Русская Православная Церковь. Святцы

Каноны святому священномученику Никите Славянину, Афонскому (Каноны святым)

Песнь 1.

Ирмос:

Воду прошед, яко сушу, и египетскаго зла избежав, израильтянин вопияше: Избавителю и Богу нашему поим.

Воду прошед мирскаго мятежа и всякаго зла избежав, Богомудре, в тихое пристанище Афона вселился еси и благоугодная Избавителю и Богу творил еси.

Восхождения в сердце своем полагающу тебе, благославне, в воде слез твоих потопил еси фараона мысленнаго победительною десницею Бога нашего.

Тезоименн сый победы, добропобедниче, на страсти подвизался еси и всеоружием Креста победитель тех был еси, но и нам победители греха быти, молися.

Богородичен: Введши Богозваннаго Никиту в Гору достояния Своего, в готовое жилище скитское, Помощница и Покровительница, Госпоже, была еси ему во спасение.

Ин. Глас тойже.

Ирмос:

Колесницегонителя фараоня погрузи чудотворяй иногда Моисейский жезл, крестообразно поразив и разделив море, Израиля же беглеца, пешеходца спасе, песнь Богови воспевающа.

Страстьми мя омраченна, светлыми молитвами твоими озари, преподобне, да тя, светозарна иерея и мученика, воспою песньми.

Любве ради Божия вся, яже в мире сладкая, оставил еси и, Святыя Горы безмолвник быв, сосуд явился еси благодати, всечестне.

Богородичен: Благодарственную песнь приносим Ти, Владычице, избавляеми Тобою от всяких лютых, радуйся, зовуще, Заступнице славящих Тя.

Песнь 3.

Ирмос:

Небеснаго круга Верхотворче, Господи, и Церкве Зиждителю, Ты мене утверди в любви Твоей, желаний краю, верных утверждение, Едине Человеколюбче.

Небеснаго круга Творцу и желаний краю, всеизящне, приближаяся, в любви к Нему от всея души, сердца и помышления утверждался еси и от силы в силу шествовал еси благодатию Единаго Человеколюбца.

Се что добро или что красно, – поющу ти,– но еже жити братии вкупе; житие общежительное в обители сей возлюбил еси и совершенныя любве к ближним исполнился еси помощию Человеколюбца.

Небесный человек и земный Ангел ревнуя быти, ангельския чистоты рачитель был еси и, благодати священства сподоблен, яко Ангел, словесную службу непорочно приносил еси Единому Человеколюбцу.

Богородичен: Небесною силою Твоею, Всецарице, препоясану бывшу Никите, Небесныя силы, невидимо служащии, име, достославный в страшном Тайнодействии, славя благость Твою и величие Сына Твоего, Единаго Человеколюбца.

Ин.

Ирмос:

Утверждей в начале Небеса разумом и землю на водах основавый, на камени мя, Христе, заповедей Твоих утверди, яко несть свят, паче Тебе, Едине Человеколюбче.

Богом укрепляемь, постническое житие на Афоне возлюбил еси, Всеблагую Матерь Живота Тайноучительницу имея, Богоприятне.

Яко крин, во удолиих Святыя Горы процвел еси, прехвальне, якоже финикс, возвысился еси добродетелию и, яко кедр, крепок показался еси.

Богородичен: Сострадательною Твоею любовию стадо Твое назирающи, смертоноснаго избави вреда, молящися о нас, рабех Твоих, Всеблагая Владычице.

Ин кондак, глас 4.

Всеоружием Креста огражден, к подвигом вольне изшел еси, не убоявся, Богогласе, вражиих прещений, с ревностию же веру исповедуя, не престал еси, дондеже мучения искус прошел еси весь, и почесть победы, Никито, получил еси.

Седален, глас 4:

Преподобных похвалу и страдальцев украшение священное, Никиту достоблаженнаго воспоим с верою к нему взывающе: священномучениче светозарне, моли Христа Бога прегрешений оставление даровати празднующим любовию святую память твою.

