Русская Православная Церковь. Святцы

Каноны святых отцов шести Вселенских Соборов (Каноны святым)

Песнь 1.

Ирмос:

Яко по суху пешешествовав Израиль по бездне стопами, гонителя фараона видя потопляема, Богу победную песнь поим, вопияше.

Иже от Никеи, якоже от некоего небесе, всюду возгремевше Слово Живаго Отца и Сего показавше враги, громом избиены, священными словесы да почтутся.

Духоборцев дух лукавый Святым Духом Христос от Своея Церкве далече отгна, вторым действом Собора совокупив.

Христоборца прелесть изгна Нестория Кирилл, Собора начальник, иже ясно Деву Марию исповеда, Богу Матерь чистую.

Богородичен: Несозданныя Троицы Единаго Христа во двою естеству и хотению, Чистая, раждаеши, соединение человеком и ангелом Тебе ради соделавшаго.

Ин. Глас 8.

Ирмос:

Колесницегонителя фараоня погрузи чудотворяй иногда Моисейский жезл, крестообразно поразив и разделив море, Израиля же беглеца, пешеходца спасе, песнь Богови воспевающа.

Отец благочестивое собрание, стекшеся иногда на Евтиха, воистинну Спаса проповеда в нераздельных естествах сугубых, божественнаго отца Кирилла учением шествующее яве и пребывающее.

Число шестьсот тридесятое благочестивейших мужей, Евтихову прелесть и Севирову ересь низложше, достигоша воспети сице: Христа во двою существу проповедуем, шествующе речением Кирилла блаженнаго.

Иже не проповедует, во двою естеству и действиих Христа, Слово Отчее, приимет анафему, четвертый бо Собор святых отец единомудренно сице проповеда. Вси убо их да ублажим.

Богородичен: Преславная о Тебе возглаголашася в родех родов, Яже Бога Слова во чреве вместившая, чиста же пребывши, Богородице Марие, тем Тя вси почитаем, по Бозе Предстательницу нашу.

Песнь 3.

Ирмос:

Несть свят, якоже Ты, Господи Боже мой, вознесый рог верных Твоих, Блаже, и утвердивый нас на камени исповедания Твоего.

Твари служитель явлься Арий безумный, и Македоний паки мерзок явлься, в геенне огненней равно мучатся со еллины.

Седмию Соборы священными святых отец честную Церковь уяснил еси, Христе, якоже седмих светильник светом прелести тму прогнав далече.

Стадо Твое, Слове, погубляет многообразная краста еретик, пастырие же Твоих словесных овец учением сие премениша.

Богородичен: Единаго родила еси, Пречистая, от Несозданныя Троицы во двою существу и хотению, Егоже образу честному покланяемся, благодати исполняеми.

Ин.

Ирмос:

Утверждей в начале небеса разумом и землю на водах основавый, на камени мя, Христе, заповедей Твоих утверди, яко несть свят паче Тебе, Едине Человеколюбче.

Иже Севира безстудно преклоншеся словесем, яда смертоточнаго исполненным, посрамитеся присно, отлучающеся вси Церкве, якоже волцы и пси хищнии.

Ликовственницы и вернии, Вседетеля и Спаса во двою нераздельных существ и хотениих сугубых и действиих почитаем, темже Севира прелести в конец отвращаемся.

Приидите, Севира и Иакова неблагополучных прелесть, с сими Феодосия, Диоскора отмещем яве, четвертый же Собор благочестивых отец воспоем песньми божественными.

Богородичен: Херувим и серафим явилася еси вышши, Богородице: Ты бо едина прияла еси Невместимаго Бога во Твоем чреве, Нескверная. Темже Тя, вси вернии, песньми, Чистая, ублажаем.

Седален, глас 4.

Светильницы пресветлии истины Христовы миру явистеся на земли, воистинну блаженнейшии, отцы боговещаннии, изсушивше ереси хульных языковредий и угасивше пламеновидная злославных смущения: темже, яко святителие Христовы, молитеся спастися нам.

Богородичен: Обновила еси, Чистая, Божественным рождеством Твоим истлевшее во страстех земнородных мертвенное существо и воздвигла еси вся от смерти к животу нетления. Темже Тя по долгу блажим вси, Дево Препрославленная, якоже прорекла еси.

Песнь 4.

