенную книгу твою нам показал еси, юже нарицаеши Вертоград благодати.

Язык Божественный обогатив, Никодиме, и ум Богоприятный, наставник священный словесе веры в последняя лета явился еси, преподобне, и призываеши всех к стяжанию лучшаго.

Богородичен: Богодухновенне восхвали священный Никодим величия Твоя, воистинну дивная, Дево Препетая, егоже прославила еси благоволения Твоего таинственными явлении, яко служителя Твоего Божественнаго.

Ин.

Ирмос:

Божия снизхождения огнь устыдеся в Вавилоне иногда. Сего ради отроцы в пещи, радованною ногою, яко во цветнице, ликующе, пояху: благословен еси, Боже отец наших.

Глаголов твоих Божественных державу, отче, и светлость, и Горнюю благодать, и обильный воистинну источник николиже можаху терпети, Никодиме, сонми мудрствующих, сего ради побеждахуся тобою.

От всякия скверны очистил еси, отче Никодиме, и душу, и тело, и чувства, и помышления. Сего ради и нас возводиши к чистоте и соблюдению ума мудрым учением твоим.

Ума чистотою и крепостию помышления, отче, святых отец богоглаголивая словеса уяснил еси и сокровище душеполезное оставил еси Церкви Христовей, Божественныя книги твоя.

Богородичен: Тишину Небесную и умиленный нрав даждь ми, Богородице Дево, и свет душевным моим стопам, яко да стезями, добре ведущими мя к Горнему житию, шествую, Дево Чистая.

Песнь 8

Ирмос:

Отроки благочестивыя в пещи Рождество Богородичо спасло есть; тогда убо образуемое, ныне же действуемое, вселенную всю воздвизает пети Тебе: Господа пойте, дела, и превозносите Его во вся веки.

Очищение от страстей греха и исцеление страждущим душам, святе, печали искупление и жития святаго лучи подает присно Божественное слово твое, сияющее светом Небесным благоговейно к нему притекающим.

Незлобив и кроток явился еси и, всякою правдою украшаемь, преподобне Никодиме, и праведности являя светлость в лице твоем, милостив был еси всем, яко преисполнен сияния Божественнаго.

Усты всемудрыми твоими уяснив догматов Православных акривию, преподобне Никодиме, от запада пришедших к тебе удивил еси и сих показал еси воистинну яко рыбы безгласныя потоком, отче, Божественных твоих речений.

Богородичен: Исцели душу мою, болящую и страстьми греховными и помыслы нечестивыми и скверными опаляемую, Всечистая, и покаяния светом озари сердце мое, к Тебе бо прибегаю, окаянный, да не презриши молитвы моея, Дево.

Ин.

Ирмос:

Седмерицею пещь халдейский мучитель Богочестивым неистовно разжже, силою же лучшею спасены, сия видев, Творцу и Избавителю вопияше: отроцы, благословите, священницы, воспойте, людие, превозносите во вся веки.

Славно украсился еси на Афоне, Никодиме, словом и мудростию и жития светлостию образ явился еси и наставник спасительный всем иноком в добродетелей воздаяние, вопия непрестанно: священницы, благословите, людие, превозносите Христа во веки.

Глаголом Божиим препоясавыйся, яко мечем Небесным, и облекийся, отче, якоже бронею, благодатию Духа, еретики и духи мысленныя обратил еси вспять, в веселии вопия: священницы, пойте, людие, превозносите Христа во веки.

Святыни сокровище зрится глава твоя, Божественное благоухание источающи, сосуди бо явишася ароматов уста твоя, преподобне, якоже рече Премудрость, дыхание безсмертия и питие веселия, еже от безстрастия, нам присно подавающии

Богородичен: Плотски заченшая безплотнаго Господа, сущаго в недрех отчих, Сына, Собезначальна Отцу же и Духу, без истления обновляюща мир, плотскою злобою растленную душу мою обнови, Дево, истинным покаянием.

Песнь 9.

Ирмос:

Всяк земнородный да взыграется, Духом просвещаемь, да торжествует же Безплотных умов естество, почитающее священное торжество Богоматере, и да вопиет: радуйся, Всеблаженная Богородице, Чистая Приснодево.

Таинник твердый Духа был еси ума светлостию, преподобне Никодиме, и отцев древних, святе, священными труды твоими светлый цвет подавая, от словес тех верным благовонное разумение.

Все житие твое, яко фимиам, от юности, и яко жертву непорочную, Жизнодавцу Слову принесл еси, Того стопам последовав, преподобне. Сего ради венча священно тя Христос венцем премудрости.

Песньми священными, Никодиме всемудре, празднуем святую память твою, освящаеми твоею благодатию. Но, яко дар благоприятный, приими, отче, хваление всех нас, тепле целующих тя, яко отца нашего и учителя.

Богородичен: Всевышняго Бога неизреченно заченшая, Едина Преблагословенная, благостию от ада нас возведшаго, падшаго мя в глубину страстей возведи на высоту жития чистаго, Богородице, помоще наша.

Ин.

Ирмос:

Ужасеся о сем Небо, и земли удивишася концы, яко Бог явися человеком плотски и чрево Твое бысть пространнейшее Небес. Тем Тя, Богородицу, Ангелов и человек чиноначалия величают.

Видети сподобился еси, разрешився плоти твоея, Никодиме преподобне, паче ума Благоначалия Трисияннаго свет и благодать, ихже и наследник, и причастник был еси, Богоглаголиве, яко поживый житием во всем богодухновенным.

Аромат источают словеса твоя честная, якоже цвети весны благовоннии, дыхание живота бо и благоухание от Бога всем показал еси ты, учения, отче, ниво, Никодиме Богомудре, светило Церкве, православных украшение.

Небесную сладость восприяв от Бога, Богоносе Никодиме, и живота необоримаго усладився, любовию тя празднующих сохраняй и покрывай твоими молитвами и мене, усердно тя воспевающа, отче, просвещением твоим озари.

Богородичен: Пресветлый светильниче отеческаго, Чистая, озарения, престоле Бога, егоже обстоят со страхом велиим силы Небесныя, Едина Приснодево Марие, озари ум мой светом повелений из утробы Твоея Возсиявшаго.

Светилен:

Любомудрия Божественнаго любовию питаемь, мудрости Горния, отче, насладился еси богатством, Никодиме Богомудре, с богословия органом и праведными пожив, с нимиже не престай моляся о нас, Богоносе.

Богородичен: Бога Пресущественнаго, Дево, воплотившая, низложила еси Твоим Рождеством осуждение Евы и благословения источник источила еси Тя славящим и благочестно проповедующим Тя Всечистую Богородицу и Приснодеву.