Богородичен: Всю надежду на Тя, Богородице, Никита возложив, благоугоди Тебе в наследии Твоем, иерей и мученик быв Сына Твоего. Ходатайством того яви богоугодны и нас, уповающих на Тя, и грехов прощение испроси нам, Преблагословенная.

Песнь 4.

Ирмос:

Услышах, Господи, смотрения Твоего таинство, разумех дела Твоя и прославих Твое Божество.

Услышав, приснопамятне, глас Христа, во Евангелии глаголюща: возмите иго Мое на себе, – в трудех и бдениих пожил еси зде, в воздержании и пощении, сокровище некрадомо – молитву умную имея и славя Его Божество.

Услышавше равноангельное житие твое, всеизрядне, и постническия подвиги, мнози от сущих на Афоне назидахуся кротостию и смирением твоим, молчанием же и терпением, и прославляху Христово Божество.

Услышавшу тебе, святе, о неизреченных благах, яже уготова Бог любящим Его, в слезах и воздыханиих стремился еси стяжати себе храмину нерукотворену, вечну на Небесех, да прославляеши тамо Христово Божество.

Богородичен: Услыша преподобный Никита обетования Твои, Дево, яко боголюбезно поживших в Горе Твоей представиши Богу и испросиши прощение грехов, труды к трудом прилагаше, благоугождая Тебе и славя Сына Твоего Божество.

Ин.

Ирмос:

Ты моя крепость, Господи, Ты моя и сила, Ты мой Бог, Ты мое радование, не оставль недра отча и нашу нищету посетив. Тем с пророком Аввакумом зову Ти: силе Твоей слава, Человеколюбче.

Плотское желание вконец отринув, веру, надежду и любовь ко Господу и Его Матери стяжал еси, освятивших тя, всечестне.

Богоугождения ревнитель сый, возставляй нас ко благоделанию, Богоносне, неуязвимы творя от стрел вражиих молитвами твоими.

Богородичен: Ты слава человеческаго рода, Богоневестная Марие, Ты благодать Богоданная верным, Ты иноком прибежище и утешение.

Песнь 5.

Ирмос:

Просвети нас повелении Твоими, Господи, и мышцею Твоею высокою Твой мир подаждь нам, Человеколюбче.

Просвещаему тебе повелении Господними, мрачная демонская искушения побеждал еси, победоносне, Божественною благодатию покрываемь хранившаго тя Человеколюбца.

Просвещающаго всякаго человека, Христа, иерей сый, молися о почитающих тя, богатносветле, да не объимет нас нощь лютых наведений, от нощи утренюющих к Человеколюбцу.

Просвещаемь словесы Господа, доблемудре, еже последовати стопам Его, огню любве, снедающу тя, возжелел еси исповедати пред мусульманы Имя Его и принести себе в жертву Человеколюбцу.

Богородичен: Просвети ум наш и душу световоди, Световодительнице Никиты, наставляющи ны молитвами его на повеления Сына Твоего и укрепляющи благодатию Того, яко Человеколюбца.

Ин.

Ирмос:

Вскую мя отринул еси от лица Твоего, Свете Незаходимый, и покрыла мя есть чуждая тьма, окаяннаго, но обрати мя и к свету заповедей Твоих пути моя направи, молюся.

Нощь мрачных искушений покрывает мя, светозарне, привлачая к бездне безнадежия. Темже молю тя: на светлую стезю покаяния направи мя.

Даждь ми время покаяния, Многомилостиве Господи, предстательством священнаго исповедника Твоего и непобедимаго мученика Никиты.

Богородичен: Посещения сподоби мя, Всенепорочная, и житию исправление подаждь ми, наставляющи на стези спасительнаго деяния и зрения.

Песнь 6.

Ирмос:

Молитву пролию ко Господу и Тому возвещу печали моя, яко зол душа моя исполнися и живот мой аду приближися, и молюся, яко Иона: от тли, Боже, возведи мя.