Ирмос:

Христос моя сила, Бог и Господь, честная Церковь боголепно поет, взывающи, от смысла чиста, о Господе празднующи.

Врази Твои возшумеша, и ненавидящии Тя главу воздвигоша, Спасе, вмале, но абие падоша, не терпяще гласа труб духовных.

Солнца Солнцы сугубо озариша, Сын и Дух от Отца, несоздани, Собезначальни: Обоим Отец Един виновен веруется.

Седмь убо духов, иже почиша на Христе, Исаия сие рече, на седмих же Соборех почи Христос со Отцем и Божественным Духом.

Богородичен: Бога родила еси, плоть носившаго, от чистых Твоих кровей, Отроковице Чистая, Егоже, сугуба естеством, во Ипостаси же единей, отцы проповедаша.

Ин.

Ирмос:

Ты моя крепость, Господи, Ты моя и сила, Ты мой Бог, Ты мое радование, не оставль недра Отча, и нашу нищету посетив. Тем с пророком Аввакумом зову Ти: силе Твоей слава, Человеколюбче.

Рцы нам, безумный Севире и суетный: едино естество сложно безначально, свет Слово Отчее и Сына? Аще бо сице речеши, и другое естество знаменал еси: плоть бо и Слово, не едино существо, но сугубо сущее, окаянне.

Едино рекши естество Слова, наведе воплощшееся естество человечества, кроме изменения всячески и смешения, александриом учитель же и председатель, ясно два естества и хотения научая православно мудрствовати хотящих.

Два естества Христова вси проповедаем неслиянно, всякое нечестие Евтихия, вернии, абие и Диоскора безумнаго попирающе, последуем пределу святых отец и Кирилла божественнаго речением.

Богородичен: Херувимское носило Ты, Богомати Чистая, Ты вместилище, Ты и приятелище Слова Отча и Бога, от пречистых ложесн в плоть облекшагося. Темже, во двою существу из Тебе Воплощшемуся покланяющеся, непрестанно славим.

Песнь 5.

Ирмос:

Божиим светом Твоим, Блаже, утренюющих Ти души любовию озари, молюся, Тя ведети, Слове Божий, истиннаго Бога, от мрака греховнаго взывающа.

Божественный виноград Христов, иже от Египта пренесен, темнаго отчаянна губителя зверие первее поядаху, пращею же святых отец далече отгнашася.

Божественным сиянием трисиянным ум просвещше, честнии отцы Единаго проповедаша Честныя Троицы Христа Господа, сугуба естествы и хотении.

Троичен: В вещных, якоже в серафимских, мудрыми отцы, о Троице, Церковь онебесися, трисвятую песнь присно Тебе поющи, собирает Троическое Твое Едино Божество.

Богородичен: Мати и раба Твоего Сына была еси, Чистая, ибо Иже из Тебе прежде Тебе бяше, яко Содетель Твой, Егоже во двою существу познаваем и соединяем Словом Ипостасным.

Ин.

Ирмос:

Вскую мя отринул еси от лица Твоего, Свете незаходимый, и покрыла мя есть чуждая тма окаяннаго? Но обрати мя, и к свету заповедей Твоих пути моя направи, молюся.

О, Севире! Естеств Христовых не сливай люте, законопреступне, ибо жрителие и преблаженнии учителие вси, во двою существу и во едином Христовом Лице провозвестивше, всем изложиша.

Прият естество человеческое яве Безначальный, Отчее Слово, яко Человеколюбец, хотя ущедрити нас, погибших. Темже Того проповедую во двою существу и хотению.

Низложив Севира четвертый Собор и Диоскора, Христа хулящия, извещая свиток Леонта, первоседальника Римскаго, зело добре, сугуба естества Спасова несекомо являя.

Богородичен: Матернее дерзновение, еже к Сыну Твоему имущи, Всечистая, сроднаго промышления, еже о нас, не презри, молимся, яко Тебе и едину, христиане, ко Владыце очищение милостивно предлагаем.

Песнь 6.

Ирмос:

Житейское море, воздвизаемое зря напастей бурею, к тихому пристанищу Твоему притек, вопию Ти: возведи от тли живот мой, Многомилостиве.

Бог богов Господь, — Давид, прежде воспев, — глагола и призва от восток, от конец всея земли, даже до запад их, — Вселенския Соборы отец назнаменуя.

Седмь столпов утверди премудрость Божия, Твою Церковь, Владыко, седмочисленными Соборы священных отец неуклонну соблюдаему от всяких ересей.

Стыд лица да покрыет Евтиха и Диоскора, слияние буесловивших естества Христова: не в привидении бо, но во обожении естество земнородных прият.

Богородичен: Да возмется Несторий во еврейския темныя соборы, и язык же отсечется хульный: Бога бо роди Дева Мария, Плотоносца нам.

Ин.

Ирмос:

Очисти мя, Спасе, многа бо беззакония моя, и из глубины зол возведи, молюся, к Тебе бо возопих, и услыши мя, Боже спасения моего.

Два послания Кирилла, яже ко Сингелу посланная иногда, востоку преобладающу, обличают Севирову всю прелесть, благочестно Христа проповедующая.

Кирилл Христа проповедует во двою естеству и действиих сугубых, Севира несмысленнаго ересь отсецая. Темже вси во учениих того пребудем.

Богородичен: Деву Тя и Чистую Преславную, Богородительнице Марие, благочестивии, воистинну проповедуем, заграждающе безстудная уста Нестория, и Диоскора зломыслие.

Кондак, глас 8.

Апостол проповедание и отец догматы Церкве едину веру запечатлеша, яже и ризу носящи истины, истканну от еже свыше богословия, исправляет и славит благочестия великое таинство.

Икос:

Высоким проповеданием Божию Церковь услышим, вопиющу: жаждай, да грядет ко мне и пиет чашу, юже держу, чаша есть премудрости. Сие питие истины словом почерпох, воду проливающую не прекословия, но исповедания, юже пия, нынешний Израиль Бога зрит, вещающа: видите, видите, яко Сам Аз есмь и не пременяюся: Аз Бог первый, Аз же и по сих, и разве Мене, несть иного отнюд. Отсюду причащающиися насытятся и восхвалят благочестия великое таинство.

Песнь 7.

Ирмос:

Росодательну убо пещь содела ангел преподобным отроком, халдеи же опаляющее веление Божие, мучителя увеща вопити: благословен еси, Боже отец наших.

Вавилонскаго убо змия разрази Даниил первее, молитвами же отец просядеся лютый египетский змий, яве Арий, поядающий Христово стадо.

Непрощеным нечестием негодова волк Македоний, приразився Духу, обожающему человеки и вся банею крещения на первую доброту воображающу верныя.

Диоскор, и Евтих, и Севир левиафам, трие, сливающии и смешающии Христова существа смешением умным, к Троице Честней приразишася дерзостию.

Богородичен: Плотскаго Твоего зрака образ, Владыко, честно облобызаем, и Матере Твоея, и святых всех, почесть ведяще правым помыслом преходити добре к первообразному.

Ин.

Ирмос:

Божия снисхождения огнь устыдеся в Вавилоне иногда, сего ради отроцы в пещи, радованною ногою, яко во цветнице ликующе, пояху: благословен еси Боже, отец наших.

Во двою убо естеству и действиях исповедающе Христа, неслитне, непреложне, прелесть Севира побеждаем, темже, плоти приятием страсть претерпевшему, вопием Ему: благословен Бог отец наших.

Единаго разумеем, Иже на древе и в недрех Отеческих, яко Бога в вышних и во гробе, яко совокупленна плотию. Емуже поем, согласно взывающе: благословен еси, Боже отец наших.

Ариево истощание, пресечение же, Бога умаляющаго, вернии, соединомыслие абие Савеллиево, Троическия враги возненавидевше, Троице возопием: благословен Бог отец наших.

Троичен: Всех убо Господь, Единаго же точию Единороднаго Сына, православно Отца богословяще, Тя возвещаем, и Един ведяще Твой исходящий Дух, прав, сраслен и соприсносущен.

Песнь 8.

Ирмос:

Из пламене преподобным росу источил еси и праведнаго жертву водою попалил еси: вся бо твориши, Христе, токмо еже хотети. Тя превозносим во вся веки.

Якоже единаго корене отрасли Богосадны, Сын и Дух возсиявше: ибо Отец Единовиновен есть, Безлетный, Безлетным Лицам Единочестен.

Из чрева невещественна безлетно возсиял еси, Единосущное Слово Отцу и Духу, но нас ради в летнюю вселися вещественную утробу единыя Богородицы.