Молитвы проливал еси теплыя ко Господу, да подаст ти, достославне, Божественную силу Свою со гласом хваления и исповедания пожретися Ему, пожершемуся нас ради и от тли возведшему ны.

Молитву прилежну творил еси, святе, явльшуся ти на подвиг страдальческий во дни воспоминания страстей Христовых: в обители бо града Серр, всю нощь у храма бдя, по исповеди Пренебесными Дары оживотворился еси.

Молитвою и Тайнами, прехвальне, укреплен, узрел еси агарянина, хрома от рождения, и обещавшуся ти исцелити его, аще уверует во Христа Бога, ят был еси мусульманы и предан тех властителем.

Богородичен: Молитвам, принесенным Тебе, Богородице, Никитою, милостивно внемши, укрепила еси того совершити, елика обеща он и возжела воздати во спасение свое Господеви. И мы молим Тя: от тли возведи ны.

Ин.

Ирмос:

Очисти мя, Спасе, многа бо беззакония моя, и из глубины зол возведи, молюся, к Тебе бо возопих, и услыши мя, Боже спасения моего.

Трапезунда прозябение, Афона похвалу и Серр удобрение, монашествующих собор, преподобнаго страдальца да ублажим.

Иерейства одеждою обложен, украсился еси славою мученичества, жрец и жертва яве показавыйся, приснопамятне.

Богородичен: Храни, Всеблагая Госпоже, достояние Твое невредно от искушений борителя и исполните волю Сына Твоего укрепи ны.

Кондак, глас 2:

В преподобии и правде, отче, пожил еси и, страданьми усовершився, сокровиществовал еси себе богатство дарований. Долгов убо разрешение испроси нам, недугов свобождающи, всебогате Никито, и обители сея, в нейже Жертву Богу приносил еси, буди присное утверждение.

Икос:

Новоявленная звезда показался еси на тверди церковней, Никито небоявленне, ты бо, постничеством удобрен, иерейством украшен и Духа благодатию осиян, светлым исповеданием своим омраченныя оттоманы посрамил еси, Христа – Солнце Правды – благочестно тем проповедавшу ти, муки же лютыя и удавление за Него небоязненно приявшу, достойно увенчанну и прославлену на Небеси, отонудуже не престай озаряти славящия тя, священномучениче, и обители сея, в нейже священнодействовал еси, буди присное утверждение.

Песнь 7.

Ирмос:

От Иудеи дошедше, отроцы в Вавилоне иногда верою Тройческою пламень пещный попраша, поюще: отцев Боже, благословен еси.

Честная память твоя, великоимените, веселит обитель сию, воспевающую подвиги твоя, юже соблюдай мольбами своими ко Господу, да поем: отцев Боже, благословен еси.

Яко адамант, тверд быв, притупил еси стрелы агарянския, уничижив Моамефа, светлое же возвысив знамение победы, радуйся, взывал еси, добропобедниче: отцев Боже, благословен еси.

Целомудрием и правдою украшену ти, мудрость же и мужество явльшу во страдании, красною колесницею сея четверицы востекл еси к Небесным, вопия: отцев Боже, благословен еси.

Богородичен: Крепость и утверждение Тебе, Всенепорочная, Никита имея, противу сарацынския прелести крепко вооружися, Тя проповедав, Богородицу, и Сыну Твоему поя: отцев Боже, благословен еси.

Ин.

Ирмос:

Божия снизхождения огнь устыдеся в Вавилоне иногда. Сего ради отроцы в пещи, радованною ногою, яко во цветнице, ликующе, пояху: благословен еси, Боже отец наших.

Лик духовный составльше, песнопение приносим ти, Богомудре, ходатая тя от нас к Богу предлагающе и Богоматери.

Кий язык восхвалити возможет твое терпение в муках, в нихже доблествен показался еси, непобедиме?