Разжженныя стрелы огнем духовным в студеная сердца врагов вонзошася еретиков и на смерть удавиша их совокуплении отец седмочисленных и божественных.

Богородичен: Не лицы Единаго Христа славим, не смешением существа Сего соединяем: Един бо Сый и Тойже Лицем, раздвояется естествы, Дево, Твой Сын и Содетель.

Ин.

Ирмос:

Седмерицею пещь халдейский мучитель богочестивым неистовно разжже, силою же лучшею спасены сия видев, Творцу и Избавителю вопияше: отроцы, благословите, священницы, воспойте, людие, превозносите во вся веки.

Да постыдятся лица, и да заградятся уста, не проповедающих во двою естеству несекомо, непреложно же и неслитно, Единаго Сына: благочестивии бо мы прославляем, инако убо и инако, действовати же и хотети Христу, не убо лицы, но во двоих естествах.

Иже Иакова имущии Кентона название, тогожде имя себе написующии, отвещайте нам: аще в названии его вы в купели крестистеся древле? Темже сих ради благодати Христа отступисте воистинну, волею со лживым сим безстудствующе.

В Халкидоне Собор четвертый Диоскора, Евтиха же и Севира лютых низложи, и до конца отсече терновную их прелесть, слиятельную существ Спасовых, от Церкве Христа и Владыки; с неюже православящии, возненавидим сих.

Троичен: Трисветлую Божества единственную сияющую зарю от Единаго Триипостаснаго Естества: Родителя Безначальна, сраслена же Слова Отча и сцарствующий Единосущный Дух, дети, благословите, священницы, воспойте, людие, превозносите Его во вся веки.

Богородичен: Богородительнице Пречистая, души моея язвы и греховныя соблазны очисти, источником омывающи из ребр Сына Твоего и иже из них истекшими струями, к Тебе бо взываю, и к Тебе прибегаю, и Тебе призываю, Богоблагодатную.

Песнь 9.

Ирмос:

Бога человеком невозможно видети, на Негоже не смеют чини ангельстии взирати; Тобою бо, Всечистая, явися человеком Слово воплощенно, Егоже величающе, с небесными вои, Тя ублажаем.

Не подобает приложити или оставити что священнаго предания православныя нашея веры: в нейже бо верно крестихомся, а иже приложители сея веры вправду предани будут прещению проклятия.

Радостию сердца вси взыграим, священныя Соборы отец совокупльше: тех бо ради свет видехом православия. Светильницы бо явишася, вся наставляюще к правым учения обретением.

Душам испросим очищение и благочестно житие препроводити потщимся, яко да причастницы будем святым отцем, иже скрыша правых учений богатство нам, чадом их.

Богородичен: Бог от боку Твоею возсия, Мати Божия, и человеческий род обожи, и славы Своея сподоби, и наследники вся показа, иже Тя Богородицу воистинну присно проповедающия.

Ин.

Ирмос:

Ужасеся о сем небо, и земли удивишася концы, яко Бог явися человеком плотски, и чрево Твое бысть пространнейшее небес. Тем Тя, Богородицу, ангелов и человек чиноначалия величают.

Прешед Севир Христову благославную Церковь льстивый, и отмщение советом отец благочестивых хуления ради и хитростнословия своего прият праведно, и отревается учителей сословия, осужденный.

Естества Христова что сливаеши и смешение вводиши и слитие, крестную страсть и погребение прилагаяй безстрастному Божеству Единороднаго Слова Божия, о окаянне Севире? Темже великаго твоего хуления гнушаемся.

Богородичен: Брови и дерзость вкупе враждебных рождейся от Девы низложи и советы злословящих Содетеля, верных же Собор утверди непоколеблемь, яко Бог, рог вознесый и верою укрепивый, да Тя вси величаем.

Светилен.

Отец Божественных днесь память празднующе, моленьми тех молим, Всещедре: всякаго вреда ересей избави люди Твоя, Господи, и вся сподоби Отца, Слово славити и Всесвятаго Духа.

Богородичен: Радуйся, Божия палато. Радуйся, горо присенная. Радуйся, неопалимая купино. Радуйся, престоле славы. Радуйся, Божественная трапезо. Радуйся, ручко всезлатая. Радуйся, светильниче всесветлый. Радуйся, легкий облаче, Дево Мати Марие.