Богородичен: Кий дар принесем Ти, Марие, за вся дары, яже приемлем от Твоего благоутробия? Славим убо Тя и величаем милость Твою.

Песнь 8.

Ирмос:

Седмерицею пещь халдейский мучитель Богочестивым неистовно разжже, силою же лучшею спасены, сия видев, Творцу и Избавителю вопияше: отроцы, благословите, священницы, воспойте, людие, превозносите во вся веки.

Словес твоих, святе, силы злочестивии стерпети не возмогоша, темже в смрадную темницу, биюще, тя ввергоша, Господеви взывающа: священницы, благословите Его во веки.

Огнем люте опаляемь и за нозе немилостивно повешаемь, под ногтьми же и чревом ужасно пронзаемь, пострадавшему за ны Христу вопиял еси: священницы, воспойте Его во вся веки.

Зря Подвигоположник достославный конец подвигов твоих, руками ангельскими несому, прия священную душу твою, к Немуже радостно взывал еси: священницы, хвалите Его во вся веки.

Богородичен: Иже от Тебе, Чистая, воплотившееся Слово распятие претерпи спасения ради нашего, Того страсти величая, Никита, в муках укрепляемь, взываше: священницы, превозносите Его во веки.

Ин.

Ирмос:

Царя Небеснаго, Егоже поют вои Ангельстии, хвалите и превозносите во вся веки. Твою, Божественне, летнюю совершает память обитель сия, заступника тя имущи яко своего иерея и мученика христоподражательна.

Глас ти возсылаем молебный, Богоприятне: буди нам столп крепости, избавляя всяких бед твоим ко Владыце ходатайством.

Богородичен: Приими, Владыко, милостивно Молитвенницу, Матерь Твою, о нас и молитвами Ея и святаго Никиты пробави милость Твою к рабом Твоим.

Песнь 9.

Ирмос:

Проявленное на горе законоположнику во огни и купине Рождество Приснодевы в наше, верных, спасение песньми немолчными величаем.

Подражатель быв Уснувшаго на Древе и мертвых Возбудившаго и непобедимый таинник Того, в день покоя Его успе, на древе вервию удушен, враги удушив терпением своим.

Венценосный возшел еси, добрострадальче, в Горняя селения, сугубым венцем увязен рукою Венцедателя, всеблаженный убо небожитель сый, поминай поминающия тя.

Духовнику, поощрившему тебе, святе, Божественными словесы на мученичество, спасение с Небесе подаеши и честнаго ученика твоего спасаеши по обоим твоим предстательством.

Богородичен: Милостива яви нам Сына Твоего, Пречистая, егда сядет на Престоле славы Своея судити вся земныя, имеющи на сие молящаго Тя ублажаемаго нами угодника Твоего Никиту.

Ин.

Ирмос:

Воистинну Богородицу, Тя исповедуем, спасеннии Тобою, Дево Чистая, с Безплотными лики Тя величающе.

От неистощимаго Источника живота всех – Христа – живоносныя почерпл еси струи благодати, и чудеса совершаеши, и исцеления подаеши к тебе прибегающим.

Ангелов собеседниче, преподобных сопричастниче и священномучеников равностоятелю, прощение испроси певцем твоим, святе, мир, здравие же и спасение.

Богородичен: Со всеми святыми ликуя, славит Тебе, Дево, и Сына Твоего и Бога Никита, но и нас мольбами того жизни вечныя наследники сотвори, да Тя присно величаем.

Светилен:

Сын света сый, Богосветле, светом благодати озарился еси по кончине, освещая град, Никито, якоже узреша вернии в нощь пресветлаго Воскресения Христова. И ныне светоносною душею твоею предстоя Безлетному Свету, озаряй обитель сию, проси нам велия милости.

Богородичен: Света незаходимаго была еси обитель, Владычице, девства добротами светящи и благодатию сияющи, темже просвети ны, вопиющия Ти: радуйся, храме пресвятый Божественныя славы и свете сущих во тьме, препрославленная Богородице Приснодево.